UNA ESQUITXADA A LA TARDOR

El dia 9 de novembre infants i docents de la ZER El Solsonès ens vam reunir a Navès per fer la trobada de tardor.

Al matí ens vam aplegar davant la Sala d’Esplai on ens vam agrupar per escoles, quan hi vam ser tots, vam baixar per un camí que passa pel mig d’un bonic bosquet, fins l’Escola Aiguadora. Ens vam situar al pati, també agrupats per escoles.

Gràcies a l’AFA, les famílies de l’escola van preparar un bon esmorzar: coca, xocolata, aigua, sucs i fruita variada. Els primers en començar a menjar vam ser l’alumnat de cicle superior, ja que havíem de fer l’assaig d’una cançó per al dia de Santa Cecília i era un bon moment per ser-hi tot el grup. Tot seguit vam esmorzar la resta de persones.

Després d’esmorzar va començar la primera activitat, era una activitat de vincles. Ens vam trobar amb la nostra parella de padrins/-nes i fillols/les de la ZER. Aquest instant ens feia molta il·lusió perquè era el moment de conèixer-nos en persona. Feia uns dies que a les escoles havíem fet “el pastís de l’apadrinament” amb les fotos de les nostres parelles, l’activitat ens havia servit per posar-nos cara, però encara no ens havíem vist.

Els i les padrines portàvem preparats jocs pels nostres fillols/-es. Durant mitja hora vam poder gaudir d’aquests jocs. Alguns vam jugar a jocs portats de casa, altres a jocs tradicionals on no calia material, altres amb material i alguns vam ver jocs en grupets. El pati i el voltant de l’escola feia goig de veure amb tants infants jugant.

En finalitzar l’activitat de vincles, vam començar les activitats relacionades amb l’aigua. Els infants d’Ed. Infantil ens vam quedar a l’escola i al seu entorn. Aquest any ha estat el primer curs on van participar alumnes d’un i dos anys de l’escola d’Ardèvol. Els de Primària vam tornar a pujar pel caminet del bosc fins la Sala d’Esplai.

L’alumnat d’Infantil ens vam distribuir en petits grups, cada grup portava el nom d’un fruit sec de tardor. Vam fer tres blocs de treball:

• ART:

• Corrents de sucre. Jugant amb “Lacasitos” i aigua calenta vam aconseguir fondre els colors sense que aquests es barregessin.

• Pintem amb aigua. Agafant pinzells i aigua, els més petits ens vam convertir en artistes tot dibuixant al terra.

• Reflex de la llum. Jugant amb cd’s i lots van veure com la llum es reflexava i es formava l’arc de Sant Martí.

• EXPERIMENTACIÓ

• Aigua que canvia de color. Utilitzant gots, aigua, colorant alimentari i paper de cuina absorbent vam crear ponts on l’aigua passava a través del paper absorbent fins arribar a l’altre got i van podem veure com els colors es barrejaven i aconseguien els colors primaris i els colors secundaris.

• Bombolles de sabó. Vam barrejar aigua, sabó i glicerina en un recipient gran. Tot seguit vam experimentar tot fent bombolles de sabó.

• Música amb aigua. Utilitzant pots de vidre, aigua i culleres, van fer que cada got tingués un so diferent segons estigués més o menys ple.

• JOC DE L’AIGUA

• Els infants van escoltar el conte “Les gotes que es van perdre” , després de l’audició, vam ajudar als animalets del bosc a trobar totes les gotes que una àguila , sense voler, havia fet caure d’un recipient ple d’aigua i s’havien perdut.

L’alumnat de Primària vam entrar a Sala d’Esplai on ens van explicar com funcionava la part d’experimentació. Els i les de 1r, 2n i 3r estàvem distribuïts en petits grups amb noms de fruites de tardor i van fer uns experiments i els de 4t, 5è i 6è van formar grups amb noms de bolets i vam fer uns altres experiments. Uns i altres, vam compartir una activitat de debat.

Els experiments dels de 1r, 2n i 3r van ser:

• La flotabilitat. Vam omplir una peixera amb aigua dolça i una peixera amb aigua salada. Vam comprovar si uns objectes: tap de suro, maquineta, tronc, cantimplora, pedra… flotaven millor en aigua salada o en aigua dolça. I per què passava.

• La depuradora. Utilitzant una ampolla de 1’5 l partida pel mig, a la part de coll hi vam posar cotó fluix, sorra, pedres petites, pedres mitjanes i per acabar pedres grans. Vam barrejar aigua amb fulles, terra, sorra… i després de passar per la depuradora vam comprovar que l’aigua sortia neta. Aquesta manera de netejar l’aigua és una de les que es fa en les depuradores de les poblacions.

Els experiments dels de 4t, 5è i 6è van ser:

• El tornado. Utilitzant dues ampolles de 2 l, els dos taps de les ampolles foradats i units, aigua, colorant i cinta aïllant vam provocar les condicions per a que és produís un tornado dins una ampolla. Va ser impressionant com es veia la forma del tornado.

• Mescles i dissolucions. Ens van presentar diferents matèries i a partir d’aquí vam diferenciar les què eren substàncies pures del què eren mescles. Després vam classificar les mescles segons fossin homogènies o heterogènies. De les mescles homogènies vam diferenciar el dissolvent del solut. I finalment vam mesclar substàncies per comprovar si feien una mescla homogènia o heterogènia.

La tercera activitat que vam compartir els diferents grups de primària va ser fer un debat sobre l’aigua. Vam mirar imatges on abundava l’aigua i imatges on no hi havia aigua, després d’escriure paraules de com ens sentíem observant aquelles imatges, vam escriure un propòsit per lluitar contra la manca d’aigua. Ens va servir per prendre consciència de les petites accions que podem fer tots plegats per ajudar el planeta.

A l’esquitxada de la tardor vam retrobar-nos, vam fer nous amics, vam compartir amistat, vam estar amb la família de la ZER, vam divertir-nos, vam il·lusionar-nos i vam aprendre.

Marina, Ivette, Jan, Martina, Guiu, Iris, Jordina, Glòria, Mar, Fèlix, Julen i Teia

Escola Aiguadora (Navès)