Projecte Educatiu de Centre

 

PER QUÈ TRIAR L’ESCOLA FONT DE L’ALBA?

Perquè volem ser una escola que…

  • Participi en la formació de persones que puguin adquirir les competències bàsiques necessàries per a fer front als reptes de la vida quotidiana d’acord amb la seva edat.
  • Fomenti els aprenentatges reflexius, significatius i funcionals a la pràctica a l’aula per tal d’aplicar-los a la vida quotidiana.
  • Desperti en els infants el gust per aprendre, experimentar, construir i esdevenir l’epicentre de la seva educació.
  • Entengui l’error com una oportunitat de superació i aprenentatge.
  • Atengui a l’alumnat de forma
  • Proporcioni a l’alumnat eines de gestió d’emocions i sentiments i faciliti estratègies de resolució positiva de conflictes per incorporar-se a una societat democràtica.
  • Afavoreixi que les Tecnologies estiguin integrades al desenvolupament de les diferents àrees, adaptant-nos a l’evolució que marca la innovació.
  • Entengui el fet intercultural com un element d’absolut respecte vers les diferents cultures.
  • Possibiliti al nostre alumnat l’oportunitat d’aprendre a través, sobre i a favor del medi natural, social i cultural.
  • Col·labori en la formació d’ estudiants d’universitats o d’ instituts com a escola de pràctiques aportant la nostra experiència .
  • Mantingui un bon ambient de relació i treball entre tota la comunitat educativa.

 

Perquè per aconseguir-ho el nostre model educatiu es fonamenta en els quatre pilars necessaris per l’educació del segle XXI…

Aprendre a conèixer:  Exercitant l’atenció, la memòria i el pensament crític i lliure. Una educació entesa com a inquietud per aprendre i com a eina de superació personal i d’emprenedoria.

Aprendre a fer:  Enfortint la capacitat de comunicar, de treballar amb els altres, del sentit democràtic, de dirigir i de resoldre conflictes.

Aprendre a conviure: Fomentant la descoberta progressiva de l’altre, el respecte , la tolerància, la igualtat de gènere i la coeducació, el pluralisme i el valor de la diversitat, i el compromís en projectes comuns al llarg de la vida.

Aprendre a ser: Desenvolupant la intel·ligència, la sensibilitat, la solidaritat, el sentit estètic i la responsabilitat personal, oferint al centre llibertat de pensament, de criteri, de sentiment i d’imaginació .

Partim de la base que l’alumnat és el centre de la nostra activitat, i que aquesta s’ha d’orientar segons les seves necessitats, portant a terme un ensenyament coordinat, entenent l’escola com un tot indivisible, i plantejant la tasca escolar des d’una perspectiva de futur.

