Educació Segura ?

L’educació de tots els nens, adolescents i joves d’aquest país ha estat molt afectada per la pandèmia. Tant al primer confinament amb les escoles en línia, com l’inici de les classes presencials al setembre, els primers confinaments de grups bombolla, i sobretot ara, on hi ha una gran polèmica per saber si és segur o no que estiguin les escoles obertes en temps de coronavirus.

Han sortit moltes opinions respecte al tema. Una cosa que hem descobert en aquesta pandèmia, és que fins i tot científics i metges, en una cosa tan nova com aquesta pandèmia, tenen diferents opinions.

Les dades de covid, ja ben entrada la tercera onada de la pandèmia, i preses restriccions més contundents, on sobretot els comerços grans i el sector de l’hostaleria han sigut molt perjudicats. Això ha portat a preguntar si llocs amb molta més congregació de persones, com el transport públic i les escoles i instituts, són realment llocs amb molta congregació de coronavirus.

L’argument més contundent que tenim a favor, són les dades del trimestre passat. El sistema de grups bombolla, ha funcionat bastant bé. Si, hi ha hagut moltes classes confinades, però han pogut tornar a classe, i pràcticament cap centre educatiu ha hagut de tancar.

Veiem també diferències en els diferents nivells d’educació. A les guarderies, a la primària, als instituts, i a les universitats. És diferent com gestiones el virus amb nens petits que amb joves, i no podem negar que alguns han sortit més perjudicats que altres. Imagineu tenir quatre anys i que t’expliquin que no pots abraçar els teus companys de classe, o els universitaris, que han fet gran part del seu curs digitalment, un ensenyament digital que sabem que no és cent per cent efectiva. Tots hem patit per alguna part.

Ara, quan ja portem quasi un mes de la tronada a l’escola després de Nadal, podem veure que les dades han sigut bastant similars, potser una mica pitjors que al primer trimestre. Podem observar també que els grups confinats estan reflectits en les onades. Durant la segona onada, va haver-hi un increment de classes confinades, hi ha passat una cosa similar amb la tercera onada, així que no podem dir que la tornada a l’escola hagi sigut una mala idea.

Per últim, i una cosa que sovint se’ns oblida, és la salut mental dels alumnes. Per un moment pot ser que pensem que estarem bé a casa, però després de tres mesos fent classes en línia, i sense poder sortir, la salut mental dels alumnes pot començar a perillar. A vegades tendim a no donar suficient importància a què tot i que és important que aprenguem, som nens encara, necessitem sortir, respirar, airejar-nos, i amb tota la pandèmia totes les nostres opcions de sortir i respirar s’han reduït molt. Així que ha de ser una educació segura, però no només per la nostra salut física i la de les nostres famílies, sinó també per la nostra salut mental.

És així com podríem concloure que una educació presencial i segura, física i mentalment, el que aspirem a tenir. Respectant mesures, i tenint molta paciència, perquè no podem negar que tant per professors i alumnes, això és cansat, i tots esperem que puguem tornar a la normalitat com més aviat millor.