-
INTRODUCCIÓ
L’article 91 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació de Catalunya estableix que tots els centres educatius han de disposar d’un Projecte Educatiu. Aquest document és la màxima expressió de l’autonomia de centres i recull la identitat de l’institut, n’explicita els objectius, n’orienta l’activitat i hi dóna sentit amb la finalitat que els alumnes assoleixin les competències bàsiques i el màxim aprofitament educatiu. Per tant, el Projecte Educatiu és el document marc del nostre centre que defineix les línies de funcionament en els àmibits curricular i organitzatiu, i també de gestió de personal, adaptat a la realitat de l’entorn i de l’alumnat.
2. LOCALITZACIÓ I EQUIPAMENTS
L’INS Barres i Ones és un institut la titularitat del qual recau en el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
El centre està a la Carretera antiga de València, 95 (CP.: 08913) al barri de Sant Mori de Llefià de Badalona i el seu alumnat prové habitualment d’aquest mateix barri i dels de Sant Joan de Llefià, Sant Antoni de Llefià, La Salut i Sant Roc. El telèfon de contacte és el 93 387 44 04, el fax és el 93 383 47 70, el seu web és www.barresiones.com i la seva adreça de correu electrònic és a8044995@xtec.cat.
L’institut va començar a funcionar l’any 1986 impartint B.U.P. i C.O.U. com una extensió de l’institut Eugeni d’Ors. Després d’ocupar els espais provisionals de l’antic INS Badalona 9, l’actual edifici va inaugurar-se a mitjans del curs 1990-91, un any després d’haver-se començat la transformació en un I.E.S. El primer nom que va presidir la placa de l’entrada va ser el de “Badalona 8” però el 1993, un concurs entre l’alumnat va decidir que el nom que se li esqueia al centre era el de “Barres i Ones” en una clara referència a l’escut de Badalona.
L’edifici principal del centre consta de quatre plantes distribuïdes en tres pisos i la planta baixa. Els equipaments de què disposa són:
-
- El pati i els mòduls d’aulari 01 i 02.
- A la planta baixa: el vestíbul, la biblioteca, la sala polivalent o gimnàs, les aules C1 i C2, la sala de professorat, els despatxos de coordinació, direcció i secretaria, la consergeria, la sala de fotocopiadores, el departament de Sistemes Microinformàtics i Xarxes, dos lavabos per al professorat, un lavabo habilitat per a discapacitats i un magatzem.
- Al primer pis: les aules A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, els departaments de ciències socials, de matemàtiques i de ciències de la naturalesa i dos lavabos per a l’alumnat.
- Al segon pis: les aules A9, A10, A11, A12, A13, A14, A15, A16, A17, els departaments de llengües i de llengües estrangeres i dos lavabos per a l’alumnat.
- Al tercer pis: les aules A18, A19, A20, A21, A22, A23, A24, A25, A26, A27, els departaments d’educació física i de visual i plàstica, de psicopedagogia i orientació i de tecnologies.
D’aquesta llista, la Normativa d’Organització i Funcionament del Centre regula quins són els espais habilitats per fer classe:
-
- El pati i els mòduls d’aulari 01 i 02.
- La biblioteca, la sala polivalent o gimnàs, les aules C1 i C2 de labplanta baixa.
- Aules 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 del 1r pis.
- Aules 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 i 17 del 2n pis
- Aules 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 i 27 del 3r pis
Excepcionalment i per necessitat del centre, es poden fer classes als espais reservats als departaments didàctics o a d’altres espais de l’institut. En aquest cas, caldrà una autorització de la direcció o bé una aprovació en la programació general anual del centre.
3. VALORS, MISSIÓ I VISIÓ
L’INS Barres i Ones és un centre laic que es regeix pels següents valors i principis
bàsics:
-
- Respecte per les persones i les seves diferències.
- Compromís amb la llengua i cultura pròpies de Catalunya.
- Acolliment, integració, inclusió i equitat.
- Cultura de la pau, el diàleg i la solidaritat.
- Transmissió de coneixements i eines per desenvolupar les capacitats i l’autonomia de les persones.
La missió de ser de l’INS Barres i Ones és:
-
- Contribuir a la formació integral de les persones.
- Garantir una bona formació acadèmica.
- Aconseguir una intensa implicació de les famílies del nostre alumnat.
- Crear un entorn de treball motivador, participatiu i integrador.
- Obrir el centre al barri.
