Octubre, el mes de la salut i el benestar

Amb l’inici del nou curs comença també una nova manera de fer a l’institut Joan Solà. Aquest any, i tenint en compte els desafiaments ambientals, polítics i econòmics als que s’enfronta la nostra societat, incorporem els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) al dia a dia del nostre centre, de manera que l’institut passa a ser un espai d’experiències per al desenvolupament sostenible. Els ODS, que ja formen part del nou currículum de secundària, estan inclosos en la resolució “Agenda 2030: transformar el nostre món”, creada per les Nacions Unides i aprovada l’any 2015 amb l’objectiu de fer front als reptes globals de la humanitat.

L’objectiu d’aquest curs 2023-2024 és conèixer i treballar més a fons alguns d’aquests 17 objectius, que van des de l’acció climàtica a l’educació de qualitat passant per la igualtat de gènere i l’accés als recursos hídrics, entre altres. En aquest sentit, cada mes es treballarà més a fons un dels ODS, de manera que l’alumnat pugui desenvolupar aprenentatges a l’entorn d’aquestes fites. Així, durant el mes d’octubre ens centrarem en el repte número 3 Salut i benestar. Al llarg d’aquests dies es duran a terme mètodes participatius d’ensenyament i aprenentatge sobre la vida sana i el benestar de les persones que a la vegada estaran centrats en l’alumnat i orientats cap a l’acció i la transformació.

ODS3

Què fem al nostre centre?

L’institut Joan Solà ha recorregut un llarg camí en matèria de sostenibilitat i ecologia, equitat i justícia i reducció de les desigualtats, entre altres referències als reptes globals. Som un centre que forma part de la xarxa d’Escoles Verdes; garantim el bon clima escolar a través del projecte de convivència; promovem les accions de compromís cívic a través del Servei Comunitari i al llarg de l’any duem a terme projectes, activitats puntuals com la Marxa Joan Solà i celebracions de diades mundials.

D’altra banda, cal recordar que són moltes les matèries que ofereix el centre que ja treballen continguts i competències curriculars des de la perspectiva dels ODS, de manera que l’aprenentatge esdevé molt més globalitzat. Alguns exemples són les exposicions sobre les desigualtats en el Dia de la Dona, la visita a Almatret per conèixer de més a prop les energies renovables, el Mercat d’intercanvi de roba de segona mà i l’evolució del nostre hort ecològic, ubicat al pati de l’institut.

Per què és important incorporar els ODS a l’aula?

Els ODS a l’aula són una excel·lent forma de desenvolupar projectes basats en un producte final que l’alumnat, a més, pot treballar de forma col·laborativa. A més, els ODS permeten connectar amb la realitat més propera, uns reptes que els joves poden trobar en el seu dia a dia. Finalment, el treball dels ODS ens permet sentir la veu dels estudiants, capacitant-los per prendre decisions, i per reflexionar amb exemples sobre quines accions volen portar a terme, o quines volen realitzar per millorar el seu entorn.