LES CAIXES D’APRENENTATGE A SECUNDÀRIA

CREAR, INTEGRAR I APLICAR CONEIXEMENTS DE MANERA AUTÒNOMA A PARTIR D’UN REPTE COMPETENCIAL

Dediquem aquest espai a fer-vos un petit recull de les nostres caixes d’aprenentatge, una metodologia pedagògica que estrenem aquest curs i de la qual n’estem obtenint uns resultats molt positius.

Com bé sabeu, la consigna del nostre projecte educatiu és l’aprenentatge significatiu. Hem canviat el rumb, no volem aprendre uns continguts com a mer imperatiu, sinó que els volem descobrir en plena acció. I és que el coneixement no és només una teoria; el coneixement té a veure amb allò que passa al nostre entorn, per això, abans de ser teoria és acció.

Una caixa d’aprenentatge és un mètode de producció de coneixement (no de reproducció), per tant, és un repte competencial, perquè de manera autònoma l’alumnat haurà de construir, descobrir i aplicar uns coneixements. Aprendre a partir de caixes ens permet satisfer els criteris de l’aprenentatge real: la significativitat, la comunicació, l’acció i la projecció.

SIGNIFICATIVITAT

Les caixes d’aprenentatge es desenvolupen en forma de seqüències d’activitats orientades a la realització d’un producte final. Partint sempre d’allò més proper a la realitat dels alumnes, per arribar a allò més abstracte.

El desenvolupament inclou dinàmiques d’intercanvi diverses: entre alumnes, professor i alumne i alumne amb ell mateix.

Per tal que tots els alumnes assoleixin els objectius d’aprenentatge, la seqüència d’activitats integra diversitat d’estratègies, de recursos didàctics i d’avaluació.

COMUNICACIÓ 

Per poder promoure el raonament, el pensament crític i l’argumentació d’idees i valors; la interacció és present en tota la seqüència.

Les tasques alternen usos variats d’expressió: oral, visual, plàstica, escrita, digital.

A més a més, durant la seqüència, es fixen moments on l’alumnat treballa amb els indicadors d’avaluació i els comenta amb altres alumnes i docent.

ACCIÓ

Les activitats s’encaminen a la realització d’un producte final, per tant, les caixes d’aprenentatge promouen l’experimentació, el treball de camp o la simulació.

PROJECCIÓ 

El disseny de les activitats connecta l’alumne amb el seu entorn i cerca l’aplicació i el sentit del producte final.

LES NOSTRES CAIXES

Us presentem les nostres caixes per al primer cicle de la ESO

MANS

Una caixa d’aprenentatge que combina continguts propis de Cultura i valors ètics, Geografia i Visual i plàstica. A dins de la caixa, un seguit de fotografies, relats curts, codis qr… encaminen les alumnes a fer cerca, donar sentit i resoldre totes aquestes pistes.

Al món, ara mateix, hi ha moltes joves que lluiten en contra de la vulneració dels nostres drets. A partir d’un treball sobre La Declaració Universals dels Drets Humans i les vides de vuit joves activistes, connectarem a fons amb la injustícia del nostre món i alçarem les mans per dir prou.

El producte final és l’elaboració d’una manifestació en contra de qualsevol vulneració dels nostres drets. Una manifestació perpètua a través del dibuix de les nostres mans i punys que diuen “no!”. Una exposició que farem al centre quan tots els nostres joves hagin entès que defensar els drets de l’altre és defensar els propis drets.

LA CAVERNA

La filosofia platònica, a través del Mite de la Caverna, ens planteja el dilema sobre els diferents graus de realitat. És veritat tot el que veuen els meus ulls? Què és més real, el què veig o el què penso? A partir d’un gran esforç filosòfic, els nostres joves s’han plantejat què és la realitat i si hi ha coses més reals que d’altres. Ombres, fotografia, línies, dibuix, paraules… diferents maneres d’expressar una mateixa realitat.

Però, hi ha tres bolígrafs o no n’hi ha cap? Benvingudes a la Caverna!

A dins la caixa, unes llanternes, unes fotografies, diferents sobres amb grans preguntes, codis qr… portaran als nostres joves a fer art mentre filosofen.

