Dia Escolar de la No-violència i la Pau 2021

El Dia Escolar de la No-violència i de la Pau ho és des del 1964, en què fou fundada aquesta celebració pel poeta i educador mallorquí Llorenç Vidal i Vidal. S’escollí aquest dia perquè és l’aniversari de la mort de Gandhi, l’advocat hindú, polític i activista, que va ser assassinat el dia 30 de gener de 1948, a mans d’un fanàtic, hindú també, en desacord amb la seva feina per la conciliació dels diferents punts de vista dels practicants de les diverses religions i per la seva defensa aferrissada de la lluita no-violenta.

A la nostra escola hem procurat que no es tracti d’una celebració aïllada de la vida quotidiana sinó que tingui una continuïtat en la vida escolar i que serveixi per aprofundir en els petits detalls que ens porten a una millor convivència. Si la celebració no va acompanyada d’un treball de reflexió, els infants tendeixen a pensar que la pau és simplement l’absència de guerra i com que aquí no tenim guerra, sembla que no tenguem cap feina a fer per a la pau. En canvi sabem que la pau és una conquesta diària, lligada estretament amb la justícia i amb els drets humans, i que aprendre a resoldre els nostres conflictes de manera no-violenta és una contribució important per a un món més conciliador i habitable. La pau no és un estat estable, sinó que és un ideal al qual tendim i un horitzó cap a on caminem.

Amb aquest ideal, compartim amb vosaltres alguns dels treballs que hem portat a terme aquest any de forma transversal a les nostres aules:

EDUCACIÓ INFANTIL:

Els i les alumnes de P3, P4 i P5 juguen, canten i estimen tots plegats. A més, entre totes han dibuixat la paraula PAU.

PRIMER:

Seguint amb aquesta idea, l’alumnat de primer hem imaginat el que faríem si tinguéssim la màgia d’un mag!

SEGON:

L’alumnat de segon s’ha endinsat en la música balcànica amb un Xotis romanès i amb tres lletres només… Han construït la PAU.

TERCER:

L’alumnat de tercer ha cantat la història/cançó del Colom viatger que volia fer la Pau i no la guerra. Mireu, mireu com ha quedat…

QUART:

Els alumnes de quart, han escrit les seves reflexions i les han compartit mitjançant l’airdrop: Us imagineu un món on els infants poguessin governar?

CINQUÈ:

A més a més, els alumnes de cinquè han imaginat com podriem fer que tots aquells i aquelles que tenim al nostre voltant estiguessin més feliços i han interpretat a dues veus la cançó amb el mateix nom: ” El món seria més feliç…”

SISÈ:

Els alumnes de sisè interpreten la cançó ” Yo decido vivir en paz”. Aquesta cançó forma part de la 3a fase del “ Programa Conjunt de Reducció de violència i construcció de capital social” de molts paisos, entre ells, el nostre.

Els mateixos alumnes han creat el seu videoclip, intentant exemplificar el que explica la lletra, han gravat la veu en off i hem editat els videos: