VISITA A LA MATERNITAT D’ELNA

Després d’acabar la lectura de La Maternitat d’Elna, i amb l’indispensable acompanyament de l’autora del llibre, la historiadora Assumpta Montellà, divendres 11 de març vam anar amb el alumnes de 3r d’ESO al sud de França, i vam conèixer in situ la platja d’Argelers i la maternitat d’Elna. Dos llocs molt representatius per entendre l’exili dels republicans catalans i espanyols cap a la veïna França durant el 39-41.

Vam fer un minut de silenci a la platja d’Argelers (una de les platges que va ser habilitada com a camp de refugiats per acollir els exiliats de la Guerra Civil espanyola) i vam visitar la maternitat d’Elna (el preciós edifici que va funcionar com a hospital maternal i que va permetre el naixement de més de 590 criatures, la majoria de mares que hi van donar a llum provenien dels camps de refugiats francesos).

Per acabar-ho d’arrodonir vam anar a  Colliure (on vam visitar la tomba del poeta Antonio Machado, que també es va exiliar a França i hi va morir)

Va ser una sortida meravellosa i molt emotiva, les explicacions de l’Assumpta ens van apropar al patiment dels nostres exiliats i ens van mostrar l’esperança que representava per a ells la tasca que es duia a terme des de la maternitat. Les emocions sortien a flor de pell i les llàgrimes ens van acompanyar, tant a alumnes com a professors, en diversos moments de la sortida.

Tot plegat ens fa reflexionar, entre altres coses, sobre el drama de l’actual exili sirià. Conèixer la història del nostre passat, ens ajuda a entendre el present i a millorar el futur.

Gràcies, Assumpta, per fer d’aquesta sortida un dia tan especial per a tots els que vam venir.
Valors com l’altruisme, la generositat…, quedaran per sempre més en tots els que et vam acompanyar a Elna.