- Col·laborar en la difusió i coneixement de l’escola pública dins del barri.
Quant al que volem aconseguir, la nostra visió és la de:
-
- Ser un centre que doni resposta a les necessitats formatives del seu alumnat.
- Millorar l’autoestima i l’autonomia de l’alumnat i implantar la cultura de l’esforç i de la superació personal.
- Desenvolupar accions per tal que el centre pugui esdevenir un referent de qualitat per al nostre alumnat.
- Promoure els valors per aconseguir un model estable de convivència i de respecte per a les persones i les seves diferències.
- Fomentar el sentiment d’identificació amb el centre de l’alumnat a través de la millora de la seva participació en la vida del centre.
4. LÍNIA METODOLÒGICA
El caràcter propi de l’INS Barres i Ones fa que la seva identitat i objectius defineixin una clara línia metodològica que caracteritza els professionals que hi treballen:
-
- Els aprenentatges de l’alumnat han de partir dels seus coneixements previs, tant a 1r d’ESO com a la resta de cursos.
- S’ha de potenciar la bona acollida de l’alumnat nou al centre i la seva integració. Així, s’ha de tenir una especial atenció en l’assignació de les tutories de 1r d’ESO. El Pla d’Acollida del Centre determinarà la bona rebuda de tot aquest nou alumnat.
- La proposta educativa s’ha d’adequar a les necessitats particulars i específiques de tot l’alumnat a través de les adaptacions curriculars i plans individualitzats que siguin convenients.
- La coordinació entre les escoles de primària de les quals prové majoritàriament l’alumnat de 1r d’ESO és un pilar bàsic per al bon funcionament del centre i d’això en depèn, en bona part, l’èxit en l’assoliment dels punts 1, 2 i 3.
- L’organització de la tutoria ha de ser el més personalitzada possible i seran les NOFC i el Pla d’Acció Tutorial els que determinaran el seu funcionament.
- L’equip directiu i de coordinació del centre han de vetllar pel correcte compliment de les normes de convivència i dels pactes establerts a la carta de compromís educatiu. Així mateix, s’ha de fomentar la
participació dels diferents sectors de la comunitat educativa en l’equip de mediació, el qual ve definit a les NOFC - En general, s’ha d’organitzar els grups dels diferents nivells educatius de manera que hi hagi un acord dins del claustre sobre quines han de ser les accions més convenients que s’han de dur a terme per tal d’assolir el
màxim rendiment possible de l’alumnat. En aquest sentit, les consideracions i recomanacions del departament de psicopedagogia i orientació poden arribar a ser definitives sempre i quan els recursos del centre ho permetin. - S’ha de potenciar l’adquisició de les competències bàsiques de l’alumnat, sobretot en les matèries instrumentals (llengua i literatura castellana, llengua i literatura catalana i matemàtiques). Per tant, les agrupacions flexibles i les accions determinades en aquestes matèries són prioritàries a l’hora de prendre decisions sobre organitzacions curriculars del centre.
- Igualment, s’ha de fomentar la cultura de l’esforç i s’han d’establir mecanismes de foment de l’estudi i la participació activa de l’alumnat. Així, s’han de promoure activitats estimulants per tot aquell alumnat que
assoleixi l’excel·lència educativa en cadascuna de les avaluacions del curs. - La introducció de la llengua anglesa com a vehicular en alguna altra àrea curricular ha de ser un altre dels objectius primordials del centre (metodologia AICLE). Mitjançant projectes propis o externs, ja sigui a través
del Departament d’Ensenyament o dels programes europeus, el centre ha de vetllar per a progressar en l’adquisició correcta de la llengua anglesa tant a nivell oral com escrit i, en la mesura que sigui possible, aconseguir que sigui una motivació per a l’assoliment dels objectius determinats per les diferents àrees curriculars implicades. - Els departaments didàctics han de plantejar les programacions i les activitats didàctiques de les diverses matèries del currículum de manera que serveixin per impulsar l’adquisició i consolidació de les competències
bàsiques per part dels alumnes. Des de les diverses àrees de coneixement s’ha de prioritzar el reforç de les competències de comunicació lingüística i matemàtica. - Els departaments han de revisar de forma periòdica els resultats dels aprenentatges dels alumnes i plantejar millores en les metodologies de treball a l’aula. Des de les diverses coordinacions s’ha de promoure la participació en projectes d’innovació com l’aprenentatge-servei o el treball sobre projectes interdisciplinaris. Aquestes activitats també s’han de revisar a partir de la seva contribució a l’assoliment de les competències
bàsiques i la consecució dels objectius del centre. - Sempre que sigui possible, dins de l’oferta optativa del centre s’ha de programar una matèria de teatre, una de música i una altra d’educació visual i plàstica que permetin apostar per les arts escèniques i artístiques. Al mateix temps, s’ha d’intentar que aquesta oferta sigui el més àmplia possible i que se’n beneficiï el màxim nombre d’alumnes.
