En aquest vídeo  presentem el nostre centre, fent un recorregut a través dels principals trets distintius que caracteritzen el projecte que s’està desenvolupant. Podem resumir la nostra identitat metodològica en el treball per projectes, els tallers STEAM, els racons de llengües i les matemàtiques manipulatives.

 

Taller Vinil Literari. Espai Mercè Rodoreda

En aquest taller es fomenta l’experimentació, la creació i l’escolta activa, així com la descoberta de poetes reconeguts dins de la nostra cultura.

L’alumnat  té tres espais, un de disseny i tint on han de combinar colors i formes per tenyir una bossa de cotó. Un altre d’investigació i descoberta d’autors i autores, en aquest espai podran llegir 8 poemes i escoltar-los musicats per diversos cantautors, triar-ne un i fer una recerca.

Per últim, han estampat una frase del poema escollit amb vinil tèxtil posant a prova la seva motricitat fina. En acabar han d’estampar a la bossa fent servir la premsadora tèrmica.

Taller de Magnetisme

El taller està dedicat a una figura rellevant dins de l’enginyeria, Julie Groller. La Julie va dur a terme diverses investigacions localitzant-se al fenomen “spin torque”. Aquest efecte és utilitzat en l’escriptura i la lectura de molts dels discos durs actuals. A més a més, la Julie ha fet servir el magnetisme per reproduir el funcionament del nostre cervell.

El taller de magnetisme forma part d’un conjunt de 3 tallers on l’objectiu final serà treballar les fonts d’energia renovables. L’objectiu principal fomentar el pensament científic a través de l’anàlisi de set experiments i situacions relacionades amb el magnetisme, fomentant el treball cooperatiu, la reflexió, l’observació i el mètode científic.

Projecte a 4tA: L’Art

A partir de la votació del nom de la classe, La Classe de l’Art, vam començar a treballar sobre l’art, concretament en la pintura, la il·lustració, l’arquitectura, l’escultura i l’art urbà.

Per a convertir-nos en experts, han treballat col·laborativament per tal d’investigar la disciplina que van escollir. En aquesta investigació han hagut de recolzar-se de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Han tingut espais on desenvolupar la seva creativitat, ja sigui en la preparació de la presentació, en el procés d’investigació o en l’exposició davant dels companys i companyes. A partir del projecte també hem conegut representacions artístiques del nostre entorn que no coneixíem i que ara els donem un valor; artistes urbans de la ciutat, una il·lustradora, escultures que veiem  diàriament i que no sabem què són,..

Taller “Fem construccions”

Aquest taller de la Comunitat de Mitjanes, parteix de conèixer a Carme Pigem, una arquitecta catalana que va guanyar el Premi Pritzker 2017. És la primera dona que guanya aquest premi sent, al mateix temps, mare.

A partir de conèixer una mica sobre ella i la seva obra, despertem la curiositat per aquesta professió i expliquem als/les alumnes com podem fer les nostres construccions a l’aula.

Ens organitzem en 5 espais, en els quals es presenta en cadascun d’ells una activitat diferent, la qual proposa un repte el qual hauran de donar resposta amb diferents materials.

Amb aquesta proposta, els/les alumnes tenen l’oportunitat de desenvolupar destreses socials en el treball en equip, donar resposta a diferents problemes, dissenyar i elaborar propostes creatives i composar i descomposar manipulativament.

Taller “El cos com a vehicle d’expressió”

En aquest taller hem pogut explorar el cos com a vehicle d’expressió personal, fomentant la consciència corporal i la capacitat d’utilitzar el cos com a mitjà de comunicació artística i emocional.

Mitjançant la literatura infantil i el joc realitzem moviments del cos i ens fem conscients que estan estretament lligats amb les emocions i poden servir com a expressió autèntica del que sentim.

