UN LECTOR NO NEIX, ES FA

L’hàbit de llegir augmenta la creativitat i estimula la imaginació. És un hàbit que cal desenvolupar abans dels sis primers anys de vida dels infants i cal potenciar en totes les etapes educatives. Cal construir-lo pas a pas i  incloure’l com a part de la rutina diària. Fomentar l’hàbit lector és una tasca de tots els que compartim la responsabilitat d’educar als infants, especialment famílies i escola.

S’ha d’animar als nostres infants a llegir, ja que els llibres contribueixen a la seva formació i educació.  Llegir ens aportarà gran beneficis i serem més competents en tots els àmbits.

A les escoles de la ZER treballem per a fomentar un bon hàbit lector entre els nostres alumnes. Ho fem a través de diferents estratègies:

  • Padrins de lectura: Es tracta d’una estratègia en què els infants grans apadrinen els alumnes més petits. És una experiència molt interessant perquè grans i petits comparteixen una estona en què els més experimentats ajuden als més novells i els novells estan motivats perquè un company/-a seu/-va l’ajuda en aquest procés.
  • Potenciar la biblioteca escolar. Les nostres escoles són petites, però totes disposen d’una petita biblioteca, la majoria dins la mateixa aula. Reforcem el seu ús dedicant estones per anar-hi a llegir o anar-hi a consultar llibres per complementar el què es treballa a l’aula.
  • Racons de lectura. A part de la biblioteca, procurem tenir algun racó amb lectures variades que anem actualitzant contínuament perquè siguin atractives pels alumnes.
  • Fent visites a la biblioteca de Solsona. Quan venim a Solsona a fer activitats de curta durada, sovint complementem la sortida fent una activitat a la Biblioteca Carles Morató i així estimulem l’ús d’una Biblioteca amb molts recursos i possibilitats.
  • L’autor ens visita. Participant en les activitats que ens proposen des del Programa de Suport a l’Educació. Aquestes activitats permeten posar en contacte els alumnes amb algun escriptor/-a. Prèviament s’ha treballat a les aules algun llibre de l’autor/-a. És un moment que es produeix una interacció molt enriquidora entre l’autor o autora i els alumnes.
  • Lectura en veu alta per part del mestre. El mestre, com a expert i bon lector, ajuda als alumnes a agafar fluïdesa en la lectura. El/la mestre/-a fa atenció a aspectes com: la pronunciació, el to de veu, l’entonació, el ritme, la postura corporal…
  • Faristol. L’alumne es posa davant un grup de persones i llegeix. Es fan dues activitats diferents, per una banda es comparteixen els textos d’elaboració pròpia amb els companys i per altra, es fan lectures compartides de llibres publicats. Per a realitzar aquesta activitat, cal que els alumnes facin una preparació prèvia del text a llegir. Fent faristol s’aconsegueix que la lectura sigui significativa, comprensiva i funcional. Es treballen aspectes com: la motivació, la fluïdesa, l’entonació, l’agilitat, la vocalització, l’articulació, el to de veu, el gest i la postura corporal
  • El conte de la setmana. Activitat que es fa amb alumnes d’Educació Infantil. Es tracta d’escollir un conte, un llibre il·lustrat… i buscar estratègies per a despertar la curiositat dels alumnes. Es treballa el conte de diferents maneres i en diferents dies. Algunes estratègies són: no dir el títol, ensenyar només les imatges, fer que els alumnes facin hipòtesis del títol, llegir el llibre, fer que els alumnes expliquin les imatges…

Aquestes són algunes de les estratègies que apliquem a la ZER i de ben segur a moltes altres escoles per aconseguir l’objectiu de formar bon lectors.

I com diu l’escriptor alemany guardonat amb el premi Nobel de Literatura el 1999, Günter Grass: “No hi ha espectacle més bonic que la mirada d’un nen que llegeix”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>