- El centre ha de tenir la iniciativa de participar en tots aquells programes nacionals i europeus que li donin una projecció acadèmica beneficiosa i que siguin aprofitables per al seu alumnat.
- El perfil del professorat del centre s’ha d’adaptar als diferents punts d’aquesta línia metodològica. Per tant, dins de la planificació i organització anual proposada per l’equip directiu han de contemplar-se totes aquelles
accions, canvis i propostes que facin efectius tots els seus punts. D’aquesta manera s’ha de prioritzar el reforç de les matèries instrumentals i de la llengua anglesa en detriment, si fos el cas, d’altres matèries, sempre i quan no es vulneri l’obligatorietat dels currículums establerts.
Correspon a l’equip directiu la tasca de proposar i actuar de manera adequada per tal que s’optimitzin els diferents recursos propis del centre amb l’objectiu d’equilibrar tots els punts descrits que defineixen la nostra línia metodològica. Per aquest motiu, serà responsabilitat de la direcció del centre la de proposar al Departament d’Ensenyament tots els canvis necessaris per a adequar l’estructura i recursos (econòmics, humans,…) a les necessitats detectades.
5. ORGANITZACIÓ
5.1 Recursos humans
En ser un centre de titularitat pública, el personal que treballa a l’INS Barres i Ones està sota el règim que determinin les administracions públiques corresponents. Així mateix i sempre que sigui possible, l’equip directiu ha de vetllar per la cerca dels perfils adequats per poder garantir un bon funcionament de l’institut i de l’assoliment de la seva línia pedagògica.
5.1.1 Òrgans unipersonals, claustre i consell escolar
Els òrgans unipersonals del centre i el funcionament del claustre i del consell escolar estan regulats per la normativa vigent, les NOFC i pel projecte de direcció aprovat.
5.2 Tutories
L’acció tutorial és una de les prioritats de l’acció educativa del centre i el seu funcionament ve regulat per les NOFC i el PAT.
5.3 Marc horari
Si no hi ha cap modificació en el Pla anual de centre corresponent, el marc horari del centre és el següent:
1r i 2n d’ESO |
dilluns | de 08:00h a 13:30h i de 15:30h a 17:30h |
dimarts | de 08:00h a 12:30h i de 15:30h a 17:30h | |
dimecres | de 08:00h a 13:30h i de 15:30h a 17:30h | |
dijous | de 08:00h a 13:30h | |
divendres | de 08:00h a 13:30h |
3r i 4t d’ESO i Batxillerat |
dilluns | de 08:00h a 14:30h |
dimarts | de 08:00h a 13:30h i de 15:30h a 17:30h | |
dimecres | de 08:00h a 14:30h | |
dijous | de 08:00h a 14:30h | |
divendres | de 08:00h a 13:30h |
1r de CFGM |
dilluns | de 08:00h a 13:30h |
dimarts | de 08:00h a 13:30h | |
dimecres | de 08:00h a 13:30h | |
dijous | de 08:00h a 14:30h | |
divendres | de 08:00h a 13:30h |
2n de CFGM |
dilluns | de 08:00h a 13:30h |
dimarts | de 08:00h a 13:30h | |
dimecres | de 08:00h a 13:30h | |
dijous | de 08:00h a 14:30h | |
divendres | de 08:00h a 13:30h |
En el batxillerat, l’hora de 12:30h a 13:30h estarà dedicada a la tutoria i l’alumnat només s’hi haurà de quedar en el cas que el tutor o tutora el convoqui.
En el 2n curs de CFGM s’han d’afegir les hores que l’alumnat fa de Formació en Centres de Treball (FCT), les quals depenen en gran mesura de les empreses col·laboradores. A més a més, el marc horari pot ser adaptat a les necessitats de la formació dual endegada en el curs 2016-2017.
