Activitat de politges a 3r d’ESO

Avui amb l’alumnat de 3r d’ESO, hem tornat a experimentar amb unes politges històriques i ben boniques que ens ha deixat en David Ribalta de Construccions Ribalta, S.L. En primer lloc, hem aixecat amb els braços i sense cap ajuda, un banc del passadís i hem constatat que es tracta d’un pes prou significatiu. En segon lloc, les hem aixecat amb l’ajuda d’una politja fixa. Finalment, hem col·locat una politja fixa i una de mòbil.

Òbviament, hem constatat el que havíem calculat de forma teòrica a l’aula. La construcció d’una politja fixa i una de mòbil ens aporta avantatge mecànic i, per tant, notem clarament que fem menys força (la meitat) per aixecar aquestes taules.

Per contra, ens suposa estirar més quantitat de corda (el doble), atès que l’energia ni es crea ni es destrueix, es transforma (obviem la fricció de la corda amb les politges i de les mateixes politges). També amb una sola politja fixa, tot i no obtenir avantatge mecànic, constatem que aixequem de forma més còmoda el pes, atès que aprofitem el nostre propi pes a l’hora d’estirar la corda.