Principis pedegògics
Es tracta d’uns principis generals, extrets de la OCDE i fets nostres, de manera que ens ajudin a crear un entorn d’aprenentatge on els nostres nens i nenes puguin desenvolupar les seves capacitats i competències.
- L’alumnat és el centre de l’aprenentatge. És positiu aconseguir una combinació de metodologies que incloguin l’aprenentatge guiat, l’aprenentatge per l’acció i també l’aprenentatge més lliure basat en l’experimentació
- L’organització de l’aprenentatge ha de ser altament social. El treball en grup, cooperatiu, ben estructurat impulsa i inclou els alumnes amb diferents capacitats; tot i que la recerca individual i el treball autònom també tenen la seva importància.
- Les emocions són part integral de l’aprenentatge. És fonamental que el docent estigui en sintonia amb les motivacions dels alumnes i amb el paper clau que tenen les emocions en l’assoliment de resultats.
- L’aprenentatge ha de tenir en compte les diferències individuals. Aquestes diferències comprenen les intel·ligències múltiples, les competències emocionals i les vivències i els coneixements previs.
- L’esforç i l’afany de superació són claus per a l’aprenentatge. Cal dissenyar els processos de manera que exigeixin esforç i capacitat de superació, sense una sobrecàrrega excessiva.
- L’avaluació continua i formativa afavoreix l’aprenentatge. Els alumnes han de saber que s’espera d’ells, i cal aplicar estratègies d’avaluació coherents amb aquestes expectatives; insistint en el feedback formatiu que ha de contribuir a l’aprenentatge i fugint d’estratègies avaluadores punitives o sancionadores.
- La interdisciplinarietat i la connexió amb la vida real dóna sentit als processos d’aprenentatge, ajuda a construir estructures de coneixement complex i afavoreix una comprensió més profunda. Aquestes estructures de coneixement es poden traslladar a situacions noves.
Basant-nos en aquests en aquests principis, cada any la programació anual, la memòria i les actes de reunions han d’incloure els acords pedagògics específics i concrets, ja siguin de continuïtat, modificats o nous. Aquests acords són d’obligat compliment per a tots els membres de l’equip docent i marquen la línia d’escola.
Els acords concrets sempre giraran en base als principis pedagògics del centre i tindran en compte:
- El desenvolupament de les diferents capacitats de cada nen i nena, que les podríem definir en les vuit intel·ligències múltiples1 (musical, lingüística, lògica-matemàtica, espacial, corporal-cinestèsica, interpersonal, intrapersonal i naturalista). També podem tenir en compte que “cada nen té unes característiques pròpies, per això s’ha de dissenyar un sistema educatiu que tingui en compte les diferents habilitats i necessitats d’aquests”; i aplicar-ho a nivell d’escola.
- El treball sistemàtic de l’educació emocional, a partir d’una metodologia vivencial. Introduint aquest treball de forma progressiva, dins del currículum del centre.
- L’ús de la metodologia de projectes potenciant el treball cooperatiu al mateix temps que l’autonomia, la investigació, la recerca i l’esforç, amb una connexió amb els interessos de l’alumnat.
- El desenvolupament de les capacitats i competències bàsiques com a objectiu prioritari del treball curricular, a partir d’uns criteris d’avaluació clarament competencials que generen unes bones pràctiques encaminades a aquest desenvolupament, units a una avaluació formativa i orientada a la millora.
- Les activitats internivell, ja siguin de manera sistemàtica com de manera més puntual.