2 de maig, Dia Internacional Contra l’Assetjament Escolar o Bullying

El dia 2 de maig se celebra el Dia Internacional Contra l’Assetjament Escolar. Tot i que no es tracta d’un fenomen nou, sembla ser que darrerament la societat està més sensibilitzada envers aquesta temàtica i des de diferents organismes públics i privats es duen a terme accions preventives i d’intervenció.

Sabem que l’assetjament escolar repercuteix negativament en tots els agents implicats, no només en la víctima sinó també en l’agressora i les observadors, tant individualment com col·lectivament. En aquest sentit, pot afectar negativament tant al desenvolupament personal i acadèmic i com al clima de l’aula.

Es pot exercir assetjament de diferents maneres. De vegades l’agressora dona la cara i la víctima se n’adona que algú li està fent mal. En canvi, hi ha d’altres formes més subtils, en les quals la víctima no pot identificar l’agressora i això pot produir ansietat i desestabilitzar encara més a la persona assetjada. Aquestes formes indirectes moltes vegades estan relacionades amb el ciberassetjament i són especialment cruels, ja que l’entorn virtual deixa la víctima sense espais de protecció, permet una difusió exponencial, facilita l’anonimat i permet que l’acció es mantingui en el temps.

Els centres educatius són espais de socialització en els quals els infants i joves viuen, aprenen i juguen i on sorgeixen conflictes i possibles situacions d’assetjament entre iguals. Així doncs, esdevé un escenari ideal per promoure accions preventives i sensibilitzar envers aquesta problemàtica.

Si ets víctima d’assetjament escolar o coneixes a algú que en pateix, tens diverses opcions com:

a) comentar-ho a la tutora

b) comentar-ho a la família

c) trucar al Servei d’Emergències 112