OFERTA OPTATIVES 4t ESO


Quan l’alumnat arriba a 4t d’ESO, el marc horari continua sent el mateix, però l’estructura de matèries canvia una mica, oferint més marge per a l’elecció de matèries en funció dels interessos personals. Aquest marge afecta a 10 sessions lectives, de manera que l’alumnat continua fent 20 sessions comunes: 3 hores de català, 3 hores de castellà, 3 hores d’anglès, 3 hores de geografia i història, 4 hores de matemàtiques, 2 hores d’educació física, 1 hora de cultura i valors o religió i 1 hora de tutoria.

Les altres 10 hores, les configuren les matèries específiques i optatives, que cada alumne/a escull en funció de l’oferta que fa el centre. En el nostre institut, les tenim organitzades en:

  • 2 matèries específiques (2 matèries x 3 hores setmanals = 6 hores de matèries específiques.
  • 2 matèries optatives (2 matèries x 2 hores setmanals = 4 hores de matèries optatives.

Podeu veure un exemple d’organització de les optatives aquí.

L’exemple del curs actual és orientatiu ja que, per tal d’optimitzar l’oferta i ajustar-nos al màxim als interessos dels alumnes, la selecció d’optatives de 4t ESO per al curs 2020-21 es farà de la següent manera:

  • El divendres 8 de maig d’11 a 12, farem una sessió de tutoria virtual per explicar-les i resoldre dubtes.
  • Del divendres 8 de maig fins el dimarts 12 de maig l’alumnat podrà respondre un formulari on manifesti els seus interessos (no és obligatori però reorganitzarem l’estructura en funció de la informació que tinguem).
  • Durant la darrera quinzena de maig obrirem un formulari de tria d’optatives, obligatori, amb el seu correu @insbadiaimargarit.

MATÈRIES ESPECÍFIQUES DE 3 HORES SETMANALS.

D’aquestes matèries específiques, cada alumne en farà 2.

ECONOMIA

Per afrontar dignament la diversitat de situacions de la vida quotidiana de la societat actual, ja sigui com a consumidor, treballador, empresari o estalviador. Per tal d’entendre els conceptes econòmics que apareixen diàriament als mitjans de comunicació: inflació, atur, dèficit públic, producte interior brut… Poder debatre i actuar de manera conscient, autònoma i crítica, cal que estudiïs aquesta optativa.

A Economia aprendràs els conceptes bàsics, coneixeràs les principals formes d’empresa, estudiaràs el funcionament del sistema financer, reflexionaràs sobre el paper de l’Estat pel que fa a les desigualtats socials, analitzaràs els avantatges i inconvenients de la globalització i de la importància del consum sostenible.

Si vols ser un ciutadà informat, crític i amb una opinió formada sobre l’economia i la societat del segle XXI, inscriu-te a Economia!

BIOLOGIA I GEOLOGIA

Per què ens assemblem als nostres pares i mares? Una petita mutació a un cromosoma pot fer que una persona tingui una malaltia? Sabries dissenyar un experiment seguint el mètode científic? Qui són els caminalcules? Com es va originar la vida a la Terra?

Al llarg de tot el curs, farem un recorregut per la història de la Terra amb ulls de geòlegs i geòlogues (si tot va bé participant a les Olimpíades de Geologia que fan a la UPC al febrer). També ens preguntarem com va aparèixer la vida al nostre planeta i com aquesta ha anat evolucionant al llarg del temps (des dels bacteris fins als éssers humans). Resoldrem algunes qüestions de genètica actual i ho completarem amb pràctiques de laboratori, treball cooperatiu i alguna sortida per estudiar els ecosistemes.

És una molt bona opció que et permetrà introduir conceptes si vols fer batxillerat científic. Véns?

FÍSICA I QUÍMICA

Si t’agrada la ciència i el treball experimental, segurament cursaràs un batxillerat científic o tecnològic. Seria convenient que triessis l’optativa de física i química. Aquesta matèria optativa és un bon exemple del que posteriorment et trobaràs al batxillerat. La part que fa referència a la Física és potser la més important ja que farem una immersió a la comprensió, al plantejament i a la resolució de problemes. Tanmateix cal un bon nivell de matemàtiques per resoldre els reptes de la matèria.

Acceptes el repte?

TECNOLOGIA

Si t’agraden els projectes, l’enginyeria o l’electrònica, la tecnologia és una bona tria. En aquesta optativa, tindràs dues hores de taller i una de teoria en anglès (amb materials didàctics elaborats en aquesta llengua). Faràs pràctiques de disseny de plànols amb AutoCAD, maquetes hidràuliques, circuits elèctrics domèstics, electrònica o robòtica amb Arduino, entre d’altres treballs i projectes en grup o individuals. És per tant, una matèria amb un alt component pràctic tant de taller com d’informàtica pensada per aquells que voleu cursar un batxillerat tecnològic o bé que vulgueu anar a estudiar cicles formatius de l’àmbit cientificotecnològic.