ASPECTES EDUCATIUS SINGULARS
  • La prioritat del segon cicle de l’educació infantil: Aquesta etapa té com a objectiu el desenvolupament global de les capacitats dels infants durant els primers anys de vida, tota la nostra pràctica educativa està enfocada per facilitar aquest aprenentatge: relació directa diària família-mestra, treball continuo de l’autonomia i l’autoimatge, situacions d’aprenentatge experimentals, sessions setmanals per Espais, anglès, Racons d’aula, psicomotricitat, Buf, música, racons, joc simbòlic, utilització de recursos digitals com tabletes, robòtica, ordinadors,…
  • La incorporació de les tecnologies:  des d’I3 fins a 6è totes les aules disposen de PD, tenim  més de 100 ordinadors i tauletes distribuïts  pel treball a les aules, hem incorporat la robòtica a les nostres programacions i impulsem l‘estudi de gravació amb la realització per part de l’alumnat de 6è del programa FonTV. Tenim implementat el treball amb la plataforma Google Apps  ( especialment el classroom ) de treball virtual online introduït a 2n i treballat progressivament fins a 6è.
  • Som escola inclusiva: oferim als infants les mateixes oportunitats com a únic camí per donar resposta a tot l’alumnat, especialment els que es troben amb més dificultats associades a les seves condicions personals, familiars o socials. 
  • L’atenció a la diversitat: com un fet universal, busquem la personalització́ de l’aprenentatge perquè̀ cada nen/a pugui desenvolupar al màxim les seves potencialitats al ritme que necessiti. Les mesures més específiques d’atenció a la diversitat parteixen de diferents plantejaments organitzatius, com els agrupaments flexibles, desdoblaments o dos mestres a l’aula en moltes sessions de diferents àmbits curriculars, suports més específics i personalitzats  en petits grups o de manera individualitzada…
  • L‘educació socioemocional: és necessari educar els nens i els joves a ser conscients que les emocions i sentiments intervenen en les relacions personals i socials. L’escola disposa d’instruments per ajudar als infants a gestionar aquests aspectes tan importants a la vida, a través dels programes de Competències Personals i l’Escolta’m
  • L’anglès com a primera llengua estrangera: s’incorpora a les aules des de I3 i al llarg de l’escolaritat es potencia amb més hores, més desdoblaments orals i provocant situacions reglades i esporàdiques que generin la necessitat de comunicació.
  • El Pla d’ Impuls de la Lectura: Un dels principals objectius curriculars del centre és ajudar als nostres alumnes a ser lectors i lectores competents en les dues llengües oficials. Per aconseguir-ho cuidem molt les estones de lectura, desenvolupem un projecte d’Apadrinament Lector per part de l’alumnat, potenciem la utilització de les diferents Biblioteques del centre i participem en el Certamen de Lectura en Veu Alta d’àmbit territorial entre d’altres actuacions.
  • L’educació musical: Sabem que la música educa la sensibilitat, promou l’autosuperació i ajuda l’alumne a esforçar-se per avançar i millorar el seu nivell d’aprenentatge. Hem fet una gran aposta per aquest àmbit i hem inclòs a les nostres programacions de 6è la introducció de l’ Ukelele amb la col·laboració d’un mestre de música del Conservatori de Terrassa.
  • L’aprenentatge a partir de l’observació i l’experimentació: com sabem s’aprèn fent, que és el que ens facilita moltes de les pràctiques educatives utilitzades dia a dia a les aules. Tenim una Aula de Ciències dotada de 4 ordinadors multimèdia, impressora, pantalla de 42“, 2 lupes binoculars amb  càmeres de fotografiar,  6 consoles de captació de dades, instruments de mesura, material d’experimentació. Aquesta estratègia es complementa amb l’ hort del centre on cada comunitat té la seva parcel.la. 
  • El dret a l’equitat: els infants tenen dret a tenir les mateixes oportunitats independentment de les seves situacions familiars. L’escola vetlla perquè així sigui i oferta al conjunt dels seus alumnes i famílies el màxim possible d’activitats i sortides subvencionades per diferents organismes tals com el  Pla Català d’Esport a l’Escola amb una àmplia oferta d’activitats esportives a la ciutat i extraescolars com la de Multiesport, el  Pla d’Entorn  que ens permet participar en les activitats extraescolars de LECXIT ( un programa de parelles lectores amb alumnat voluntari de l’institut Montserrat Roig ) el Math Tutoring de la Fundació Bofill o el Patronat Municipal d’Escoles de Terrassa de l’Ajuntament que disposa d’un gran ventall d’activitats i sortides curriculars .
  • L’educació per la Salut: l’educació per a la salut és un procés ampli dirigita a afavorir l’adquisició i el desenvolupament de les habilitats conductuals, emocionals i socials, necessàries per mantenir un estil de vida saludable. Fomentem aquests hàbits saludables a través d’activitats a l’aula, projectes, recerques, el manteniment de l’hort, el dia de la Fruita, tallers de Salut i xerrades d’experts.
  • Al servei de la comunitat: som escola de pràctiques de l’alumnat de Grau Mitjà d’Integració social i Tècnica d’Infantil de l’IES Montserrat Roig i del Grau bàsic d’informàtica de l’INS Nicolau Copèrnic.

Accés al document, darrera actualització aprovada

pel Consell Escolar a la sessió nº 05/2022-23 de 31/01/2023

Share