MESUREM EL CO2 DE L’AIRE

Enguany, i degut a la pandèmia, hem de ventilar les aules tot sovint, per mantenir l’aire net de virus, però ara gràcies a un projecte compartit amb el GT Medi Ambient de l’AFA de l’escola i  la Universitat Politècnica d’Arquitectura, que ens ha deixat uns mesuradors de CO2, hem pogut experimentar i entendre el perquè de tot plegat.

El protocol del Departament d’Educació ens marca que cal obrir finestres de bat a bat i renovar l’aire durant 15 minuts cada hora, però això és igual per tot tipus d’aula, activitat, grup o època de l’any? Hem de tenir l’aire net només per por als virus?

Aquestes eren preguntes que ens vam plantejar en iniciar l’experiment i que hem pogut anar entenent a mida que hem obtingut dades. 

Així doncs, els nens i nenes de Cicle Superior, durant una setmana, hem estat mesurant la quantitat de CO2 a l’aire en diferents moments del dia i en diferents espais de l’escola per veure les variables que podien influir a que l’aire fos el més fresc i saludable possible. Cada aula ha anat obtenint dades i omplint una graella. Després les hem passat a un excel creat per la Universitat on calcula l’índex ACH (Air change per hour) de CO2 en l’aire. 

Sabem que en respirar, les persones agafem O2 i expulsem CO2, per tant com més  estona passem en un lloc més CO2 hi ha i menys O2, la qual cosa dificulta l’activitat del nostre cervell i perjudica la salut.   A l’aire lliure, la concentració natural de CO2 és d’unes 420 ppm (parts per milió). En un interior, el nombre aconsellable són 700 ppm, i a partir d’aquesta xifra cal començar a ventilar, ja que  indica que aquest aire ja s’ha respirat massa i no és fresc.  

Mitjançant els mesuradors de CO2 hem pogut veure i aprendre en quin moment arribem a aquesta dada, i quines variables influeixen (porta tancada, finestres mig o totalment obertes, fent treball individual o en grup, matí o tarda, etc.). 

En ser aprenents en la utilització dels aparells, segurament hem fet algun error en la presa de dades, ja que de vegades ens sortien resultats força sorprenents, però en línies generals ens hem fet molt conscients de la importància de cada detall, pel que fa a mantenir un aire saludable a la classe i a casa, i no només pel COVID, sinó pel bon funcionament de tot el nostre organisme. Ara podrem posar en pràctica aquests coneixements per disposar d’aire fresc en la mesura del possible.