És important generar espais on l’alumnat es senti segur, i on es treballin conceptes tan essencials com poden ser el consentiment, els límits, les cures, el respecte i l’expressió de les emocions i els sentiments. El joc és un dels millors mitjans on els infants aprenen a posar en pràctica aquests conceptes, els quals més tard li donaran sentit a l’hora d’aplicar-los a la vida real.

Projecte a 1rB: Missió MONTEGALÀXIA

A l’inici d’aquest nou curs els nens i nenes de 1r B, vam escollir que el nom de la nostra classe fos l’espai. Un dia vam rebre una caixa misteriosa i un seguit d’indicacions on els habitants d’una galàxia llunyana anomenada Montegalàxia ens demanaven la seva ajuda per poder fer-se coneguts dins de les galàxies de l’univers. Necessitàvem una nau espacial per poder començar aquest viatge, i així vam decorar la nostra porta.

Vam començar per saber com és i què hi ha al nostre sistema solar i la via Làctia, que és la nostra galàxia. Vam tenir dues grans oportunitats, un taller sobre el sistema solar, on vam investigar de manera manipulativa i visual les característiques bàsiques de cada planeta d’una manera científica i una sortida a Can Vendrell on vam poder conèixervivencialment els planetes rocosos així com les constel·lacions, a partir de jocs i propostes que ens van encantar.

Montegalàxia no parava de proposar-nos reptes per continuar investigant fins a estar convençuts que estem preparats per donar a conèixer la seva galàxia a la resta de la humanitat. Vam acceptar el repte i amb la realització d’unes maquetes i amb les nostres pròpies explicacions gravades en vídeo, famílies i comunitat educativa han pogut nodrir-se de la nostra gran aventura.

La lectura, un món màgic

En aquesta temporada tan especial, volem destacar la importància de preservar les nostres tradicions culturals. El tió català i el patge reial són elements fonamentals de la nostra rica herència. Aquestes figures encarnen la màgia del Nadal i transmeten valors de solidaritat, generositat i alegria a les nostres generacions més joves.

Quan mantenim vives aquestes tradicions, no només enriquim el nostre patrimoni, sinó que també enfortim el propi llegat de l’escola. Enguany, com cada any, el tió i el patge reial ens han vingut a visitar per celebrar junts la màgia del Nadal, creant records inesborrables que perduraran en el cor dels nostres infants.

Parlem de tradicions

En aquesta temporada tan especial, volem destacar la importància de preservar les nostres tradicions culturals. El tió català i el patge reial són elements fonamentals de la nostra rica herència. Aquestes figures encarnen la màgia del Nadal i transmeten valors de solidaritat, generositat i alegria a les nostres generacions més joves.

Quan mantenim vives aquestes tradicions, no només enriquim el nostre patrimoni, sinó que també enfortim el propi llegat de l’escola. Enguany, com cada any, el tió i el patge reial ens han vingut a visitar per celebrar junts la màgia del Nadal, creant records inesborrables que perduraran en el cor dels nostres infants.

A la tardor, ni fred ni calor

Amb l’arribada de la tardor els infants i les famílies d’infantil van ser protagonistes d’una nova aventura al nostre centre, el Tastet de la tardor. Una oportunitat on vam poder conèixer i compartir aliments típics de l’estació de l’any i que a la vegada fossin saludables per a nosaltres

Amb l’ajuda de les famílies vam aconseguir els nostres objectius i els nens i nenes, nerviosos i nervioses per compartir aquesta experiència amb la seva família, van poder gaudir d’una experiència única on van poder reforçar els seus llaços, establir noves amistats, experimentar i fer comunitat no només amb els companys i companyes, també amb docents i famílies.

Sense cap mena de dubte un tastet de la tardor únic.

La Marató amb la Salut sexual i reproductiva

Amb gran entusiasme i solidaritat, la nostra escola va participar activament en la Marató per a la Salut Sexual i Reproductiva. Aquest esdeveniment va ser una oportunitat per a tota la comunitat escolar de sumar-se a una causa noble i contribuir al benestar de les persones.

