Projectes d’escola

  • Matemàtica manipulativa: Plantegem la competència matemàtica des d’una perspectiva més vivencial i manipulativa per després poder arribar a la representació simbòlica i a la generalització. Volem que l’alumnat pugui adquirir les eines necessàries que els hi permetran anar construint el propi raonament lògico-matemàtic.

“Digues-m’ho i ho oblido,

ensenya-m’ho i ho recordo,

involucra-m’hi i ho aprenc!”

Benjamin Franklin

Des de fa uns anys l’escola aposta per treballar les matemàtiques amb materials manipulatius. L’alumnat treballa a través de propostes que abracen múltiples vivències i contextualitzades en situacions reals o del món de la imaginació. A partir d’aquí van sorgint els diferents sabers on s’estén el món conegut com a matemàtic.

Us adjuntem vídeos explicatius de com es duen a terme els algoritmes fent servir la base 10.

Esperem que us siguin útils.

Suma

Suma portant

Resta

Resta portant

Multiplicació d’una xifra

Multiplicació de dos xifres

Divisió amb divisors d’una xifra

Divisió amb divisors de dos xifres

Ús de les noves tecnologies/robòtica:

Vetllem per afavorir l’assoliment de la competència digital de l’alumnat integrant l’ús de la tecnologia, per tal de promoure les vocacions cientifico-tecnològiques i els aprenentatges amb el suport de les tecnologies digitals.

Tallers internivells:

Realitzem tallers internivells heterogenis a tots els cicles de l’escola. Ens permet reduir ràtios i treballar continguts més específics.

A EI: experimentació artística, a CI: lingüístics, a CM: matemàtics i a CS: científics.

Teatre i dramatització:

Treballem ambdós aspectes al llarg de tota l’escolarització donat que són unes eines globalitzadores que treballen interdisciplinàriament moltes àrees i llenguatges.

Taller de ràdio: escola Llums del Nord i Ràdio Puigcerdà

Tot va començar el curs 16-17 amb la proposta de Ràdio Puigcerdà, en Paco Riera i l’Àngel Gutiérrez de fer un petit programa de ràdio on els infants de 5è de primària preparaven un conte o llegenda de Cerdanya i l’anàven a llegir a l’estudi de ràdio per atots aquells oients que la volguessin escoltar.

Amb els anys i aprofitant el gran valor pedagògic de la ràdio, hem afegit un programa d’entrevistes completant així l’activitat de ràdio a CS.

La ràdio és un mitjà de comunicació d’un gran valor educatiu. Promou la comunicació, facilita la lectura i la comprensió dels textos, permet un treball cooperatiu amb els infants, agilitza les tasques de redacció de l’alumnat… El treball radiofònic és estimulant i motivador, és un mitjà que ens permet el treball oral i escrit a l’escola. A més aprenem a utilitzar diferents mitjans tecnològics, també.

El programa que estem fent amb el grup de 5è es diu Vols que et llegeixi un conte? i el del grup de 6è, Descobrint secrets.

Activitats esportives:

Complementem el currículum d’EF amb activitats esportives fora del centre: natació a EI i CI, patinatge sobre gel a CM, i itineraris de muntanya a CS(senderisme i alguns cursos BTT). En ser una comarca de neu, fem la Setmana Blanca (esquí alpí o surf de neu) tot l’alumnat excepte CM, que participen en el Programa Esport Blanc Escolar (Esquí nòrdic, alpí i surf de neu).

Projecte rius

L’alumnat de cicle mitjà té apadrinat el tram del riu Segre que va des de les Pereres fins a Queixans. Cada curs fa dues inspeccions per tal de saber la qualitat de l’aigua, dels terrenys del seu l’entorn i la flora i fauna adjacent.

Fruita a l’escola:

Tot l’alumnat es beneficia, mensualment durant 3 dies, del Programa de consum de fruita i hortalisses a les escoles de la Unió Europea i la Generalitat de Catalunya.

El programa de consum de la fruita a l’escola consisteix a distribuir fruita fresca als alumnes per potenciar el consum de fruites.

Durant el curs escolar, una setmana de cada mes, es distribuirà fruita seleccionada en funció de l’estació de l’any, la proximitat de producció i la qualitat.

La fruita es repartirà entre les nenes i els nens perquè en consumeixin durant l’esmorzar.

És una iniciativa de la Unió Europea amb l’acció conjunta dels departaments d’Agricultura, Salut i Ensenyament.

