AMBIENTS D’APRENENTATGE A ED. INFANTIL

Durant aquest curs, els infants d’ed. infantil es van poder iniciar en els ambients d’aprenentatge. Tot i que el curs passat ja s’havia fet un petit tastet obrint dos, però sense barreja de nivells, aquest curs ja han pogut gaudir realment d’aquests.

Els ambients d’aprenentatge, segons el currículum dels segon cicle d’educació infantil, “representen una organització on l’infant es converteix en el constructor del seu propi aprenentatge a partir del joc, la investigació i les relacions amb els companys explorant amb llibertat segons els seus interessos i motivacions. És ell qui pren les decisions i cerca les seves pròpies estratègies per trobar les solucions davant de reptes i situacions que s’anirà trobant, i l’adult es presenta com un guia i observador.”

Els ambients que hem ofert a l’escola durant aquest curs han estat quatre:

• L’ambient Terra, on els infants podien jugar a fer de mama, de papa, de metgessa o metge, de mecànica o mecànic, etc., o tenir un moment de relaxació.
  • L’ambient Aire, on els infants podien interactuar a l’exterior de l’escola, corrent, fent equilibris, construint amb grans peces, realitzant transvasaments d’aigua o barrejant-la amb la sorra del pati, o observar com creixen les plantes i les flors de les jardineres. Si el temps meteorològic no acompanyava a sortir o degut a les restriccions d’aigua no podíem fer-la servir, l’ambient Aire es transformava en un teatre ple d’imaginació i creativitat.
  • L’ambient Aigua, on els infants podien experimentar amb diferents llavors, fent transvasaments, mesurant-les, picant-les, …, experimentar amb els sentits, descobrint i manipulant diferents textures, olors, sons, …, o observar i dibuixar diferents elements naturals.
  • L’ambient Foc, on els infants podien jugar a crear mons imaginaris o reals, realitzar construccions, llegir a la foscor, descobrir barreges de colors, etc., a partir de les llums i les ombres que els hi proporcionen els diferents dispositius com les taules de llum, les llanternes o el retroprojector.

Durant dues tardes a la setmana, els infants han pogut moure’s lliurement per l’escola, decidint a quin ambient volien participar, segons les seves preferències i/o gustos, amb un màxim de 15 infants per ambient.

Tot i que aquest curs vam proposar quatre ambients, durant el primer trimestre només es van oferir tres (el de Terra, Aire i Foc),  ja que l’alumnat d’EI3 (les Pirates) no va participar, prioritzant el seu període d’adaptació. L’ambient Aigua es va obrir al segon trimestre, juntament amb la incorporació de les Pirates.

Aquí us deixem un petit tastet d’aquests espais d’aprenentatge, on les Pirates, les Alpaques i els Dinosaures han pogut descobrir, explorar, investigar, experimentar, etc., tot jugant i relacionant-se entre ells lliurement.