Les famílies van jugar un paper fonamental en aquesta iniciativa, ja que van organitzar jocs divertits i emocionants per a l’alumnat. A través d’aquesta participació, van fomentar el vincle entre la comunitat educativa i van demostrar que quan ens unim per una causa, els resultats poden ser extraordinaris.

Un dels moments més destacats de la jornada va ser el ball que tota l’escola va realitzar amb energia i alegria. Va ser inspirador veure com la comunitat educativa ens reuníem per ballar amb entusiasme i solidaritat, transmetent un missatge d’unió i suport a la causa de la Marató.

Per afegir un toc dolç a la jornada, es va organitzar un berenar benèfic. Aquesta iniciativa va permetre recaptar fons que seran destinats íntegrament a la Salut Sexual i Reproductiva. La generositat dels i les participants va ser manifesta, i l’èxit del berenar va ser un exemple clar del compromís de la nostra comunitat amb les causes socials importants.

BiblioTech, l’oportunitat de reimaginar les biblioteques escolars

A l’inici d’aquest curs 2023-24 la nostra escola va ser seleccionada per participar en el projecte BiblioTech impulsat per la Fundació Bofill.

El passat 14 de novembre, la Fundació Bofill va celebrar la primera trobada dels centres educatius que participen en el pilot de Bibliotech. Un projecte per contribuir a revitalitzar l’ideari col·lectiu entorn les biblioteques escolars, reivindicant el seu rol imprescindible d’equitat i transformació educativa. Us expliquem l’experiència que l’equip motor de l’Escola Montessori va vivenciar en aquest acte d’inici del projecte. Us convidem a llegir aquesta crònica de la jornada!

CRÒNICA jornada d’activació projecte BiblioTech (accediu a l’ENLLAÇ)

Cadires Vermelles 25N

Aquest curs l’Escola Montessori ha format part del projecte artístic dels centres educatius de Rubí contra la violència vers les dones “Cadira vermella, veus contra la violència de gènere”. Diferents centres educatius de Rubí ens hem unit per crear un projecte artístic comunitari amb la finalitat de promoure la reflexió, el debat i compartir mirades vers la violència de gènere i el feminicidi.

La idea del projecte neix de la campanya internacional “Banco Rojo”, a la que l’Ajuntament de Rubí s’ha adherit. L’acció artística s’inicia a les aules amb l’elaboració de frases de denúncia al sexisme, a les discriminacions per raons de gènere, als abusos i violències masclistes, una d’aquestes frases formarà part de la instal·lació artística; una cadira pintada de vermell, sobre un suport vermell, amb el missatge escrit en blanc o negre.

Hem situat les diferents peces creades per l’alumnat en llocs visibles del centre, transitades habitualment amb la intenció de provocar sorpresa i promoure diàleg i reflexió.

La fotografia de la instal·lació, juntament amb les frases escrites amb tipografies significatives sobre fons vermell, s’han recollit en un vídeo i l’hem difós a les xarxes.

(Cliqueu la imatge per veure el vídeo)

 

 

Hàbits saludables

Aquest curs l’iniciem amb la voluntat d’aconseguir que els nens i nenes adquireixin hàbits per estar  forts i sans.

A continuació, us expliquem com ha de ser l’esmorzar a l’escola. Són mesures que ens han d’ajudar a promoure hàbits saludables. Confiem en que la col·laboració escola i família funcioni pel bé dels infants.

RACONS DE LLENGUA ANGLESA SOBRE PAÏSOS EUROPEUS I D’ARREU DEL MÓN

En el marc del projecte Erasmus+ dins l’àrea de llengua anglesa s’han treballat aspectes culturals de diferents països d’Europa i altres parts del món a través de diferents racons d’aprenentatge.
L’alumnat de 3r i 6è han estat treballant racons relacionats amb Europa i la seva llengua i cultura. D’altra banda, els alumnes de 2n han fet diferents activitats per tal de conèixer una mica més les varietats gastronòmiques d’altres països.
Els ha motivat molt, ja que els països que ens envolten és un tema molt enriquidor i que desperta la seva curiositat envers altres llengües i cultures.

