Sèrie d’entrevistes treballs de recerca: Marta Prat amb el treball Vida i obra de Mossèn Pere Ribot

Continuem amb la sèrie d’entrevistes a l’alumnat que ha obtingut una nota de 10 al seu treball de recerca de 2n de batxillerat. Avui parlem amb la Marta Prat.

Has fet un treball molt extens que ha merescut un 10 per part del professorat del tribunal on l’has defensat. Moltes felicitats per la nota i sobre tot moltes felicitats per la feina feta. En podríem parlar hores del teu treball, però hem d’intentar sintetitzar. Per tant procuraré fer-te preguntes que intentin mostrar, no tant el contingut sinó l’esperit del teu treball.

Marta el teu treball es titula Vida i obra de Mossèn Pere Ribot  Perquè aquest tema? Quina va ser la teva motivació principal?

Vaig escollir el treball per dos motius. El primer va ser per la proposta que va fer el departament de català de l’Institut i el segon va ser per la relació que hi ha entre la meva família paterna i Mossèn Pere Ribot. La meva besàvia paterna era la seva veïna.

Jo volia reivindicar la figura de Mossèn Pere Ribot i el fet de tenir facilitat per obtenir informació de primera mà gràcies a la meva família va ser l’empenta definitiva per a la meva elecció.

Sé que és difícil sintetitzar treballs tan extensos i personals. Però et vull demanar que l’intentis resumir en una frase.

El títol és el millor resum: vida i obra de Mossèn Pere Ribot. El títol és claríssim.

Amb la nota que has aconseguit segur que el treball ha estat per a tu un orgull. Però durant el procés de ben segur que hi ha hagut estones denses de documentació;  la feina ha estat sempre gratificant? T’has trobat molts entrebancs o problemes?

La recerca d’informació la vaig començar el mes de juliol. Vaig fer una recerca exhaustiva a l’Arxiu Municipal de Vilassar de Mar, on hi ha força material inèdit, cartes, llibres, …. Va ser una recerca bastant extensa i de vegades una mica feixuga.

Les parts més divertides per a mi van ser els comentaris de text que vaig fer i sobretot les entrevistes.

La confecció d’un treball d’aquestes característiques segur que t’ha aportat creixement personal i també molt de coneixement científic. Quin és el coneixement, la dada o la conclusió que més t’ha impactat o que t’agradaria destacar?

Vaig descobrir que Mossèn Pere Ribot a partir de la seva humilitat i la seva humanitat va aportar moltes coses a la gent que va conèixer.

Va ser un gran poeta de caire religiós i va ser conegut a tot Catalunya i fins i tot més enllà, però com a persona va arribar a molta gent per la seva manera de ser i això ha estat un dels descobriments que més m’agrada destacar del meu treball.

T’agradaria explicar alguna anècdota o fet curiós que t’hagis trobat durant tots els mesos de feina i de documentació?

Més que una anècdota m’agradaria explicar una entrevista que em va agradar molt. Vaig tenir la sort d’entrevistar a Josep Monsant (l’entrevista més important del meu treball de recerca). Josep Monsant va conèixer molt a fons a Mossèn Pere Ribot. De fet ell el va batejar, va ser col·laborador directe seu i sempre va dir que per a ell va ser com un segon pare.

Va ser una entrevista extremadament interessant perquè ho coneixia absolutament tot de Mossèn Pere Ribot. Em va aportar moltíssima informació i em va ajudar molt en la confecció del treball.

Vilassar de Mar i Riells es disputen la figura de Mossèn Pere Ribot. Va néixer a Vilassar de Mar però va fer la gran part de la seva vida a Riells. Ell era més del Maresme o del Montseny?

Uff! Tot i que Vilassar de Mar va ser molt important per a ell perquè va ser el seu lloc de naixement, em sembla que Riells va ser més important per a ell en el global de la seva vida.

Com deia ell Riells era el seu lloc de pau i el lloc que el connectava a Déu.

Pel pas del temps ell va anar perdent el contacte amb la gent de Vilassar de Mar. I de fet ell va viure gairebé tota la seva vida a Riells.

Així doncs, penso que era més de Riells.

Penses que Mossèn Pere Ribot era més poeta, capellà o català? Tenia un equilibri o hi ha una part que destaca més que l’altra?

Definitivament ell era abans sacerdot. Ell sempre deia que abans de ser català o de ser poeta era la seva tasca com a Mossèn.

Abans d’acabar m’agradaria dir que segons el meu parer, m’ha faltat poder entrevistar, degut al Covid, a d’altres persones, concretament gent gran que va tenir el plaer de conèixer Mossèn Pere Ribot.

Per acabar només ens queda agrair-te la teva predisposició a fer l’entrevista i felicitar-te per la teva feina i per la teva nota. Ha estat un plaer parlar amb tu.

Finalment reconèixer la part de mèrit del professor que t’ha tutoritzat, el Felip Ariaca.