VIII dissabte transfronterer de les Matemàtiques a l’Alt Empordà (DITMAE)

Article de Lluís Sabater, Departament de Matemàtiques de l’Institut de Llançà.

El dissabte 2 de febrer de 2019, un grup de 4 alumnes de l’Institut de Llançà varen participar a les xerrades i posteriors taller-concurs que des de fa 8 anys organitza a Figueres la Fundació Ferran Sunyer i Balaguer juntament amb l’Ajuntament de Figueres, i amb la col·laboració de l’IEC, la UAB, el Servei Educatiu de l’Alt Empordà i el Departament d’Ensenyament. I aquest any ha col·laborat també la UdL (Universitat de Lleida).

L’objectiu d’aquestes xerrades és acostar les Matemàtiques als alumnes, les seves aplicacions a la vida quotidiana, i alhora crear vincles entre els participants, tant alumnes com professorat. Els alumnes podien escollir entre 3 xerrades:

• L’art de xifrar missatges: la criptografia, un duel d’enginy. Es fa un recorregut per la història i eines que s’hi utilitzen, fixant-nos en la màquina ENIGMA. A càrrec de Rosa Camps (UAB).
  • Xarxes òptimes. Des de les xarxes de carreteres fins a les de comunicacions, s’intenta la seva eficiència… A càrrec de Nacho López (UdL).
  • Blockchain i Bitcoin. La moneda virtual Bitcoin va aparèixer el 2008, i el Blockchain és la tecnologia en que es sustenta i que li dóna validesa: es detalla el seu funcionament… A càrrec de Toni Lozano (Tengen i UAB).

I pels professors:

• Activitats experimentals a l’aula de Matemàtiques, també a Batxillerat, per què no?. Si està comprovat que aquesta metodologia funciona a l’ESO, per què no a Batxillerat?. A càrrec de Raúl Fernández (Institut de Vidreres).

Els nostres alumnes varen escollir Blockchain i Bitcoin:

Rosa Sabater amb Carla Cobo (de 1r BATX) i Blanca Urigoitia amb Tomàs Garrido (de 2n BATX)

Hi havia dos inscrits més (Carla Cobo i Miquel Hidalgo, de 1r BATX) que no hi varen poder anar.

Aquest any no es va obtenir cap premi (hi ha premi per les 3 primeres parelles de cada concurs), però ja és suficient premi poder assistir a les explicacions de professorat tan qualificat (tots ells  catedràtics d’Universitat) i passar una bona estona davant nous i diferents reptes.

En qualsevol cas, tots hi varen fruir, i encoratgen a tots els seus companys a provar-ho a la propera edició, l’any 2020.

Els professors acompanyants varen ser Lluís Sabater i Núria Pérez, que varen poder assistir a l’activitat per a professors on es varen mostrar diversos experiments atractius pels alumnes.