FESTA DEL DR. ESTALELLA. JA TENIM LA SEVA AUCA DE LA FESTA MAJOR A L’ESCOLA!

AVUI INAUGUREM UNA CÒPIA EN GRAN DE L’AUCA DE LA FESTA MAJOR DE VILAFRANCA DEL DR. JOSEP ESTALLA I GRAELLS

Josep Estalella i Graells va néixer a Vilafranca del Penedès l’any 1879. Vivia molt a prop de l’Escola Estalella, al número 17 del carrer dels ferrers, però no va ser mestre d’aquesta escola. Tot i que segur que n’estaria molt content de saber que a l’Escola celebrem la Festa Major de l’Estalella i que tenim una aula de ciències molt xula i molts altres grans projectes com Ràdio Estalella.

Com sabeu, ell va escriure els rodolins de l’auca de la Festa Major de Vilafranca i li va demanar a en Pau Boada, quan era un nen, que li fes els dibuixos. De gran, en Pau Boada en va fer la versió que veurem avui. Sabeu qui en tenia una còpia guardada a casa seva? El Jaume Rafecas. Gràcies a ell n’hem pogut fer una còpia molt gran que avui inaugurem i que penjarem aquí a l’escola.

El Dr. Estalella i Graells era físic i químic i va investigar sobre els raigs X. Però a ell li agradava molt fer de mestre i va treballar a Madrid i a Tarragona i, durant la República Catalana, va fer de director a L’Institut Escola de Barcelona.

Allà va ensenyar als altres mestres a com educar els alumnes. Era un mestre molt innovador i creia que calia tocar, veure, experimentar i sortir de les quatre parets de l’aula sempre que fos possible. L’alumne havia de ser el protagonista del seu aprenentatge i havia d’estar a l’escola amb un entorn que fos “com a casa”.

Sabeu que ell va ser un dels impulsors del museu del vi o del Vinseum? Segur que també estaria content de saber que l’escola Estalella ara és escola amiga del Vinseum.

Dèia frases com:

“Aprendre costa, però feliç aquell que pot anar aprenent tota la vida i a més prendre-s’ho com un joc.” Dr. Estalella (1879-1938)

La frase “quan facis alguna cosa, fes-la com si en allò t’hi anés la vida”, se l’aplicava contínuament.

I també en deia una que tenim escrita aquí a la font del pati:

“M’he proposat de fer homes bons, si a més són forts, millor, i si a més resulten savis, millor encara.” Nosaltres cantem aquesta frase en l’himne de la nostra escola.”

El seu programa pedagògic encara no ha caducat, el seu projecte de renovació pedagògica hagués pogut canviar l’educació d’un país, però per desgràcia va arribar la guerra civil, que va acabar no només amb l’Institut Escola, sinó també amb la salut i la vida del Dr. Estalella, que va morir el 20 d’abril de 1938, aquest abril farà 79 anys.

Després, el Franquisme es va encarregar d’esborrar qualsevol rastre d’aquest model educatiu. Ara ens toca recuperar les seves idees i fer-les ben vives.