Projecte musical

PER QUÈ UN PROJECTE D’EDUCACIÓ MUSICAL?

És un fet en la nostra escola la convivència de multitud de cultures. Les poques perspectives laborals actuals atiades per una crisi que no acaba d’arribar a la seva fi, fa que es reforci la falta de expectatives a llarg termini. No oblidem la manca d’importància que reben les àrees que no són “instrumentals”, fent aparèixer inclús l’amenaça de la desaparició de l’àrea de música del currículum. Aquest panorama deixa clarament de costat una concepció educativa integral i integradora.

Aquest curs iniciem el tercer any del projecte d’Educació Musical a l’Escola Sant Jordi de Maçanet de la Selva motivats pel desig de crear una línia d’escola inclusiva a través de l’ensenyament artístic i de la possibilitat de comptar amb docents amb voluntat de treballar i consolidar el projecte. En iniciar el curs 18-19 s’acorda portar a terme una sèrie d’activitats a nivell de tots els nens i nenes de l’escola.

(Cliqueu els títols de cada apartat, alguns contenen ampliacions del contingut)

ACTIVITATS CURS 18-19

Com cada curs hi ha novetats importants: aquest curs començarem a tocar carillons cromàtics a alguns cursos, guitarres a d’altres, hi ha noves tasques de la coral i també danses i coreografies molt divertides. Que comenci l’espectacle!

AMBIENT DE MÚSICA
Dins del projecte d’Espais a Educació Infantil hem iniciat una activitat internivells que inclou una sèria d’ambients, un dels quals és dedicat a l’Educació Musical. És un espai d’activitats musicals on els alumnes assisteixen amb altres companys i companyes d’altres cursos i on s’hi treballen cançons, danses i instruments.

AUDICIONS A BARCELONA

La majoria del nostre alumnat mai no ha assistit  a un concert d’aquestes característiques i probablement no tindrà opcions de fer-ho. Pensem que essent aquests espais una referència com són el Gran Teatre del Liceu i L’Auditori de Barcelona en la cultura del país haurien de poder participar de l’extraòrdinaria experiència de poder assistir-hi. Tots els grups, des de P3 fins a 6è podran gaudir dels concerts, fent un treball previ a l’aula.

Aquest curs ens hem proposat cercar el finançament extraordinari per tal de que les sortides a Barcelona siguin el més econòmiques possible, especialment per a les famílies que tenen molts germans a l’escola. Les audicions proposen com a una primera pinzellada que s’anirà completant al llarg de tota l’escolaritat per tal de fer possible que tots els alumnes i les alumnes, en acabar l’educació primària, hagin assistit al Liceu i a l’Auditori diverses vegades i coneguin aquests espais i, fins hi tot, hi actuïn!

El preu de les entrades de les audicions compta amb la subvenció de la Diputació de Girona.

CANTÀNIA

Els alumnes de cinquè curs participaran – si ens toca – en aquesta activitat a l’Auditori de Barcelona. El centre ha posat a disposició del grup un mestre de reforç per a treballar-la. Donat el treball de la Trobada de Corals del curs anterior i les característiques d’aquest grup hem pensat que era el destinatari més encertat per a l’activitat. Aquesta activitat necessita desplaçar al tercer trimestre tot el grup una vegada per fer l’assaig general i el concert de cloenda. L’any passat vam fer l’espectacle de “La nit dels malsons” i aquest curs “Partícules”.

TROBADA DE CORALS DE LA COMARCA SELVA

Com el curs anterior el curs de 4t assistirà a la Trobada de Corals. En centre ha destinat unes hores setmanals de suport de música a fi i efecte de disposar de pianista per a la coral. La trobada es farà – si no hi ha canvis – a Santa Coloma de Farners i el grup de 4t s’hi desplaçarà un sol cop al segon trimestre.

SARDANA A L’ESCOLA

El curs anterior, excepcionalment, vam treballar amb una persona voluntària del poble, tot i que en altres anys ho havíem fet amb l’activitat proposada per la Diputació de Girona. Els alumnes de 3r són els destinataris d’aquesta activitat.

DANSA TRADICIONAL

El centre fa una activitat de danses tradicionals amb totes i tots els alumnes al primer trimestre. Hi ha proposada una trobada de danses a la qual assistirien els alumnes de segon curs i que també demanaria desplaçar-los a la seu escollida.

CANTATA DELS PASTORETS

Cada curs s’ha fet una cantada de nadales a La Societat, però aquest curs comencem un nou model d’espectacle basat en una cantata dels pastorets, “Les figures del pessebre”.

CANTATA D’EN PIVERD I LA ROSETA I AUDICIONS ESCOLA MUNICIPAL DE MÜSICA

Després de la Trobada de Corals la coral de quart participarà a la cantata de l’Escola de Música Municipal “En Piverd i la Roseta” que són els gegants de Maçanet amb la interpretació de dues de les cançons que hi surten.

 

ESPECTACLE DE SANT JORDI

La festa de l’’escola es celebra amb un espectacle de coreografia al Pavelló Municipal on es treballa per àrees temàtiques (Cinema, Musicals, Festes, Tradicions d’arreu del món, tradicions catalanes, llibres,…) on hi participa tota la comunitat educativa – incloses les famílies i, naturalment, el professorat- .

CANÇONER “Fons de música tradicional “ CSIC

Els alumnes participaran en diversos enregistraments per a una col·lecció de patrimoni musical “Misiones folklóricas” del CSIC (1944-1960) de repertori tradicional.

INSTRUMENTACIÓ CARILLONS A LA CLASSE I GUITARRES I AUDICIONS AMB L’ESCOLA DE MÚSICA MUNICIPAL

Actualment treballem amb carillons cromàtics com a instrument per al desenvolupament de la melodia i també existeix el compromís que l’EMM participarà fent classes de guitarra al centre i també audicions i tallers per als diferents cicles educatius. Comencen les classes de guitarra a cicle inicial amb el suport de l’Ajuntament de Maçanet de la Selva.

TIMBRES AMB MÚSICA

El centre treballa en un centre d’interès mensual sobre els diversos tipus de música que acompanyen la vida de l’escola a les entrades i sortides dels alumnes i les alumnes. Cada mes hi ha una temàtica o un estil musical que és el protagonista i es treballa a l’aula.

ENTRADES EDUCACIÓ INFANTIL

Les crides a entrar d’Educació Infantil es faran amb instruments musicals.

 

COMENCEM EL DIA AMB MÚSICA

Els alumnes de cicle superior comencen cada dia la feina escolar amb uns minuts de relaxació a l’entrada a les 8:30 del matí amb músiques seleccionades.