5.4 Famílies i AMPA
Les relacions entre el personal del centre (professorat, personal d’administració i serveis,…) d’una banda, i les famílies de l’alumnat de l’altra, han de ser bones i fluïdes. A principi de curs hi haurà una reunió general de les famílies amb cadascun dels tutors i tutores dels seus fills i, al llarg de l’any, la comunicació entre el centre i les famílies ha de ser cordial i constant.
L’AMPA és una associació oberta a totes les famílies, que pot col·laborar en la programació d’activitats extraescolars, banc de llibres,… La direcció del centre ha d’establir els mecanismes perquè el diàleg entre l’AMPA i l’equip directiu sigui el més constant possible.
6. PROJECTE CURRICULAR
6.1 Educació Secundària Obligatòria
La distribució de l’alumnat del centre en els diferents grups-classe s’ha de fer en funció de les seves necessitats i pot canviar a cada curs.
6.1.1 Itineraris a 4t d’ESO
L’oferta optativa del centre s’organitza en tres itineraris depenent dels interessos de l’alumnat:
-
- Itinerari científic-tecnològic
- Itinerari humanístic-ciències socials
- Itinerari d’orientació laboral
Les matèries de cadascun dels itineraris es determinaran en les planificacions anuals dels cursos següent.
6.1.2 Aula d’acollida
Sempre que sigui possible, el centre organitzarà un espai d’aula d’acollida destinada a l’alumnat nouvingut on l’aprenentatge de la llengua catalana serà una prioritat. En aquest sentit i a banda de les disposicions i recomanacions establertes pel Departament d’Ensenyament, l’aula d’acollida també ha de donar resposta a tot aquell alumnat que passat el període determinat encara no hagi assolit els objectius d’aprenentatge esperats i/o que no sigui capaç de poder seguir una classe sense greus dificultats.
6.1.3 Agrupacions flexibles i grups de diversitat
El centre ha de buscar i aplicar els mecanismes que proporcionin a l’alumnat amb necessitats educatives específiques el seu òptim aprofitament escolar.
6.2 Batxillerat
Els estudis de batxillerat s’organitzen en quatre itineraris planificats en funció de les matèries de modalitat que poden ser més beneficioses per l’alumnat:
1r curs: totes les matèries són de 4 hores setmanals excepte la introducció al grec i la introducció a la literatura universal que són de 2 hores setmanals. Aquestes dues matèries es creen dins de la franja d’optatives, la prioritat de la qual és per les matèries de modalitat davant de qualsevol altra oferta possible.
Itinerari científic | Itinerari tecnològic |
Itinerari ciències socials |
Itinerari humanístic |
Biologia I | Dibuix tècnic I | Economia de l’empresa I |
Història del món contemporani |
Física i Física I | Física i Física I | Història del món contemporani |
Grec I |
Matemàtiques I | Matemàtiques I | Matemàtiques aplicades a les CCSS I |
Llatí I |
Química I | Tecnologia industrial I |
Literatura castellana |
Literatura castellana |
2n curs: totes les matèries són de 4 hores setmanals.
Itinerari científic | Itinerari tecnològic |
Itinerari ciències socials |
Itinerari humanístic |
Biologia II | Dibuix tècnic II | Economia de l’empresa II |
Grec II |
Física i Física II | Física i Física II | Història del món contemporani |
Història de l’art |
Matemàtiques II | MatemàtiquesII | Matemàtiques aplicades a les CCSS II |
Literatura catalana |
Química II | Tecnologia industrial II |
Literatura catalana |
Llatí II |
Per organització del centre, si no es pogués ofertar alguna de les matèries planificades, la direcció del centre ho comunicarà al claustre i a l’alumnat i també l’oferta alternativa prevista.
6.3 Cicle Formatiu de Grau Mitjà
El CFGM de Sistemes Microinformàtics i Xarxes s’organitzen seguint una planificació en ensenyament dual. En aquest sentit, el currículum d’aquest ensenyament postobligatori ha d’estar orientada a la formació íntegra de l’alumnat i a l’assoliment satisfactori de tots els objectius previstos per cadascuna de les unitats Formatives. A més a més, l’acció tutorial ha de ser imprescindible per potenciar l’àmbit professional i personal de cadascun dels alumnes.
7. REVISIÓ I APROVACIÓ DEL PEC
Aquest document ha de ser revisat anualment per la direcció del centre qui, si s’escau, ha de proposar la seva modificació al consell escolar del centre.