Els objectius són:

  • Oferir fruita gratuïta en els esmorzars i berenars dins del centre escolar.
  • Informar sobre els beneficis de pujar el consum de fruites i verdures, i sobre la seva diversitat, trets, producció, estacionalitat, etc.
  • Proposar el consum de fruites com una alternativa excel·lent al consum d’altres aliments amb menys qualitat nutricional.

Per més informació podeu accedir als següents llocs web:

Hàbits saludables

http://familiaiescola.gencat.cat/ca/educar-creixer-en-familia/habits-saludables/

Alimentació. Canal Salut

https://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/consells-per-a-tot-lany/consells_per_l_estiu/alimentacio/

 

Colònies escolars i viatge de final de curs de 6è:

L’alumnat de l’escola pot participar de les colònies escolar o el viatge de final de curs de 6è.

Educació infantil, marxen dos dies en un entorn proper. Duen a terme activitats on coneixen el seu entorn i al mateix temps aprenen i s’ho passen bé.

Cicle inicial, marxen tres dies. Enguany s’ha apostat també per fer unes colònies en un entorn proper. També es  fomenta l’autonomia personal descobrir la natura i l’aproximació científica.

Cicle mitjà, participen durant tres dies en els entorns d’aprenentatge. Els entorns d’aprenentatge promouen l’aprenentatge de l’alumnat a través d’oferir activitats didàctiques innovadores realitzades en un medi natural o cultural singular de Catalunya i contribuir a l’aprofundiment de la formació competencial de l’alumne dins dels àmbits de la meteorologia, l’astronomia i les energies renovables i medi ambient.

Cicle superior, prepara la seva activitat a partir d’un projecte durant el mes de setembre i que conclou amb les colònies o el viatge de final de curs, d’una durada de 3 dies, com a tasca final. Amb aquest projecte es treballa la recerca d’informació, la geografia, l’economia, els mitjans de transport, el paisatge i el relleu… a part de crear una autonomia i fomentar la competència d’aprendre a aprendre.

Atrapallibres

L’alumnat de cicle mitjà i superior participen en el Premi de Literatura Infantil «Atrapallibres», amb el propòsit d’estimular en els infants la lectura d’imaginació.

L’objectiu del Premi de Literatura «Atrapallibres» és aconseguir que el major nombre possible d’infants llegeixin els llibres seleccionats; es constitueixin com a Jurat dins de cada centre, llibreria o biblioteca; els presentin i defensin davant dels seus companys i, entre tots, anomenin el que consideren millor.

D’aquesta manera es vol donar valor i veu a l’opinió dels infants com a lectors, estimular la seva formació literària i oferir-los l’opció de convertir-se en Jurat d’un premi que va més enllà del seu centre escolar, llibreria o biblioteca.

Certamen de lectura en veu alta

L’alumnat de cicle mitjà participa en el Certamen Nacional Infantil i Juvenil de Lectura en Veu Alta és una iniciativa de la Fundació Enciclopèdia Catalana,  l’objectiu de les quals és promocionar la llengua i la cultura catalanes especialment mitjançant l’edició d’enciclopèdies, llibres de consulta, diccionaris, llibres infantils i juvenils, llibres de text i obres de literatura catalana i universal.

 

Gust per la lectura

El programa El Gust per la Lectura té per objectiu la formació de bons lectors i lectores. Es tracta que, al llarg de la seva formació educativa, els nostres alumnes esdevinguin lectors competents, crítics i capaços de gaudir del plaer de la lectura.  El programa  ofereix material didàctic al professorat, i estratègies i recursos per a la dinamització de la lectura, de manera que s’afavoreixi el desenvolupament de les competències literària i social i ciutadana. La dinamització de la lectura es porta a terme relacionant les obres literàries amb altres tipus de discursos, de formats artístics i d’activitats, amb la intenció que el fet lector, a més de proporcionar sensibilitat estètica i contribuir al creixement personal, esdevingui element potenciador del treball compartit i la construcció de la ciutadania.Hi participa el CI.

Lletres a les aules

Lletres a les Aules és un programa de la ILC i el Departament d’Eduació per al foment de la lectura, promoció i difusió de la literatura que permet apropar l’alumnat al fet literari, millorar la comprensió lectora com a eina fonamental per accedir al coneixement, estimular i potenciar l’habilitat lectora i el coneixement de la llengua. D’aquest programa se’n beneficien els centres educatius d’ensenyament primari, secundari i d’adults de tot el domini lingüístic.  Hi participa el grup de 5è amb Autors a les aules.

Projecte Som com Som

El projecte Som com Som en el qual participem les escoles de Cerdanya des d’I3 fins a Batxillerat és un programa que engloba el treball de l’educació efectiva-sexual de manera integral des de l’escola i des de l’àmbit familiar.