CdA JUNEDA, EL CAMP MÉS ESPERAT!

Fotos CdA JUNEDA 2021-22

El passat 20 d’octubre els infants de Cicle Inicial es van llevar molt d’hora. Alguns estaven nerviosos i d’altres també… Amb unes motxilles ben carregades, moltes il·lusions i algunes pors, que vam anar deixant enrere quan vam pujar a un gran autobús que ens va portar a Juneda, a la Granja Escola les Obagues on els i les mestres del Camp d’Aprenentatge ens esperaven per fer les estades.

Durant tres dies i dues nits hem pogut gaudir i sentir l’essència amb majúscules d’un camp d’aprenentatge. Hem après a partir d’uns tallers molt ben pensats i tramats per uns professionals que ens han acompanyat al llarg d’aquests dies. L’Albert, la Núria, en Xavier i la Maria ens han endinsat en unes propostes d’ensenyament aprenentatge vinculades a la Terra i a la gestió que els humans en fem d’aquesta. Amb el “Taller de Paisatge” hem pogut descobrir que la gestió humana del territori, juntament amb l’orografia del terreny marca la visió i la vida de les persones que hi viuen. En el “Taller de la Granja” tots i totes ens vam posar les botes, vam recollir fems, munyir vaques, recollir ous etc. en definitiva, vam fer de grangers i grangeres. Un altre taller estava dedicat a la “Transformació d’Aliments”, en el qual ens vam adonar que no són tants els aliments bàsics a partir dels quals aconseguim tota la resta. A partir de carn picada de diferents animals vam elaborar nosaltres mateixos unes mandonguilles i unes botifarres excel·lents i no només d’aspecte, ja que es van convertir en part dels nostres àpats. També vam transformar la llet que els infants havien munyit una estona abans i la vam poder desnatar i aquesta nata transformar-la en mantega. Per últim vam fer un taller que girava entorn al “Forn”, en el qual se li va donar importància al blat, les farines i els seus usos. En aquest vam elaborar el pa que vam consumir durant la nostra estada, a més d’unes coques boníssimes que ens van servir per completar l’esmorzar.
En definitiva, els tallers ens van fer viure i reflexionar com els humans formem part de la Terra i la natura, i és a partir d’aquesta que ens alimentem i retroalimentem, que cal ser conscients i cuidar-la, tancant els cercles amb la natura a partir de la seva cura i reaprofitament.
Aquest any però, l’estada ha estat molt especials degut al context del qual venim i que, durant un temps, ha privat als infants que formen part de la ZER el Solsonès de viure l’essència de les set escoles que la formen, de poder-se nodrir de les relacions que ens fan créixer com a persones i per tant també com a societat. Durant aquest temps no hem pogut fer activitats conjuntes, ens ha estat més difícil teixir vincles entre petits pobles i els infants que hi habiten. Aquests dies els i les mestres hi hem volgut posar molta atenció, donar l’espai, el temps i la mirada respectuosa per a que aquestes relacions es poguessin viure i poguessin tornar a créixer. Hem observat, hem mirat i hem gaudit d’aquestes aproximacions, d’aquests contactes que es donaven entre infants de cinc a set anys i que la majoria feia més de dos anys que no s’havien vist, alguns, no s’havien vist mai. Ha estat preciós, veure com al principi es miren però no gosen i es queden amb el seu grup de referència. Després la convivència els fa coincidir en algun espai, potser en un taller, potser a la taula del menjador intercanvien alguna paraula, trenquen el gel i es queda així. Passa l’estona i coincideixen en l’espai de joc, un cau l’altra l’ajuda, un troba a faltar a la família, altres tenen un malentès amb els seus companys/es habituals… les coincidències, els gustos, les sinergies, les casualitats es van donant i els infants comencen a interactuar, agafen més confiança, es pregunten coses, es relacionen… es dóna la màgia de les colònies.
Com a mestres ha estat un regal i un plaer poder-los acompanyar en l’essència de la vida, en l’essència de la ZER, en viure i conviure!!!
Gràcies…