CALIZA

Es Caliza
In Limestone

DEFINICIÓ

És una roca sedimentària formada per almenys un 50% de Calcita, molt abundant en la naturalesa, podent estar acompanyada d’una mica de Dolomita, aragonita i siderita

Pel seu aspecte blanc són molt distingibles. Les calcàries es formen en els mars càlids i poc profunds de les regions tropicals, en aquelles zones en què les aportacions detrítics són poc importants. Dos processos, que generalment actuen conjuntament, contribueixen a la formació de les calcàries
La calcària és una roca sedimentària composta majoritàriament per carbonat de calci (CaCO3), generalment calcita, encara que freqüentment presenta traces de magnesita (MgCO3) i altres carbonatos
no hi ha cap informació d’aquesta roca

OBSERVACIÓ AMB LUPA
ÈPOCA GEOLÒGICA
ÚS

En el neolític, abans de descobrir la terrissa la qual elabora peces de fang cuites, els humans ja utilitzaven el fang (argila mullada i pastada) per a fer-se utensilis per a les seves necessitats, tals com posar-hi menjar sec, cereals i d’altres productes, però no així els líquids, ja que no eren estancs. Més tard es va descobrir la terrissa cuita, més forta i estanca, la qual ja permetia posar-hi líquids.
Els primers usos de l’argila foren l’elaboració de tot tipus d’atuells estancs per a contenir productes necessaris per als establiments humans: plats, gots, olles, cassoles, etc. Aquests atuells foren especialment útils per a guardar provisions, com ara: l’aigua, els llegums, les fruites, etc. atès que evitaven que es fes malbé el menjar.

LLOC D’ORIGEN

Cubélls (en català i oficialment, Cubells) és un municipi espanyol de la província de Lleida, a la comarca de la Noguera, situat al nord-est de la capital comarcal.

LA PORCEDÈNCIA

La roca la van trobar en una eccurció al 1945 la roca el van tenir l’universitat “escuela superior de agricultura” y despre el van translladar a l’escola dovella que la van portar fins el nostre institut .