DITMAE 2024

L’Ona Matarín i en Xavier Leo obtenen un 2n Premi a la XIII edició del

DISSABTE TRANSFRONTERER DE LES MATEMÀTIQUES A L’ALT EMPORDÀ

Aquest dissabte dia 17 de febrer de 2024 s’ha celebrat a Figueres, al Centre de Formació Integrat Ferran Sunyer i Balaguer (Fundació Clerch i Nicolau), la tretzena edició del dissabte transfronterer de les Matemàtiques, una trobada on els alumnes de BATXILLERAT assisteixen a una xerrada i després a uns tallers-concurs (per parelles) relacionats amb la xerrada a la qual han assistit.

La trobada l’organitza la Fundació Ferran Sunyer i Balaguer i l’Ajuntament de Figueres, i hi col·laboren l’Institut d’Estudis Catalans, la Universitat Autònoma de Barcelona, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i els Serveis Educatius de l’Alt Empordà.

L’objectiu d’aquestes xerrades és acostar les Matemàtiques als alumnes, les seves aplicacions a la vida quotidiana, i alhora crear vincles entre els participants, tant alumnes com professorat.

Els temes de les xerrades eren:

• Avaluació de riscos amb Probabilitat: ajudant a la presa de decisions s’avalua el risc de desenvolupar una malaltia basant-nos en les característiques individuals.
  • De Mercator al sistema UTM: una mirada matemàtica als mapes s’estudia l’evolució dels mapes des del 1569 fins al sistema UTM/UPS, emprat pel GPS.
  • Com dividir quan no n’hi ha prou per a tothom? S’intenta donar resposta a problemes tant d’actualitat com el repartiment de l’aigua dels pantans o la quantitat de CO2 que poden emetre els països.

Les xerrades eren impartides per professors de les Universitats UB, UAB i URV, i hi havia també una activitat pels professors –Papiroflèxia d’alguns mosaics de l’Alhambra de Granada-.

Entre xerrada i taller-concurs hi havia un esmorzar.

Aquest any, de l’Institut de Llançà hi varen anar 6 alumnes de 1r de BATX, per parelles (Marta Comas amb Eira Turró,  Kyan Musimano amb Santi Mallol i Estelle Cresson amb Damià Valentí) i 2 de 2n de BATX (Ona Matarín i Xavier Leo).

La parella formada per l’Ona i en Xavier varen assolir el 2n premi en la xerrada-taller Avaluació de riscos amb Probabilitat: ajudant a la presa de decisions (val a dir que hi havia unes 15 parelles a cada xerrada), trencant així un caminar pel desert que ja durava 7 anys (4 sense èxits i 3 de no participar-hi). S’afegeixen doncs a la llista de parelles que en diferents edicions ha obtingut premi (les germanes Raquel i Judith Bellido, el 2012 van fer un 2n premi, en Lluís Sabater i la Judith Bellido, un 1r el 2014, en Lluís Sabater amb un alumne d’un altre Institut, un 2n el 2015, i en Marc Rivas i en Neo Requena un 3r el 2016).

En qualsevol cas, a tots els va agradar l’experiència, i encoratgen a tots els seus companys a provar-ho a la propera edició, l’any 2025.

Hi va anar com a professors acompanyants Lluís Sabater i Núria Pérez.