L’escriptora Care Santos ens visita

L’escriptora de Mataró Care Santos va visitar-nos el dilluns 4 de març per parlar de la seva saga de literatura juvenil MentiraVerdadMiedoBen i Los Medina, que l’alumnat de 3r d’ESO ha llegit aquest curs a l’assignatura de Llengua castellana i Literatura. També va anunciar-nos en primícia la publicació del seu últim llibre Éric i que Mentira es portarà a una plataforma molt gran i coneguda en forma de sèrie.

Durant la seva xerrada ens va confessar que ella va estudiar Dret per imposició familiar, però que mai no va exercir perquè sempre s’ha dedicat a l’escriptura, sigui com a periodista o com a escriptora, tot i que, segons ella, “no ets escriptor fins que et llegeix la primera persona que no et coneix de res.”

Per Care Santos hi ha hagut dos moments importants a la seva carrera literària: el premi Ramon Llull el 2014 (el millor dotat de les lletres catalanes amb seixanta mil euros) amb la novel·la Desig de xocolata i el Premio Nadal el 2017 amb la seva novel·la Media vida.

El 2015 va guanyar el Premi Edebé de Literatura Juvenil amb Mentira. La idea d’aquesta novel·la va néixer d’un cas que portava un bon amic seu de la carrera. El seu amic va treballar molt i molt dur en la defensa d’un noi de quinze anys acusat d’homicidi. L’advocat creia en la seva innocència, ja que hi havia algunes coses que no encaixaven, i, en el moment del judici, l’acusat es va declarar culpable. Aquell noi que es va autoinculpar en aquell cas va esdevenir l’Éric, perquè la Care Santos té clar que “la literatura tiene que servir para hablar de lo que nadie habla”.

La xerrada es va tancar amb moltes preguntes molt interessants dels alumnes de 3r d’ESO sobre la seva vida, la seva carrera literària i sobre la saga que l’ha convertit en l’escriptora preferida dels adolescents. Una alumna, arran del que va explicar sobre que els seus pares van obligar-la a estudiar Dret, li va preguntar si s’havia inspirat en ells per crear els pares de la Xènia i la Care Santos li va contestar que “la Xènia i els pares de la Xènia s’assemblen més a la vida amb els meus fills que no a la meva vida amb els meus pares”.

Després del torn de preguntes, els alumnes li van fer a mans els dibuixos del gat que havien pintat al qual es fa referència a la novel·la _Verdad_ quan l’Alberto acull a casa seva l’Eric. A la Care Santos li va fer moltíssima il·lusió i va dir, entre rialles, que el seu gat també es diu Vader.