Dia Mundial de l´Alimentació

Aquesta setmana, hem celebrat el Dia Mundial de l´Alimentació, un dia promogut per l´Organització de les Nacions Unides per a l´Alimentació i Agricultura ( FAO ) amb l´objectiu de promoure la consciència internacional sobre la fam i fer una crida a l´acció per al futur de l´alimentació, les persones i el planeta.

Enguany, amb el lema “L’aigua és vida. L’aigua nodreix. No deixar ningú enrere”, l’esdeveniment se centra en l’escassetat dels recursos hídrics del planeta, fruit del creixement demogràfic, la urbanització, el desenvolupament econòmic i el canvi climàtic.

En aquest context, cal produir més aliments i altres productes agrícoles essencials amb menys aigua i garantir, alhora, la distribució equitativa de l’aigua i la preservació dels sistemes alimentaris aquàtics, sense deixar ningú enrere. L’assoliment d’aquest repte requereix el compromís de la ciutadania, amb accions com ara la millora de l’ús de l’aigua en la vida diària i la tria d’aliments locals, de temporada i frescos, majoritàriament d’origen vegetal.

A l´escola, juntament amb l´alumnat, s´han estat realitzant diferents activitats relacionades amb l’alimentació, per tal de fer-los adonar de la importància del fet de tenir un plat a taula cada dia, i també de la necessitat d’introduir productes d’alimentació sostenible en el nostre dia a dia. També, s´han fet visites al Mercat de la Marina, el mercat del nostre barri, per treballar i conèixer aspectes, com ara, els principals grups alimentaris, les principals característiques de les parades que formen el mercat i el tipus de productes que s’hi poden trobar, etc.

I3

Els nens i nens de P3 hem parlat dels aliments saludables que mengem cada dia. Hem parat atenció en els colors d’aquests aliments.

També hem anat a veure els aliments al mercat.

I4

La classe de les girafes hem parlat sobre la importància de menjar saludable, de l’ús de les carmanyoles reutilitzables i de poder fer 5 àpats al dia. Hem parlat sobre els esmorzars que portem de casa i què hauríem de portar perquè siguin esmorzars saludables. També hem parlat sobre els aliments que podem menjar cada dia i els aliments que hem de menjar molt de tan en tant.

Així doncs, una vegada acabats de parlar i en fer el debat, hem pintat aliments saludables que hauríem de menjar almenys, un cop al dia: fruita i verdura. Ens ho hem passat súper bé, alhora que hem après què és sa i què no ho és tant.

   

I5

Els nens i les nenes de la classe dels Elefants han fet una activitat molt divertida, el Semàfor dels aliments. Primer, han pintat aliments amb colors diferents, aliments de tots els grups. Seguidament, han hagut d´associar aquest aliment amb el color del semàfor segons la freqüència en la qual l´han de menjar. El color vermell indica que aquests aliments es poden menjar ocasionalment (un cop a la setmana), el color taronja indica que aquests aliments es poden menjar setmanalment (2/3 cops a la setmana) i, finalment, el color verd indica que aquests aliments es poden menjar cada dia. Cada nen i nena, en sortir a enganxar el seu aliment, ha fet una petita explicació de l´aliment que portaven i perquè l´enganxaven al color corresponent. Ha estat una jornada molt enriquidora.

1r 

Els nens i les nenes de 1r han après, durant aquesta setmana, que una bona alimentació és essencial pel seu desenvolupament.  Han fet diverses activitats, la primera ha estat a l’àrea de Llengua realitzant una activitat on tenien el nom de diversos fruits de la tardor que els hi faltaven les vocals.

A l’àrea de Plàstica  han estat pintant diversos fruits de la tardor.

També han fet un mural de la “Piràmide dels aliments“. Han modelat amb plastilina els diferents aliments, i els han col·locat en el lloc corresponent de la piràmide segons el seu consum.

 

Finalment han visitat el Mercat de la Marina i amb l’ajut del Santi, el monitor de l’activitat, han après moltes coses sobre el peix, el marisc, les fruites, les verdures, els llegums i els fruits secs entre altres. A part de veure totes les parades, també cada grup cooperatiu havia d’assabentar-se a quina parada es podia comprar un aliment en concret. Als “Ponis”, els hi tocava la mongeta tendra, als “Taurons”, l’embotit,  a les “Panteres”, els cacauets, als Dinosaures, les cebes i als “Micos”, el marisc. Totes les venedores i els venedors han estat molt amables i ens ha ajudat molt. 

Quan hem arribat a l’escola, cada grup ha compartit la seva recerca amb el demés i també han pogut ensenyar una mostra de l’aliment de la parada on es podia comprar.

