Formació estratègica

La formació esdevé estratègica en la nostra intervenció educativa.

El curs 2016-2017 vam realitzar la 1ª edició del taller a centre “Aprenem a l’aula amb diferents recursos digitals” i el curs 2017-2018 vam continuar amb la 2a edició del taller “Elaboració de la nostra web escolar a través del portal Nodes” que preveu i així es realitza, que la formadora sigui la nostra referent TAC i pugui traslladar la formació específica que rep a Barcelona, a la resta de l’equip.

Participarem per 2n any consecutiu en el Programa “Ara ESCRIC” amb les dos mestres responsables de l’àmbit sociolingüístic que han assistit al cicle de conferències d’aquest programa.

Dins el pla de formació permanent de zona el curs 2017-2018 vam donar continuïtat al “Projecte de tutoria Escolta’m”, que es va titular “La meva novel·la i jo”. Aquest projecte consisteix en el fet què els joves escriguin la història de la seva vida i se’ls demana que es projectin en un futur, és a dir, saben com comença la història però no saben com acaba però si poden dir com els agradaria que acabés la història, o sigui, fos la seva vida. El mètode de treball ha estat el biogràfic i la tècnica l’escriptura creativa, que es concretarà en un quadern de notes i l’escriptura d’un conte o relat curt on el jove en serà el protagonista. El jove tindrà espais de treball individual de tutoria amb els professionals de referència, en petits grups i de treball autònom.

Donada la situació actual del nostre centre amb la massiva incorporació de MENAS (menors estrangers no acompanyats), i la dificultat comunicativa que això comporta, a nivell de centre es va plantejar la necessitat de trobar eines i recursos per a un millor aprenentatge lingüístic. Davant aquests plantejaments ens vam reunir l’equip docent i vam valorar la necessitat de posar-nos en contacte amb les assessores LIC (llengua i cohesió social) per tal que ens fessin un assessorament.

Amb el vist i plau de la coordinadora territorial LIC, Carme Moncasí, les tècniques LIC, Àngels Morera i Imma Rubió van ser les encarregades de dur a terme el taller a centre “Assessorament de Suport Lingüístic i Social” el curs 2019-2020.

Durant el curs 2020-21 vam continuar amb el curs “Abordatge educatiu al col·lectiu de joves migrats” . Aquesta proposta formativa pretenia donar a conèixer la realitat i les experiències dels menors d’origen marroquí al territori català, parant esment tant a la situació del Marroc com a les condicions en els seus processos migratoris i d’inclusió socioeducativa al territori català. El curs analitzava les respostes institucionals i els circuits d’acollida així com les problemàtiques i les possibilitats per construir les seves trajectòries vitals en la nova terra on s’han instal·lat. I finalment se’ns van oferir estratègies per a la intervenció amb aquests joves.

El curs 2021-22 la formació va ser en format telemàtic, promoguda per la Generalitat de Catalunya, en el marc del Pla Director de Salut Mental i Addiccions del Departament de Salut i del Pla Integral de Salut mental i Addiccions. Els continguts van estar treballats col·laborativament amb els Departaments de salut, Educació i Drets Socials, amb el títol: La salut mental a l’entorn escolar i la valoració de l’equip va ser molt positiva.

Aquest curs 2022-23 la formació estratègica triada ha estat La mediació com a eina de resolució de conflictes Amb aquest curs pretenem tenir una formació per a poder gestionar els conflictes de manera directa a partir d’una conversa de mediació. Aprofundir en el que hi ha darrera d’un conflicte i adquirir les bases i coneixements per a comprendre la seva naturalesa. Desenvolupar dinàmiques per a treballar la seva intel·ligència intrapersonal, practicar converses de mediació i adquirir coneixements per a integrar el sistema de mediació de manera forma i sistemàtica a les Unitats Docents.