DANSES ANTERIORS

Cada curs dins del Projecte Musical treballem quatre danses tradicionals que es ballen a la festa de la Castanyada. En aquesta festa també hi participen les famílies de l’escola que venen a fer de castanyers i castanyeres i reparteixen les castanyes. Treballem aquestes danses tradicionals com element del currículum procurant que totes i tots els alumnes en puguin aprendre un mínim de nou al llarg dels anys. Cada curs variem el repertori. Les danses es treballen a l’àrea de música.

DANSES PER A LA BALLADA DE LA CASTANYADA 2019

CICLE SUPERIOR

La Xampanya és una dansa renaixentista amb precursores medievals. És un ball de parella que repeteix quatre patrons que repeteixen la mateixa fórmula es solen interpretar amb un tempo in crescendo a cada tirada: Endavant-Endarrera Dins-Fora-Volta

CICLE MITJÀ

La Xampanya és una dansa renaixentista amb precursores medievals. És un ball de parella.

CICLE INICIAL

EDUCACIÓ INFANTIL

DANSES TREBALLADES PER A LA BALLADA DE LA CASTANYADA 2018

El Ball del Rogle (L’Areny, Ribagorça)

A la darreria del segle passat el jovent de l’Areny encara voltava al voltant d’un arbre que, segons la tradició, era l’origen del poble que s’havia format al seu voltant.
Aquesta tradició era comuna a diverses poblacions dins del nucli de les quals s’aixecava un arbre prominent. Els arbres escollits solien ésser boscans: el pi, l’alzina, el lledó, el roure.

En Joan del Riu (Comarca del Berguedà)

El Ball dels bastons és una dansa popular molt estesa tant a Catalunya com a Aragó, Europa i la Mediterrània. Per limitacions d’espai aquest treball només està centrat en la pràctica a Catalunya, però podem trobar moltes altres danses per les zones de la mediterrània que incorporen elements bastants semblants a la dansa dels bastons, com pot ser el cas de les cultures del Magreb, on trobem danses tradicionals amb bastons, com la Raks Al Asseya, d’origen egipci, o la Tahtib.

El ball francès (Sant Joan de les Abadesses: Ripollès)

Els romeus (pelegrins que van en romiatge a un santuari) que de les valls de Sant Joan de les Abadesses, Camprodon, Ribes de Freser i Ripoll pujaven a visitar la Mare de Déu del Puig de França, en terme d’Ogassa, ballaven el Ball Francès també dit de la Francesa o Franceseta.

És un ball senzill i graciós, fet en rodona que trencaven per marcar uns punts encarats i mimats que acompanyaven amb un graciós picar de mans al ritme de la tonada i acabaven amb un ràpid canvi de parella.

El ball de la civada (tradicional)

El ball de la civada és una cançó i ball popular catalana, que està relacionada amb les feines del camp; antigament era ballada només pels homes. Aquesta dansa expressa, amb diversos moviments, la feina del pagès, des de la sembra dels cereals fins al seu consum, passant per la collita del gra i l’elaboració del pa.Va ser una dansa molt coneguda i estesa per tot el territori català, la qual cosa comportà petites variants segons el lloc on era cantada i ballada.</font color>

DANSES DE LA BALLADA 2017

RESUM DE LA BALLADA 2017