2n

Els nens i nenes de 2n han elaborat un menú diari amb una dieta equilibrada per grups cooperatius. Per fer-ho, han repassat la Piràmide dels Aliments i de quins productes hem de consumir al llarg del dia.

També han visitat el Mercat de la Marina, on el Santi els ha explicat on podien trobar els producte que venen a les diverses parades. Quan han arribat a l’escola, han realitzat un repàs de tot allò que han vist i que els hi han explicat.

3r

Els nens i nenes de 3r han aprés el significat de la paraula sostenible, mitjançant un seguit d’activitats a l’aula. Un cop finalitzades hem obert un debat, on s’ha parlat tant de l’alimentació sostenible com de molts temes relacionats com la fam al món, els productes de temporada, la proximitat, el malbaratament, entre d’altres.

Per concloure l’activitat, hem vist un seguit de vídeos on es resumia tot el treballat amb anterioritat, juntament amb una visita al mercat de la Marina.

4t

Els nens i nenes de 4t han començat la setmana fent un repàs del significat de la paraula ‘sostenibilitat’. Han vist un parell de vídeos on es donaven consells sobre com construir un món sostenible.

A continuació es va relacionar el significat d’aquesta sostenibilitat amb els aliments i van fer un treball sobre com es pot fer una dieta saludable i sostenible a la vegada.

Finalment, van fer una visita al mercat de la Marina, on van poder veure els productes de temporada i van aprendre un munt de vocabulari i de conceptes que, amb molta amabilitat, els van explicar tant el monitor com els venedors i venedores de les parades.

Per celebrar el dia mundial de l’alimentació, els alumnes de cinquè de primària van dissenyar els seus propis menús diaris basant-se en el famós sistema del plat equilibrat de Harvard. Aquest tipus de dieta de planificació de tant per cents de menjar al plat es basen en la implementació de més d’un 50% de verdures al plat, reduint la ingesta abusiva de carns i greixos.

Després ho van compartir amb la resta de la classe fent una posada en comú en forma d’exposició oral. Va ser un moment molt enriquidor per tots i totes poder compartir amb la resta de grup els seus dissenys i elaboracions.

D’altra banda, dies després van visitar el Mercat de la Marina, emblema mercantil del nostre barri, coneixent i apreciant les diferències entre un mercat de proximitat i un supermercat qualsevol. Van visitar-lo fent unpetit tour, i fent diverses parades en alguns dels llocs més emblemàtics del mercat, com la xarcuteria, la carnisseria i la peixateria. Van poder respondre els seus dubtes i preguntes, fins i tot algunes que no sabien que tenien fins el moment de veure les parades. La que més els va sorprendre a tots i totes va ser la peixateria, on van poder veure diverses espècies marines, la poderossíssima força de la pinça d’un llongant, i fins i tot tocar una anguila!!! Va ser una experiència d’allò més enriquidora per a tothom.

Per a treballar el Dia de l’Alimentació Sostenible, els nostres alumnes de sisè de primària van posar a prova la seva creativitat i habilitats artístiques creant pòsters per a conscienciar als altres estudiants sobre la importància de l’alimentació sostenible. Van investigar sobre els beneficis de consumir aliments locals i d’origen ecològic, així com els impactes ambientals d’una mala elecció alimentària. Els resultats van ser sorprenents, amb pòsters plens de colors i missatges impactants per a  cridar l’atenció de tota la comunitat.

Un dels moments més emocionants de la jornada va ser el joc del “Monopoly de l’Alimentació Saludable”. Els alumnes de sisè van tenir l’oportunitat de jugar a aquest joc educatiu que els va ensenyar sobre la importància de fer eleccions alimentàries saludables. Van competir per acumular punts fent les eleccions alimentàries adequades i responent preguntes sobre els avantatges de menjar bé. Aquesta activitat didàctica va ser una forma divertida d’aprendre i reflexionar sobre els hàbits alimentaris quotidians.

Una part crucial de la setmana va ser la visita al Mercat de la Marina, una experiència que els va acostar al món de l’alimentació sostenible. Van tenir l’oportunitat d’explorar les parades de productes locals i conèixer als productors que els ofereixen. Els alumnes van aprendre com funciona una cadena alimentària més curta, com les pràctiques agrícoles sostenibles poden beneficiar el medi ambient i la comunitat, i van veure de prop els productes frescos de temporada.

Aquesta sortida al mercat va inspirar els nostres alumnes a ser més conscients sobre les seves eleccions alimentàries i a considerar la possibilitat d’apostar pels aliments locals i ecològics sempre que sigui possible.