MALBARATEM ALIMENTS?

Avui els alumnes de 6è han tingut el plaer de rebre la visita del Sr. Josep Ma Manresa, delegat del Banc dels Aliments a les Terres de l’Ebre (organització que s’encarrega de recollir, emmagatzemar i distribuir aliments de forma totalment gratuïta a diferents Institucions benèfiques).  Molt amablement ens ha confirmat les mancances alimentàries que hi ha al món i que rebre una bona alimentació és un dret fonamental que qualsevol ésser humà hauria de tenir garantitzat. Per desgràcia no és així i és necessària l’ajuda i la col·laboració de tots els qui es preocupen per millorar aquesta situació tan lamentable.

De fet s’han quedat bocabadats en veure a través de les dades del banc d’aliments, la gran quantitat de menjar que han pogut recollir durant les campanyes dels darrers anys però que alhora resulten insuficients per garanir una correcta nutrició dels qui més ho necessiten. “I qui rep aquests aliments?“ ha preguntat un dels nostres alumnes pensant que anaven destinats a persones més llunyanes… S’han quedat impressionats quan han escoltat que anava destinat a persones que pateixen aquesta problemàtica també a les Terres de l’Ebre.

Un altre aspecte força interessant que s’ha tractat ha estat el malbaratament actual que en fem dels aliments. Actualment, hi ha una quantitat important de  menjar que es perd o es llença al llarg de tota la cadena alimentària, és a dir, des del camp a les llars. Es calcula que, anualment, es malbaraten 260.000 tones d’aliments a les llars, restaurants, bars, serveis d’àpats i comerços catalans. A Catalunya es llencen 262.471 tones d’aliments sòlids que es podrien haver aprofitat. Aquesta xifra equival a 34,9 kg de mitjana per habitant i any. El 58% del que es llença es genera a les llars. Amb aquesta quantitat es podria alimentar mig milió de persones durant tot un any.

La indústria alimentària, els comerços i les activitats agrícoles generen més aliments (excedents) dels que poden vendre per diverses raons: defectes d’envasament, data de consum a punt d’expirar, sobreproducció, sobrecomanda, dificultat per preveure la demanda diària, dificultat per comercialitzar aliments aptes amb defectes de qualitat, etc.

Dins del marc de la Lluita contra el Malbaratament d’aliments, l’Agència Catalana de Seguretat Alimentària insta i promou accions dirigides a garantir la seguretat alimentària en la donació i aprofitament dels aliments.

Moltes gràcies per la xerrada i la informació rebuda, ja que ens ha ajudat a continuar avançant en el projecte de món global!