SIEI (Suport Intensiu d’Educació Inclusiva)

Sí , a un sistema educatiu públic inclusiu, per Eva Prieto

“La inclusió és una forma millor de viure. Es l’oposat a la segregació. La inclusió determina on vivim, rebem educació, treballem i juguem. Té a veure amb el canvi dels nostres cors i valors”
(Pearpoint Forest, 1999)

“L’educació inclusiva és garantia del dret a l’educació de qualsevol persona.”

Quan parlem del dret fonamental a l’educació -universal i gratuïta-, estem dient que SÍ a un sistema educatiu públic inclusiu.

L’educació inclusiva és l’educació que integra, que promou l’atenció educativa per a tot l’alumnat, que busca l’equitat i valora la diversitat, oferint l’escolarització en condicions d’igualtat per a tot l’alumnat. Vol dir parlar de capacitats, interculturalitat i igualtat sense barreres. Prenent com a referència la definició de la UNESCO, entenem l’educació inclusiva com el procés dirigit a:

“identificar i respondre a la diversitat de les necessitats de tots els i les estudiants, incrementant la seva participació en l’aprenentatge, les cultures i les comunitats, tot reduint l’exclusió de l’educació.” i que comporta “canvis i modificacions en continguts, enfocaments, estructures i estratègies, amb una visió comú que inclou tots els nens i nenes d’un rang d’edat, amb la convicció que és responsabilitat del sistema regular educar tots els nens i nenes.”

Per poder desenvolupar aquesta visió inclusiva de l’educació, en el nostre institut podem veure que tenim molta diversitat i, per això, tenim recursos educatius per poder incloure el màxim d’alumnat. Podem trobar suports per a la diversitat com el treball per projectes què és interdisciplinari (on treballem dos o tres matèries diferents) i afavoreix l’ensenyament competencial i col·laboratiu entre iguals, els programes de reforç (nosaltres l’anomenem grup NESE) per millorar les competències de llengua i matemàtiques; l’aula d’acollida, on s’ofereix un programa d’immersió lingüística per a alumnes nouvinguts.

També podem parlar de l’acció tutorial, on busquem acompanyar a l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge durant la seva estada en el centre a nivell acadèmic i emocional, o del grup de mediació que pretén millorar la convivència al centre, o de les matèries de l’educació en valors, de teatre, hort, entre d’altres moltes accions educatives que podem veure i viure dins de les aules.

“entenem la diversitat com un valor afegit, i que focalitzem l’atenció en poder eliminar la gran part de les barreres de l’entorn.”

Al darrere del disseny i l’aplicació d’aquestes propostes educatives, estem un equip de docents i altres professionals de suport educatiu (com l’integradora social, educadora d’educació especial i la vetlladora) que entenem la diversitat com un valor afegit, i que focalitzem l’atenció en poder eliminar la gran part de les barreres de l’entorn.

Intentem promoure la flexibilitat de representació i presentació dels continguts, donant suport a nivell analògic i virtual.”

En el curs d’enguany, fem un pas endavant incloent un recurs més al nostre centre: el Suport Intensiu d’Educació Inclusiva (SIEI). Aquest suport s’afegeix als ja existents per ampliar les formes de gestió de la diversitat desenvolupades fins ara, i així, donar suport a la participació de tot l’alumnat dins de l’entorn escolar.

Utilitzem metodologies que afavoreixin les interaccions dins el grup (mates: proposta i correcció d’operacions entre iguals).
Tots els alumnes que reben el suport SIEI participen de les matèries en el grup classe i d’altres activitats com l’hort, (Tallant la matèria orgànica per fer compost)

>>> Veure fotografies (Instagram de l’Institut Barres i Ones)