Carta del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya: Procediment de gestió de casos i contactes de la COVID-19 als centres educatius

Carta del Departament de Salut

Benvolguts/des pares, mares i tutors o tutores,

Us compartim la informació de la carta que us hem fet arribar de part del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya:

“Comença un curs escolar diferent. És fonamental fer-hi front perquè la represa de l’escola és cabdal per als infants i adolescents.

S’ha fet una gran tasca per fer dels centres educatius un entorn segur. Ara bé, a les escoles sabem que hi haurà casos de COVID-19 i que caldrà fer aïllaments i quarantenes. Per poder controlar la situació, és essencial comptar amb la implicació de les famílies i seguir escrupolosament les instruccions, aplicant totes les mesures de prevenció (també a les entrades i sortides dels centres) i fent bé aquests períodes de confinament preventiu quan calgui.

Aquests aïllaments i quarantenes es fan per poder tallar les cadenes de transmissió i són cabdals per evitar que la malaltia s’estengui. També és molt important que els contactes estrets d’un cas confirmat es facin una PCR (i un test d’anticossos si cal) perquè això ens permet detectar casos asimptomàtics i tallar altres cadenes de transmissió.

Els períodes obligatoris d’aïllament i quarantena són:

•         Els casos confirmats, encara que siguin asimptomàtics, han de fer aïllament a casa durant 10 dies i en tot cas, abans d’anar a l’escola han d’estar 3 dies sense símptomes.
  •         En els contactes estrets, l’aïllament (que en aquest cas s’anomena quarantena) s’ha de realitzar 14 dies perquè és el període d’incubació del virus. Independentment que la seva PCR sigui negativa, la quarantena s’ha de mantenir igualment durant 14 dies perquè una PCR negativa no descarta que la malaltia es desenvolupi més tard (fins al 14è dia).
Com cada any, serà freqüent que hi hagi infants amb febre o altres símptomes compatibles amb la COVID-19. Quan sigui així, caldrà anar al CAP, on s’indicarà la necessitat de fer o no una PCR. Si es fa la PCR, el cas sospitós i els/les germans/es que vagin a la mateixa escola s’han  de quedar a casa.
La resta de companys de la classe del cas sospitós i de la classe dels/ de les germans/es, han de seguir fent vida normal i han d’acudir amb normalitat a l’escola. Fins i tot, encara que el resultat de la PCR surti positiu, la resta de companys/es han d’anar a l’escola i serà la direcció del centre educatiu, per indicació del Servei de Vigilància Epidemiològica Territorial, qui indicarà quan han de deixar d’anar a classe i fins a quina data.

Si encara no disposeu de l’aplicació de La Meva Salut us recomanem que us hi doneu d’alta a través del següent enllaç: https://catsalut.gencat.cat/ca/serveis-sanitaris/la-meva-salut/

Finalment, us informa que per tal de gestionar el control i gestió dels casos i contactes en l’àmbit escolar, entre Educació i Salut es compartiran les dades identificatives i de resultats de les proves practicades, d’acord amb la normativa de protecció de dades.

Dilluns 13 de setembre com a molt tard l’alumnat hauria de portar la carta emplenada.

Us compartim dubtes que ens han arribat de les famílies per si són del vostre interès:

PREGUNTES FREQÜENTS….!

Si una família té dos fills/es i un d’ells ha de fer quarantena perquè al seu grup estable hi ha hagut un cas positiu, què passa amb l’altre germà?

En el cas dels germans, si un dels dos fos el positiu o fos un cas sospitós perquè té símptomes compatibles amb la COVID, sí que afectaria a l’altre/a germà/na:

Si el germà A resulta positiu, el germà B ha de fer quarantena. (encara que el B sigui negatiu)

Si el germà A resulta sospitós ha d’anar cap a casa i la família ha de trucar al CAP perquè valorin fer-li la PCR i el germà B també també ha d’anar a casa i esperar els resultats de la PCR del germà A o esperar a rebre instruccions del Departament de Salut:

– Si el germà A resulta positiu, el germà B ha de fer quarantena.

– Si el germà A surt negatiu els dos germans poden tornar a l’escola

– Si els dos germans surten positius, els dos han de fer aïllament, passar la malaltia i esperar 72 hores sense símptomes abans de tornar a l’escola.

L’altre tema és si el germà A té un cas positiu al seu grup estable: Al germà B no li afecta gens i segueix la vida escolar amb normalitat. Només es veu afectat el nen/a que té el cas positiu al seu grup estable que li tocarà fer quarantena de 14 dies a casa.

Totes les decisions sobre aïllaments i quarantenes les prendrà el Departament de Salut i serà Salut qui vagi dient a les famílies què han de fer en cada cas amb els seus fills/es.

Moltes gràcies

L’equip directiu