 

L’escola Montessori participa en la Fira Robolot.

Al llarg del matí de divendres 5 de maig vam participar de la Fira Robolot, a Olot. En ella vam poder veure una gran diversitat de projectes STEAM sobre transició energètica, consum responsable, sostenibilitat i propostes que aborden alguns dels reptes de la nostra societat. Els participants de les diferents escoles i instituts van poder explicar i compartir, amb tots els visitants, el resultat del seu esforç i la seva experiència.

L’objectiu de la fira era apropar els centres educatius a la societat i vincular-los amb propostes reals i innovadores en els àmbits de la tecnologia, la ciència i l’art. Una fira plena de propostes imaginatives, creatives i funcionals.

Els infants de l’escola Montessori van exposar els seus projectes dins del projecte global anomenat EM FAIG RESPONSABLE DEL CONSUM. Projectes que generen  oportunitats d’aprenentatge per a tot l’alumnat i unes pràctiques de construcció col·lectiva. Aportant més coneixement, més emoció, més implicació…

Els infants de 3r van explicar sobre la urgència d’adoptar mesures per afrontar els problemes respecte a la contaminació de la indústria tèxtil. Per altra banda, i amb les propostes per ser més sostenibles van crear un joc makey-makey amb el programa Snap.

Els nens i nenes de 4t van portar els seus hivernacles sostenibles amb materials reciclats. Van utilitzar la impressió 3D per crear els tests i amb la programació Snap4Arduino van registrar dades sobre la temperatura de dins dels hivernacles i la humitat de la terra de les plantes.

Tot plegat una experiència molt enriquidora i vivencial.

FAIG. Fent per aprendre, imaginant globalment

Estem molt contentes de comunicar que l’escola ha estat seleccionada com un dels trenta-cinc centres educatius de tota Catalunya per formar part de la primera xarxa de centres pilot del programa FAIG.

El Programa FAIG, el qual en el curs 2023-2024 s’ampliarà a 150 centres, és una oportunitat per crear entorns d’aprenentatge amb sentit, on posar l’alumnat al centre.

És un autèntic privilegi ser part d’aquest programa educatiu pilot on el nostre compromís i participació contribueixen en la construcció d’un futur millor per a l’educació, així com ens ofereix l’oportunitat única d’aprendre i créixer junts, amb altres estudiants i professors, tot promovent les connexions, ampliant la xarxa de contactes i aprenent de les seves perspectives i coneixements.

El programa FAIG vol afavorir la transformació educativa a través dels següents eixos:

  • Aprofundir i consolidar l’Aprenentatge per Projectes com a línia pedagògica de centre.
  • Vincular els projectes de treball amb els desafiaments socials de les persones i el planeta, perquè esdevinguin Projectes d’Aprenentatge amb Sentit per a l’alumnat.
  • Integrar el “maker” i les possibilitats creatives de la fabricació digital en els Projectes d’Aprenentatge amb Sentit, possibilitant que l’alumnat doni respostes innovadores a les necessitats i reptes de l’entorn.

Com a participants de FAIG és emocionant veure com l’experimentació de noves metodologies i recursos pedagògics ens aporta un aprenentatge molt valuós per a l’equip educatiu. Estem molt agraïdes per aquesta oportunitat única i compromeses a fer el màxim per aportar el millor i ajudar a fer que el programa sigui un èxit i tingui un impacte positiu en l’educació del futur.

ESPAI CRISTINA SIMARRO: MÀQUINES SIMPLES

En aquest espai, descobrim, per mitjà de l’experimentació què entenem per màquines simples.  Dissenyem i creem diferents projectes per entendre el seu funcionament i la seva aplicació en món actual.

