Premi Planter de Sondeigs i Experiments

Felicitem als nostres alumnes de 4t d’ESO, Aran Capdevila, Maria Cinca, Txell Gimènez, Raquel Martin i Núria Serralta, que amb el treball “Les Famílies tenen sexe?”, han sigut els guanyadors en la categoria de 3r-4t del 11è concurs, PLANTER DE SONDEIGS I EXPERIMENTS, organitzat per les universitats, UPC , UB i UAB. En aquest concurs hi han participa 150 alumnes de tot Catalunya, organitzats en 48 grups i en aquesta edició hi ha hagut participants del País València i França.

En aquest treball es planteja estudiar fent ús de l’estadística la determinació del sexe de les famílies de la nostra comarca, el Berguedà.

La recollida de dades del nostre treball es basa en l’estructura del arbres genealògics, en aquest estudi hem seguit dues línies de treball:

• Una primera línia en la que estudiem el sexe en les famílies, tipus de família ( famílies d’homes són les que hi ha més homes que dones, famílies de dones són les que tenen més dones que dones que homes i famílies mixtes el mateix nombre de dones que d’homes), sexe dels germans i sexe del germà més gran per generacions. Hem pogut comprovar que en la nostra mostra en totes les generacions estudiades, sempre hi ha un percentatge més alt de famílies on predomines els homes o les dones que no pas de famílies amb paritat dels dos sexes, en conseqüència podem afirmar que les famílies tenen sexe.
  • També hem estudiat el sexe del germà més gran entre les famílies de la nostra mostra, respecte aquesta variable hem observat, que el percentatge de germans i germanes grans volta el 50% tot i que sempre està una mica per sobre el sexe masculí.
  • Una segona línia en la que hem observat, en termes generals, si dins d’una mateixa família existeix relació entre el tipus de família de l’enquestat, els seus antecedents i els seus descendents. Hem arribat a la conclusió que d’acord amb els resultats del nostra estudi, al Berguedà, les famílies d’homes es transmeten de generació en generació. Però amb les dades recollides, no tenim evidències per fer la mateixa afirmació amb les famílies de dones o mixtes.

Estem molt contents perquè aquest és el tercer curs consecutiu que el nostre centre guanya el concurs del PLANTER DE SONDEIGS I EXPERIMENTS ESTADÍSTICS en alguna e les seves categories.