Carta de compromís educatiu

L’article 20 de la Llei d’educació defineix la carta de compromís educatiu, en el marc del projecte educatiu del centre, com el document que expressa els objectius necessaris per assolir un entorn de convivència i respecte pel desenvolupament de les activitats educatives i els compromisos que cada família i el centre s’avenen a adquirir en relació amb els principis que la inspiren. Aquest mateix article indica que, per mitjà de la carta de compromís educatiu, s’ha de potenciar la participació de les famílies en l’educació dels fills i filles.

L’educació de les persones és un procés complex i dinàmic on conflueixen l’acció de la família, l’escola i l’entorn. La coherència educativa entre els diferents agents implicats en l’educació exigeix una interacció i treball en xarxa entre ells. En aquest sentit, amb la finalitat d’afavorir l’èxit educatiu, resulta imprescindible la relació i el diàleg entre les famílies de l’alumnat i els professionals de l’educació.

Les funcions educadores de la família i del professorat són complementàries i requereixen el compromís mutu per aconseguir l’objectiu de formar persones autònomes, responsables i actives en la societat.

El centre focalitza la seva actuació en el següents compromisos:

• Oferir un servei educatiu públic que respongui a les necessitats i aspiracions de l’alumnat i de les seves famílies, facilitant una formació integral de qualitat en coneixements i en valors.

• Tenir en compte les realitats i necessitats dels alumnes per ajudar-los a desenvolupar-se a nivell personal, social i acadèmic, i assolir les competències per obtenir un alt grau d’èxit escolar.

• Informar la família del projecte educatiu, de les normes d’organització i funcionament i dels eixos que desenvolupen l’acció educativa, centrada en el model d’un centre orientador que té l’acompanyament com a essència per afavorir l’aprenentatge i l’autonomia de l’alumnat.

• Estimular els alumnes perquè siguin capaços d’expressar-se en diverses llengües i fomentin la participació, l’aprenentatge col·laboratiu i la interdependència positiva (aprenem si els altres aprenen).

• Projectar aprenentatges vinculats amb el centre i l’entorn, fomentant la interacció amb un servei a la comunitat de sostenibilitat i medi ambient, esport i salut, gust per la lectura, aules digitals i educació emocional.

• Informar a la família i a l’alumnat dels criteris que s’aplicaran per avaluar les matèries i projectes, lliurant trimestralment la valoració dels aprenentatges i desenvolupament personal a la família.

• Adoptar les mesures educatives adients per atendre les necessitats específiques de l’alumnat, valorant la diversitat acadèmica, cultural i social per fomentar la igualtat d’oportunitats.

• Mantenir comunicació regular amb la família per informar-la de l’evolució acadèmica i personal de l’alumnat (faltes injustificades d’assistència i de puntualitat, de convivència, no portar material, deures…), o qualsevol circumstància que sigui rellevant per al seu desenvolupament.

• Crear un clima agradable de convivència, basat en el respecte mutu i la bona comunicació entre tots els membres de la comunitat, els quals tenen el dret a conviure en un bon clima escolar i el deure de facilitar-lo amb les seves actituds i conducta.

• Vetllar per fer efectius els drets i deures de l’alumnat en l’àmbit escolar.