L’escola de Llobera visita els Bonecos de Santo Aleixo

El passat dilluns, dia 16 de maig, ens vam desplaçar a Solsona per visitar l’exposició dels Bonecos de Santo Aleixo. Aquesta exposició està programada dins el festival d’Espurnes Barroques que es realitza durant aquest mes per localitats de tot Catalunya però amb epicentre al Solsonès.
Els Bonecos de Santo Aleixo és una de les tradicions escèniques amb titelles més antigues conservades a Europa: daten de 1792. Els titelles de Santo Aleixo procedeixen de la regió portuguesa de l’Alentejo i són una de les expressions artístiques més conegudes i apreciades del seu país. Es tracta de titelles de vareta manipulats des de dalt, fan entre 20 i 40 cm i estan fets de fusta i suro. És el seu vestuari el que ens permet identificar els personatges de la història. Els textos, transmesos oralment, són una fusió entre la cultura popular i l’escriptura erudita. L’acurada il·luminació de l’escena s’aconsegueix amb llums d’oli i la música (guitarra portuguesa) i les cançons són interpretades en directe. La seva improvisació amb el públic i la penombra de la sala, aconsegueixen una atmosfera que sembla procedir de segles enrere. La seva manipulació pertany a una “família” constituïda per actors professionals que garanteixen la permanència de l’espectacle i asseguren la seva continuïtat. Conegudes i reconegudes a tot Portugal, les titelles de Sant Aleixo també han participat en molts festivals internacionals.
Durant la visita, vam veure de ben aprop com són aquestes titelles, el material i com es manipulen. Vam veure un petit vídeo on es veia una actuació i també l’escenari i el muntatge per poder representar les petites històries.
Vam saber que les titelles representen personatges històrics basats, la majoria, en les històries de la bíblia. Va ser aquí, on aprofitant que ens acompanyava la Lurdes, vam poder saber què va passar amb Caïm i Abel.
També vam escoltar i gaudir d’un idioma nou per molts i moltes de nosaltres: el portugués barrejat amb una mica de castellà.
Al final de la visita ens van obsequiar amb una petita xocolatina de les Espurnes.
Per acabar la jornada, vam fer un passeig pel casc antic de Solsona arribant a la plaça U d’octubre on vam jugar i descansar a l’ombra dels arbres.
Des d’aquí volem agrair a l’organització de les Espurnes que ens hagin ofert aquesta activitat.
Si voleu veure totes les fotos, podeu clicar el següent enllaç: https://photos.app.goo.gl/kiLeZGnZRhXj9abF8