Visitem World Press Photo i La Intel·ligència Artificial al CCCB

L’alumnat de l’Institut Dolors de la matèria Problemàtiques Socials de 1r de Batxillerat ha fet una doble visita al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Hem visitat la nova exposició de World Press Photo 2023, el certamen de fotoperiodisme més important del món. Una mostra en la qual es presenten les fotografies guanyadores i finalistes del premi de fotoperiodisme, en sis àrees geogràfiques per al concurs: Àfrica, Àsia, Europa, Amèrica del nord i Central, Sud Amèrica i Sud-est Asiàtic i Oceania. Aquest any el nostre alumnat ha pogut analitzar tècnicament les fotografies i reflexionar sobre les temàtiques principals que s’han presentat: les problemàtiques del canvi climàtic en zones del tercer món, els moviments migratoris, la vida de les poblacions autòctones i comunitats indígenes, la guerra d’Ucraïna i els moviments de protestes ciutadanes.

Per altra banda, hem pogut visitar l’exposició La Intel·ligència Artificial, una completa mostra interactiva sobre la història, el funcionament i les possibilitats creatives de la IA, que també ens ha fet reflexionar sobre els reptes ètics i legislatius que planteja a la humanitat la intel·ligència artificial avui. Davant d’un salt tècnic i científic d’aquesta magnitud històrica, aquesta tecnologia ens enfronta a una dicotomia: per un costat, pot suposar un avenç paradigmàtic en l’àmbit de la biomedicina i pot servir com a eina clau per mitigar els efectes del canvi climàtic; però per altre costat, també desperta molts interrogants pel que fa a l’automatització del treball, la possible degradació del sector educatiu, la desprotecció legal, els riscos de desinformació que planteja el seu ús generalitzat i els biaixos racials i de gènere que pot desenvolupar.