Experiments a 3r i a Cicle Superior

Durant aquest primer trimestre del curs 2016-2017 hem seguint fent pràctiques al laboratori de l’escola.

Per començar, hem creat logos pel laboratori i els hem utilitzat per decorar la porta d’entrada. També hem repassat l’utillatge i les diferents eines que utilitzarem al llarg del curs en les diferents pràctiques: tubs falcon, tubs d’assaig, pipetes, gradetes, plaques petri, lupes binoculars… Alguns dels instruments els recordaven del curs passat i d’altres els hem après de nou!

Després de veure, manipular i conèixer els instruments hem començat fent una pràctica per a conèixer les parts del microscopi i el seu funcionament. També hem vist un vídeo que explica la diferència entre l’augment d’objectius del microscopi i la seva equivalència amb objectes quotidians. Els alumnes van quedar molt sorpresos!

Posteriorment, hem repartit portaobjectes amb diferents mostres cel·lulars de ratolí (que ens va facilitar l’IRB el curs anterior) i els alumnes per parelles havien de descobrir a quina part del cos pertanyia cadascuna d’elles observant-les amb els microscopis. Tot això, ajudats d’una fitxa de model i de la projecció a la pissarra de les deferents mostres amb la càmera del microscopi del mestre. La majoria ho van descobrir!

L’última pràctica que hem portat a terme aquest primer trimestre és “L’ou com bota!” Una pràctica que ha sorgit dels seus interessos i les seves preguntes sobre el món que els envolta. Aquesta pràctica ha estat molt interessant perquè els alumnes han pogut dur a terme la pràctica a casa i molts d’ells s’han implicat portant les mostres a l’escola. També hem après què és l’osmosi. La part més interessant des del punt de vista del mestre ha estat l’assimilació per part de l’alumnat de que l’ou és una de les poques cèl·lules que es poden veure a ull nu i la correlació entre nucli i rovell, clara i citoplasma, closca i membrana.

De cara al segon trimestre, començarem les sessions de laboratori amb un altre dubte que els ha sorgit: “D’on surten els colors?”