Informació famílies: Treball per cicles

Aquest any s’ha pres una mesura excepcional en el nostre centre (tot i que en altres llocs pot ser habitual), distribuir l’alumnat en agrupaments en cicles en lloc de per nivells (cursos).  S’ha pres aquesta mesura seguint les indicacions de les autoritats de fer grups de menys de 20 alumnes sempre que sigui possible. D’aquesta forma reduïm la possibilitat de contacte i contagi, tenint com a fita la salut de l’alumnat i dels treballadors del centre. Tanmateix també se’ns demana que a cada grup entri el menor nombre possible de persones adultes.

Entenem que una novetat com aquesta pot originar algun neguit a les famílies. Volem  presentar-vos alguns arguments pedagògics, àmpliament contrastats, que defensen que aquest tipus d’agrupament no comporta en cap cas una disminució de la qualitat de l’ensenyament, ans al contrari.

Exposem aquests arguments en format de llista per fer més àgil la seva lectura:

• El currículum d’educació primària, és a dir, els objectius, continguts i criteris d’avaluació marcats per normativa, està organitzat en tres cicles de dos anys: Cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior.
    • Seguint les indicacions del Departament d’Educació, les programacions didàctiques seran globalitzades i han de garantir el treball dels continguts clau que marca el currículum.
    • En tots els grups, siguin per cicle o per nivell, hi ha diversitat en l’alumnat: diferents nivells d’aprenentatge, ritmes de treball, etc. És més factible atendre correctament aquesta diversitat, quan el grup és menys nombrós.
    • L’ensenyament ha de ser competencial i els continguts són les eines per assolir les diferents competències. Un mateix contingut es pot treballar en diferents graus d’aprofundiment o dificultat. En aquest sentit, els equips docents de cada cicle, dissenyaran unes programacions multinivell, de manera que es pugui treballar en diferents graus d’aprofundiment o complexitat.
    • Les programacions didàctiques estaran pensades de manera que pugui haver-hi una continuïtat en cas de confinament parcial o total, amb el suport de classes i tutories telemàtiques.
    • Els cicles de dos anys, no suposen una gran diferència a nivell maduratiu ni d’aprenentatge.
    • Aquesta forma de treballar, garanteix el treball dels aspectes necessaris per passar al següent curs o cicle. Així i tot, farem un especial seguiment en el cas de l’alumnat que acaba l’educació primària.

Us convocarem a unes reunions informatives per la setmana vinent i estarem a la vostra disposició durant tot el curs per poder tractar qualsevol aspecte que necessiteu comentar.