Fake news project

“More people have died taking a selfie than from shark attacks ?!”, a student asks when reading the news article published at the Mashable site.

At the Social Sciences in English subject, our 10th graders work cooperatively on 6 news stories published on real English-speaking media.

Some of thesenews articles are completely true, others are based on certain but decontextualized facts, others use statistical data commissioned by cosmetic companies, and others are created directly to persuade, sell or deceive.

Finally, students present the final results and fact-check the news articles with sites such as Snopes.com and FactCheck.org. And slowly but surely, they are fostering the essential democratic habit of assessing the credibility of information that floods our smartphones, tablets, computers and media outlets.

———————————————————————————————————————–

“Que ha mort més gent fent-se una selfie que per atacs de taurons?!”, es pregunta un estudiant en llegir la notícia publicada al web Mashable.

A l’assignatura de Ciències Socials en anglès, els nostres alumnes de 3r d’ESO treballen de manera cooperativa en 6 notícies publicades en mitjans reals de parla anglesa.

Algunes d’aquestes notícies són completament certes, d’altres es basen en fets certs però descontextualitzats, d’altres utilitzen dades estadístiques finançades per empreses de cosmètics, i d’altres es creen directament per persuadir, vendre o enganyar.

Finalment, els estudiants presenten els resultats finals i comproven els articles de notícies en portals a internet com Snopes.com i FactCheck.org. I a poc a poc, els alumnes fomenten l’hàbit essencial i democràtic d’avaluar la credibilitat de la informació que inunda els nostres telèfons mòbils, tauletes, ordinadors i mitjans de comunicació.