Us deixem un parell de notícies relacionades amb la tecnologia al nostre centre i relacionada amb la participació a diferents projectes de tecnologia https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/eso/el-bim-al-tast-tech-per-david-munoz/ i https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/?s=lego+league

LLATÍ

Conèixer la cultura clàssica i el llatí és conèixer millor el nostre món actual. De la llengua dels romans en deriven el català, el castellà i el francès i totes les llengües romàniques. Per això estudiar llatí ens ajuda a conèixer millor la nostra pròpia llengua i a aprendre’n de noves. Però a més a més, fins al segle XVIII, tota la ciència i la filosofia s’escrivia en llatí: la classificació dels animals, per exemple, està escrita en llatí. Som “homo sapiens” (homes savis). Els advocats estudien dret romà. Les novel·les i les pel·lícules d’avui continuen explicant les aventures dels herois i dels déus clàssics. Els carrers de moltes ciutats segueixen el traçat romà. El lema del nostre institut també està en llatí: Sapere aude. És part d’una frase de fa 2000 anys que deia “el que comença a aprendre, ja ha fet la meitat del camí: atreveix-te a saber, comença!”.

T’hi atreveixes?

EMPRENEDORIA

T’has fixat que en els últims anys han aparegut productes i serveis que fins fa poc no ens podíem ni imaginar? Des d’aplicacions de mòbil que connecten a moltíssima gent, drons que salven vides o fàbriques convertides en Escape Rooms que són un autèntic malson! Qualsevol d’aquestes novetats neix d’una idea que algú, gràcies a la seva iniciativa emprenedora, ha convertit en realitat.

A Emprenedoria entendrem què són les qualitats personals, com ha de ser la feina que ens agradaria fer d’aquí a uns anys, quins coneixements són necessaris per crear la teva pròpia feina o quina formació ens demanaran per treballar en una empresa.

Sigui quina sigui la teva opció, aprendràs com s’organitza una empresa, què és el màrqueting o com ordenar les teves idees en un pla de negoci perquè siguin una realitat.

I qui sap si d’aquí uns anys, de la teva creativitat, naixerà algun dels productes que avui encara no ens podem ni imaginar!

MATÈRIES OPTATIVES DE 2 HORES SETMANALS.

D’aquestes matèries optatives, cada alumne en farà 2.

FRANCÈS

Teniu ganes de continuar millorant les vostres capacitats comunicatives en francès? Voleu ser cada cop més hàbils per entendre aquella cançó que sona a la ràdio i que tant us agrada? Voldríeu ser capaços d’entendre algun youtuber francès? Esteu pensant en treure-us un certificat oficial de llengua francesa? Teniu ganes de participar a projectes internacionals?Voleu poder entrar al Batxibac i optar a una doble titulació?

… No us ho penseu més… El que necessiteu és continuar estudiant francès per adquirir el nivell més elevat possible per fer tot allò que us proposeu. Encara us queda camí per córrer dins del gran món de la francofonia.

Alguns exemples d’activitats en francès al nostre centre són la participació al certamen literari en francès https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/eso/v-certamen-literari-del-badia-i-margarit/ , projectes eTwinning https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/general/nou-projecte-etwinning-a-frances/ o l’intercanvi amb Ruffec https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/?s=ruffec

Bon courage à tous et au revoir!

TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ

Aquesta optativa s’emmarca dins el programa MSchools, un seguit de programes i concursos fruit de la col·laboració entre el Departament d’Ensenyament i el Mobile World Congress. En el cas de TIC de 4t d’ESO ens centrem en la proposta que porta per nom Appdate yourself 4t ESO i participem al concurs App Education. Els materials de l’optativa són en anglès i les tasques que es demanen s’han de fer en anglès (però això no és cap impediment. Ja ho veuràs!).

Per tant, si la teva passió són les noves tecnologies, ets proactiu i creatiu, i tens ganes de solucionar problemes i superar reptes del nostre entorn mitjançant la tecnologia i el treball en equip, t’estem esperant a TIC! L’únic requisit és la il·lusió i les ganes d’aprendre!

Una de les activitats d’aquesta matèria és la participació a mSchools. Podeu llegir-ne la notícia des de https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/portada/linstitut-badia-i-margarit-finalista-a-mschools/

FILOSOFIA

Aquesta és l’optativa ideal per tots aquells alumnes que els agrada reflexionar i que tinguin ganes d’expressar-se millor i defensar les seves idees. Ens introduirem a la reflexió ordenada, sistemàtica i guiada sobre qüestions que ens interessen i que ens envolten. Estudi d’autors clàssics, lectura de textos sobre filosofia, anàlisi de pel·lícules, comentari de textos actuals per a arribar a reflexionar sobre qüestions clau com ara el sentit de la vida humana, el rol de la ciència, la importància de l’Art i de la Bellesa, de viure en societat, qüestions de gènere, de desigualtats socials, etc. Els continguts de la matèria es converteixen en aspectes concrets gràcies als interessos dels alumnes i els plantejaments sorgits a classe.

