Programa Àlber

El Programa Àlber neix a partir del desig d’una professora de la Universitat de Lleida, la Glòria Jové, de dissenyar i aplicar un programa preventiu que permetés als nens i nenes desenvolupar aquelles capacitats que els conduís fins a l’èxit escolar.

Aquest projecte, per tant, es pot considerar una eina preventiva per desenvolupar capacitats i per adquirir habilitats i competències bàsiques d’accés al currículum.

Els autors d’aquest projecte, conjuntament amb la Glòria Jové, són professionals de l’àmbit educatiu que treballen per donar resposta a l’heterogeneïtat dels alumnes, dels mestres i dels centres educatius. A l’escola Príncep de Viana el projecte Àlber s’aplica des del curs 2001-2002, inicialment es va desenvolupar a l’Educació Infantil i actualment també es du a terme a l’Educació Primària.

A l’Escola Llums del Nord treballem a partir del Programa Àlber emprant una metodologia globalitzadora que parteix de l’interès de l’infant, del que ja sap i coneix i que treballa les diferents àrees del currículum tot implicant a l’alumnat, els mestres, les famílies i l’entorn.

El considerem una mesura universal per a l’atenció a la diversitat a l’aula. Ens permet utilitzar diversitat d’estratègies organitzatives i metodològiques per permetre que cada nen/a faci el seu procés d’ensenyament-aprenentatge respecte les diferents competències socials, emocionals, cognitives, comunicatives…

És un programa que integra:

  • Els 4 pilars de l’educació a l’escola (Informe Delors):

– Aprendre a fer: la competència necessària per a afrontar nombroses situacions i i fomentar el treballa en equip.

– Aprendre a ser: desenvolupar la pròpia personalitat i ser capaç d’actuar cada vegada  amb més autonomia, seny i responsabilitat.

– Aprendre a conèixer: un coneixement ampli que pugui permetre aprofundir en un determinat nombre de matèries.

– Aprendre a viure junts: desenvolupant la comprensió de l’altre i la valoració de la interdependència.

  • Els 7 principis de l’aprenentatge:

  • L’ALUMNAT ÉS EL CENTRE DE L’APRENENTATGE

L’alumnat és el protagonista de l’entorn d’aprenentatge i, per tant, les activitats se centren en la seva cognició i el seu creixement.

Les activitats d’aprenentatge ajuden els estudiants a construir el seu aprenentatge a través del compromís i de l ’exploració activa.

  • L’APRENENTATGE ÉS DE NATURALESA SOCIAL

La neurociència confirma que aprenem per mitjà de la interacció social, de manera que l’organització de l’aprenentatge hauria de ser altament social.

El treball cooperatiu en grup, organitzat i estructurat de manera adient, ha demostrat beneficis molt clars per aconseguir resultats i també a nivell conductual i afectiu. Els mètodes cooperatius són vàlids per a tots els estudiants, ja que, ben aplicats, impulsen els alumnes de totes les capacitats. La recerca personal i l’estudi autònom també són importants. Hi hauria d’haver més oportunitats per a l’aprenentatge autònom a mesura que els estudiants evolucionen.

  • LES EMOCIONS SÓN PART INTEGRAL DE L’APRENENTATGE

Cognició + Emoció + Motivació = APRENENTATGE

  • L’APRENENTATGE HA DE TENIR EN COMPTE LES DIFERÈNCIES INDIVIDUALS

Coneixement previ, capacitats, concepte d’aprenentatge, estils i estratègies d’aprenentatge, interès, motivació, creença sobre l’eficiència pròpia i emocions. També difereixen en altres aspectes que tenen a veure amb l’entorn com per exemple, la llengua i la procedència cultural i social.

  • L’ESFORÇ

Amb el sentit de tot l’alumnat és clau per a l’aprenentatge Tenir en compte les diferències i necessitats individuals també vol dir estimular l’alumne perquè superi el seu nivell i capacitat. Al mateix temps, assolir la superació no hauria de comportar per a ningú una inversió de temps significativa.

  • L’AVALUACIÓ CONTINUADA AFAVOREIX L’APRENENTATGE

Cal que l’entorn d’aprenentatge sigui molt clar pel que fa a allò que s’espera dels alumnes, a allò que fan i a per què ho fan.

APRENDRE ÉS CONSTRUIR RELACIONS HORITZONTALS entre àrees de coneixement

És important la capacitat dels alumnes de veure connexions i “connectivitat horitzontal” entre l’entorn d’aprenentatge formal, l’entorn més ampli i la societat en general.

L ’aprenentatge autèntic, que promou aquestes connexions, també fomenta una comprensió més profunda.

A més a més, respon als principis del DUA (Disseny Universal per a l’Aprenentatge):

DUA

Com el projectem a l’aula?

Els infants són els protagonistes del seu aprenentatge (aprendre a conèixer); per tant, flexibilitzem el currículum i les activitats se centren en la seva cognició i el seu creixement fent que resulti gratificant el fet de conèixer, descobrir i aprendre per tal d’entendre el món que els envolta. Donem molta importància a la capacitat de l’alumnat a fer connexions entre la quotidianitat i l’entorn d’aprenentatge escolar.

Aprendre a fer: volem que l’infant arribi a ser una persona competent i pugui traslladar el coneixement a situacions noves­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ per tal de poder desenvolupar-se d’una manera òptima en la seva futura vida professional, treballant la capacitat de comunicar, de cooperar amb els altres, de dirigir, de resoldre conflictes…

Vetllem per la cohesió de grup, proporcionant un marc igualitari i objectius comuns per tal d’eliminar prejudicis entre les persones i afavorint la cooperació. (Aprendre a conviure)

Vinculem la cognició, el treball emocional i la motivació per tal de facilitar l’aprenentatge dels nostres infants. Considerem les emocions com part integral de l’aprenentatge. (Aprendre a ser)

Aquest programa és el tret característic del nostre centre. El curs 2017-2018 des de Serveis Territorials de Girona, ens van proposar ser escola pilot de referència d’escoles innovadores. El curs 2020-21 es va donar el Reconeixement de Projectes d’Innovació.

Exemple de mapa de l’Àlber.