Diagnosi del centre

La diagnosi per poder elaborar el Pla Estratègic d’Acceleració Digital es realitza durant el 1r trimestre del curs 21-22.

Per elaborar l’Estratègia Digital hem partit d’una diagnosi, on han participat el claustre i l’alumnat del centre, i que ens ha permès identificar les fortaleses i aspectes a millorar en temes digitals, i elaborar totes les actuacions que permetran avançar en el desenvolupament de l’estratègia.

A continuació detallem les eines que s’han fet servir per elaborar la diagnosi:

• Eina Selfie: una eina creada per la Comissió Europea, per ajudar als centres educatius a fer una diagnosi del seu grau d’implementació de les tecnologies digitals. Aquesta permet crear una enquesta per a alumnes, una per a professorat i una per l’equip directiu.
  • Enquesta de competència digital docent: és una eina en línia per ajudar els professors a reflexionar sobre com estan utilitzant les tecnologies digitals en la seva pràctica professional. Els professors poden utilitzar l’eina per aprendre més sobre les habilitats digitals que tenen i identificar àrees on poden desenvolupar-se més. La comissió digital, amb l’acompanyament del mentor assignat, revisa el Pla TAC, aprovat al 2018 i actualitzat al 2020, com a punt de partida i cobrir així tota la informació que no s’hagués pogut recollir a través de la resta d’eines de diagnosi.

Els resultats de la diagnosi, classificats en punts forts i punts febles del centre quant a desenvolupament digital, són els següents:

PUNTS FORTS PUNTS FEBLES
Predisposició per part del claustre i l’equip directiu per a buscar espais de debat sobre qüestions relacionades amb aspectes pedagògics i d’aplicació de les eines digitals a les aules i a les situacions d’aprenentatge. Es percep com a insuficient el temps dedicat a debatre sobre aquests aspectes degut a la quantitat de temes pedagògics, de gestió i organització del centre que també es requereixen
Bona qualitat de l’accés a internet (per cable i per wifi) així com bona qualitat i quantitat dels dispositius electrònics dels quals es disposen al centre. Hi ha bona predisposició per part del claustre i consciència sobre la necessitat de mantenir-se format i actualitzat quant a noves tecnologies. Manca de suport tècnic suficient per a mantenir al dia la resolució d’incidències tècniques del material informàtic del qual es disposa. Es considera necessari continuar formant el claustre en matèria de noves tecnologies.
*Degut a la urgència, el curs 22-23 es va optar per fer la contractació d’una empresa de suport tècnic externa amb molt bon seguiment i resultats.
Sovint es fa recerca de materials educatius en línia per part del claustre, així com també les eines digitals vehiculen la comunicació diària entre els membres de la comunitat educativa. Per part de l’alumnat es percep que l’ús de les noves tecnologies a les aules i a les activitats de les diferents matèries es podria incrementar. En els resultats s’observa un increment important de la satisfacció quant a l’ús de les noves tecnologies en els cursos de cicle superior. La comissió digital considera interessant ampliar les activitats de robòtica iniciades a infantil (beebots) a la resta de cicles de primària.
*En el marc del PEDC, el desplegament de portàtils en els cursos de cicle superior per part del Departament ha resolt en bona mesura aquest punt feble. Amb l’ajuda de l’AFA també s’ha pogut ampliar la dotació de tauletes en el centre.
Tant el professorat del centre com l’alumnat consideren que es podria incrementar l’avaluació de l’alumnat a través de les noves tecnologies i fent ús d’eines digitals diverses. Cal elaborar i publicar al SITE un pla d’acollida digital per a professorat, alumant i famílies, donant eines a tota la comunitat educativa per a poder treure el màxim de profit de les eines digitals i de comunicació del centre.
Consciència per part del professorat de la necessitat de promocionar eines relacionades amb el consum responsable i segur del contingut digital, sobretot als cursos de cicle superior. Des del centre també es dona molta importància a la protecció de dades de la comunitat educativa, els drets d’imatge i d’autoria. Caldria treballar no només la conscienciació en els cursos superiors de la internet segura, si no també treballar la prevenció a la resta de cursos de primària. Resulta imprescindible fer conscients a les famílies dels riscos d’internet des de les primeres edats, per tal de treballar plegats en la prevenció de situacions de risc.

A partir d’aquesta diagnosi elaborem el desplegament de l’Estratègia Digital del nostre centre, establint els objectius de desenvolupament i les activitats específiques per assolir-los.

La Comissió Digital treballarà els punts febles detectats i vetllarà per mantenir els punts forts.