El taller consta de dues sessions on hauran de superar reptes per entendre i aplicar diferents principis físics.

En la primera sessió, aprofitem el que vam descobrir en el taller anterior: que l’aire, tot i que no el podem veure, té massa, per tant, té volum i ocupa un espai, per construir,  emprant xeringues, un elevador i introduir el principi de Pascal.

S’introdueix la politja, una màquina simple que consisteix en una roda per on es passa una corda per la seva paret circular que permet elevar pesos amb comoditat. Fem diferents prototips i experimentem per descobrir com aplicar-la en el nostre producte final i per entendre el seu funcionament i utilitat.

En la segona sessió, es proposen dues activitats on construeixen un  braç robòtic i un ventilador. Amb aquestes activitats observem, també, com transformem un moviment horitzontal en moviment vertical o moviment giratori i com transformen energia mecànica en energia cinètica.

 

TALLER CARME PINÓS: CONSTRUCCIONS

Arquitecta i professora universitària nascuda a Barcelona és coneguda per la seva actitud arriscada i d’investigació constant .
Entre els seus últims projectes destaca el conjunt de l’ Escola Massana, la façana posterior del Mercat de la Boqueria o el Campus Wu de Viena. Ha rebut el Premi Nacional d’Arquitectura 2021.

En el taller de construcció els infants troben diferents materials per construir: maons de cartró, lego, peces de fusta de diferents
materials i mides, i de forma lliure trien que volen construir.

Amb aquesta proposta volem estimular i potenciar el pensament lògic.

TALLER PECES SOLTES

La teoria de les peces soltes la va presentar Simon Nicholson un arquitecte nascut a Londres, aquesta teoria planteja la hipòtesi que si realment tinguéssim les eines adequades, la creativitat probablement no seria el privilegi d’uns quants. Nicholson descriu que la infància és l’època clau on les habilitats creatives es desenvolupen i, per tant, la introducció de les peces soltes esdevé essencial. 

El taller de peces soltes porta el nom de Dorothy Vaughan una científica afroamericana que va treballar estretament amb la NACA, l’agència que va precedir la NASA. Quan els infants arriben al taller, de seguida observen i s’escolta algun “uau”, el material exposat els convida a tocar, mirar, manipular… El material no estructurat es col·loca en espais delimitats, utilitzant gammes cromàtiques i fent formes que provoquin als infants a ser creatius. De seguida comencen a agrupar les peces, per colors, tipus, formes fins que es deixen anar i comencen a fer les seves creacions. 

ESPAI ADA LOVELANCE: CONSTRUIM BLUE-BOOTS 

Aquest taller ens dona l’oportunitat de conèixer i entendre el funcionament del llenguatge computacional per a la programació dels blue-boots.  Hem afegit la motivació matemàtica de les construccions. Les sessions estan basades en el coneixement i domini del funcionament dels blue-boots

A la primera sessió, els infants realitzaran  una valoració inicial del que saben i coneixen dels blue-boots . A partir dels seus coneixements previs els infants representaran, en petits grups,  una petita ciutat amb kapla (peces de fusta )així programar el blue-boot i familiaritzar-se amb el llenguatge computacional.

A la segona sessió hem programat el nostre robot a partir de les tauletes . Els alumnes i les alumnes son els propis protagonistes de la història . Han  creat el seu escenari i dirigit el blue-boot per una al·lucinant ciutat inventada..Per aquest motiu  han après a escriure  el codi necessari per a que realitzar i el recorregut adequat de les escenes.

A la tercera sessió ens centrem en el funcionament de l’app blue-boot. Allà descobrirem com dirigir el robot amb les indicacions correctes i els diferents escenaris que podran escollir i crear ells/es mateixes amb les fotografies realitzades. 

L’objectiu principal és el coneixement i l’aprenentatge de l’inici en la programació però altra banda els fa ser competents en   orientaciólateralitat, i  moviments en l’espai.