Cub de Rubik

Zafra News: D. Rodríguez i Y. Feliz, 1r ESO

Amb motiu de la participació al III Campionat Interescolar de Cub de Rubik, celebrat a Madrid, hem entrevistat alguns membres de l’equip de l’institut per conèixer la seva experiència.

Zafra News: Com va ser que us vau aficionar al cub de Rubik?

Jack: Un dia, fa uns anys, el meu oncle em va donar un cub, era el 2×2. Vaig investigar a youtube, sortien un munt de vídeos i m’hi vaig enganxar. Vaig estalviar per poder-me comprar el cub de Rubik normal, el 3×3.

Iaroslav: En el meu cas el meu germà ja feia anys que sabia fer el cub. Vaig veure que al Zafra es feia un concurs i m’hi vaig inscriure. Llavors em vaig aprendre el métode de principiant i el vaig començar a millorar molt, al final em sortia bé i em va agradar.

Rostislav: A l’escola La Farigola tenia un amic que estava tot el dia amb el cub de Rubik . Em vaig comprar un cub i vaig practicar, vaig mirar vídeos tutorials, en vaig aprendre i em va agradar molt, després vaig anar millorant.

ZN:  A nivell personal quines qualitats consideres que fan falta per poder trobar la solució al cub?

Tots: Paciència, pràctica, memòria. També et cal determinació, si vols aconseguir-ho, ho fas. Cal practicar dia a dia i has de memoritzar mètodes. T’has d’aprendre uns quinze algoritmes bastant complicats, sinó et quedes encallat i no pots tirar endavant.

ZN:  Com va ser que vau decidir participar el campionat?

R: El professor que portava el concurs a l’institut, ens va dir que ho estàvem fent molt bé i que havia trobat una competició d’escoles a la que ens podíem inscriure. Ens vam animar i ens vam apuntar el Marcel, el Iari l’Óscar, el Jack i jo.

ZN: Ens podeu explicar en què consistia exactament el campionat al que us vau inscriure?

Óscar: Se hacía en Madrid, había escuelas de toda España y quedamos los novenos de clasificación global. Había que hacer varias pruebas. Primero había que hacer veinte cubos en un tiempo determinado. Luego había que hacer en cinco minutos todos los cubos que pudiéramos, hicimos veintinueve. En esta prueba nos clasificamos con el número diecisiete. Después había otra prueba en la que uno le decía a otro, que iba con los ojos vendados, lo que tenía que hacer.

R: Havia d’aconseguir fer el cub en menys de dos minuts perquè sinó et desqualificaven. Nosaltres el vam fer en un minut i cinquanta-vuit segons.

Teresa: Les dues primeres proves de la competició eren en equip.

ZN: Per a què considereu que us ha servit?

J: Per millorar la memòria i la rapidesa del cervell.

I: També per tenir una nova experiència, per conèixer més coses. I per la motivació perquè si vols aconseguir una cosa, doncs practiques, ho fas, ho intentes.

R: Per anar a Madrid. Per practicar la tècnica del cub de Rubik, per aprendre a socialitzar-nos amb els companys i també per passar-ho bé.

Ó: Després de tornar del campionat hem vist que, respecte al que fèiem abans d’anar-hi, hem millorat molt. Ens ho vam passar molt bé i és una avantatge per continuar amb els cubs de Rubik. És una motivació per aconseguir arribar a més.

ZN: Com hi vau anar?

Ó: Amb avió

ZN: Apa! Quina sort!

T: Va ser possible gràcies a la generositat de l’AMPA de l’institut.

ZN: Què es el que més us va agradar de l’experiència?

R: Anar al campionat, competir amb altres escoles i fer turisme per Madrid.

I: A mi la competició, l’hotel i el viatge en avió.

Ó: Va ser molt xula la competició però també m’ho vaig passar molt bé a l’avió i em va agradar estar amb els meus companys. A la vegada quan vam ser a Madrid no vam anar només al campionat sinó que també vam anar a veure llocs. A vegades ens aturàvem i ens posavem a fer el cub.

ZN: I ara una demostració. No us creureu que el cub es pugui resoldre tan ràpidament!

ZN: Ens expliqueu el projecte que teniu per dimecres a la tarda?

R: Els dimecres, de 16:00 a 17:00, l’escola ens ha proposat si volem participar en un projecte per ensenyar com es fa el cub de Rubik als que en vulguin aprendre. Podríem fer el nivell de principiant, l’intermedi i l’avançat. Hi ha trucs i ensenyaríem a fer el cub de vàries formes, els patrons, etc.

Dominique: Quan jo era petit tenia un cub que ja era vell i se’m va desmuntar sol.

R: Quan es desmunta es diu que fa pop. Els cubs de gamma són especials tenen un antipop, serveix per a que quan l’estàs fent ràpid, no et faci pop.

Ó: Nos reímos mucho porque Marcel se llevó a Madrid un cubo que era antipop. Estábamos por la calle, en medio de la plaza del Sol, intentó hacerlo muy rápido y de repente le explotó.

I: Es va quedar amb la boca oberta. Després el va muntar però li va passar altre cop.

Ó: L’any que ve també intentarem anar a Madrid.

T: Necessitem noies. L’equip ha de ser de cinc persones i l’any vinent en Jack ja no hi podrà participar perquè passarà del límit d’edat establert.

Ó: Este año Jack entraba pero muy justo. Cuando ya nos habíamos presentado y lo teníamos todo preparado resulta que Jack no podía entrar porque había nacido dos horas antes y era dos horas más mayor de lo que se podía para participar en el campeonato. Pero al final le dejaron entrar.

R: Si hi ha persones que saben fer el cub es poden presentar, però només en poden entrar cinc.

Ó: El campeonato de Zafra del año que viene a ver si se puede organizar por cursos y así ya sabremos quién puede formar parte del equipo.

ZN: Enhorabona! I sort amb el vostre nou projecte.