Podeu llegir un article sobre la filosofia al nostre institut a https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/general/com-ha-estat-cursar-filosofia-al-bim/

T’atreveixes a sortir de la caverna?

ARTS ESCÈNIQUES

L’alumnat que cursa l’optativa d’arts escèniques aprèn a expressar, comunicar i rebre pensaments, emocions, sentiments i idees, pròpies i alienes, per mitjà de l’ús de les més variades tècniques i habilitats inherents a les arts escèniques: treball dramàtic, musical i d’expressió corporal.

Veuràs com després de les classes d’arts escèniques et sentiràs més viu, actiu, motivat i amb més energia per encarar la resta del dia. Un espai de llibertat, de creació, de moviment… de ser tu i de ser algú altre. Aprofita aquesta oportunitat!

Alguns articles sobre què i com fem les arts escèniques al Badia i Margarit: https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/portada/revival-de-lobra-els-pastorets-del-badia-i-margarit/, https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/portada/voleu-reviure-el-retorn-dodisseu/https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/portada/teatre-al-bim-un-excellent-recurs-pedagogic/

MÚSICA

Estudis científics assenyalen que la música té efectes positius en el desenvolupament cognitiu, creatiu, intel·lectual i psicològic. A més a més, està demostrat que augmenta la capacitat de memòria, atenció i concentració. Tots aquests beneficis es poden potenciar si augmentem els nostres coneixements musicals. La metodologia en què s’utilitza per a l’ensenyament musical dins de l’aula facilita i ajuda a desenvolupar i adquirir tots els continguts i objectius de l’etapa d’educació secundària. Per aconseguir-ho, les activitats que es realitzen a classe es podrien resumir en 2 blocs. El primer és la creació musical, utilitzant mitjans tecnològics per a potenciar la competència digital. I l´altre és la interpretació musical, on dins d’aquest bloc se li dona molta importància a la interpretació instrumental i que a més a més sigui grupal.

Vols beneficar-te dels avantatges d’estudiar música?

Algunes experiències muscials al Badia i Margarit les podeu veure a https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/eso/khaoula-jouhari-guanyadora-del-concurs-de-logos-pel-projecte-geets-erasmus-ka2/

VISUAL I PLÀSTICA

Tens ganes de reflexionar i d’expressar-te sense paraules? Aquest és el teu espai, on la creativitat juga un paper destacat.

Des d’aquesta optativa, aprendràs el lèxic bàsic propi del llenguatge visual, experimentaràs les possibilitats d’expressar-te tu mateix a través de múltiples tècniques de producció (aquarel·la, còmic, disseny, entre d’altres) i aprendràs també a codificar i descodificar missatges visuals, aprendràs a millorar la composició de les teves fotografies, crearàs logos i llegiràs novel·la gràfica.

La matèria té un caràcter eminentment pràctic sense deixar de banda la teoria per tal de conèixer els principals moviments artístics de la Història i assolir els continguts bàsics del dibuix tècnic. Si vols preparar-te per fer un cicle d’art o de disseny, aquesta és la teva millor opció.

Aquí teniu una mostra del que són capaços de fer els nostres alumnes de ViP: https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/eso/khaoula-jouhari-guanyadora-del-concurs-de-logos-pel-projecte-geets-erasmus-ka2/

 

CULTURA CIENTÍFICA

T’agradaria poder detectar fake news de notícies científiques? Vols desenvolupar el teu esperit crític perquè no et donin gat per llebre? Saps on buscar fonts d’informació fiables i contrastar-les? Podries argumentar bé les teves idees en un debat? Aquest seria el fil conductor de tota la matèria.

Amb la ciència de fons, analitzarem el paper de les dones dins l’àmbit STEAM (fent una línia del temps, potser participant a algun concurs que permeti visibilitzar-les, … ); experimentarem amb nous materials (nitinol, ferrofluid…) i les seves aplicacions gràcies al nanokit del CRP; farem debats sobre temes de salut quotidians (vacunes, antibiòtics, pandèmies…); ens preguntarem sobre la vida passada (com es va originar) i la futura (quin món volem?)… T’hi apuntes?

Podeu llegir notícies sobre projectes de Cultura Científica a https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/general/wisibilizalas-coincidint-amb-el-dia-internacional-de-la-dona-i-la-nena-en-ciencia/

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>