 

LA CAIXA VIATGERA

Una caixa que vol fomentar la curiositat pels espais i territoris que estan més lluny dels Pirineus. En aquesta caixa, els nostres joves pugen a un tren que els transportarà pel vell continent europeu, tot descobrint paisatges, climes, països i ciutats.

La Geografia i les habilitats digitals de cadascuna de les nostres alumnes, les ajudaran a arribar al destí, l’illa de Gel i Foc, terra on se sent la força del nostre planeta, lloc de volcans i aigües termals, on gaudir de l’espectacle dels géisers o contemplar una aurora boreal en una nit freda, molt freda! Serà una de les grans experiències que la vida i el nostre planeta ens ofereix.

CANVIEM EL XIP

El món està en un punt d’inflexió. Persones de totes les procedències entenen i donen suport a la idea de la igualtat de gènere. Saben que no és només un tema de dones, sinó una qüestió de drets humans. Aquesta és una caixa que té per objectiu que els alumnes reflexionin sobre els estereotips de gènere i veure com aquests ens limiten i influeixen en les nostres expectatives, autoestima, presa de decisions i en definitiva en la construcció del projecte de vida.

A dins la caixa, un codi QR els conduirà a una pàgina web on estan les activitats i materials per realitzar una petita investigació. Els alumnes hauran de realitzar una activitat inicial d’autoconeixement per descobrir que totes les persones som úniques i irrepetibles i comprovar fins a quin punt ser noi o noia determina tot el què som. A través del visionat d’alguns vídeos i dinàmiques de grup, hauran de resoldre un seguit de reptes que els portin a identificar i reflexionar entorn els estereotips de gènere, que s’associen als models de masculinitat i feminitat hegemònica i adoptar una actitud de rebuig davant qualsevol actitud o comportament que predisposi a l’establiment de relacions abusives.

La investigació avança, i a través de les cançons d’amor, analitzaran de forma crítica els models afectius que predominen a la nostra societat per tal de construir o reconstruir el seu propi model de relacions. Finalment, una activitat per ampliar horitzons que els permetrà conèixer totes les possibilitats en la diversitat de gènere, afectivitat i sexualitat i ampliar la mirada més enllà del sistema sexual binari tradicional.

El producte final de la caixa és posar en marxa una campanya de sensibilització i elaborar un pòster digital sobre els estereotips sexistes. Com a activitat d’ampliació es proposa fer un petita producció artística que expressi el què han après.

ELECTRIFICA’T

Us presentem una caixa molt manipulativa on els alumnes tenen el repte de crear un circuit elèctric! A dins de la caixa: commutadors, dispositius electrònics, fonts d’energia… Les nostres joves hauran de ser capaces de construir circuits en sèrie, en paral·lel, oberts, tancats… sempre pensant amb les energies renovables.

CARRERA DE GLOBUS

Aquesta caixa comença amb una maçana que cau; a dins la caixa, tot de materials que ens ajudaran a elaborar el producte final. La caixa guia els nostres joves a conèixer a Isaac Newton i les seves lleis, per tal d’elaborar un cotxe amb un globus i posar a prova les lleis d’acció i reacció. Qui guanyarà la cursa?

ENS COMUNIQUEM?

Què tenen en comú un pergamí, una ploma de colom, un mòbil, un codi QR, una postal i una carta? Aquests són els elements que trobem dins d’una caixa, no costa gaire imaginar que tots són elements de la comunicació humana, però… I si creem el nostre codi, i ens fem missatges secrets? I si ens plantegem que vol dir un tatuatge avui en dia i què volia dir al passat? La comunicació ha canviat la nostra manera d’evolucionar? La informació és poder, és certa aquesta afirmació?

Tots aquests reptes són els que planteja la nostra caixa, amb la imaginació i la motivació que mostren els nostres joves per descobrir, els resultats són increïbles!

LET’S DRAW A MONSTER!

What if we play a board game and obey what the squares tell us to do? Just following the instructions of a dice roll takes us. Well, we learn the parts of the body to draw a very original monster, but…original means to be beautiful? Is beauty objective? Or is it in the eye of the beholder? Let’s discuss it!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>