COM ES FORMA L’AIGUA?

El dimecres 21 de febrer els alumnes de 3r de primària van desenvolupar dos experiments relacionats amb el cicle de l’aigua i interconnectats amb la sortida que varen realitzar el dilluns 19 de febrer amb l’objectiu de veure com es forma l’aigua que baixa per qualsevol riu o mar. Aquests experiments ens serviran com a desencadenant, a l’igual que la sortida pels voltants del riu Ebre, del nou projecte que acabem d’engegar i que anirà sobre els fenòmens atmosfèrics i el cicle de l’aigua.

Experiment 1:

Objectiu: Observar què passa quan s’escalfa l’aigua del riu Ebre i fer futures hipòtesis sobre les seves conseqüències en el nostre entorn més immediat.

Material que vam utilitzar: Aigua del riu Ebre (la vam agafar el dia de la sortida), un forn elèctric, una cassola amb tapa, un glaçó i un got de vidre petit.

Desenvolupament de l’experiment:

1. Vam agafar el forn elèctric i el vam endollar al corrent elèctric. Quan la llum roja es va obrir, vam ficar la rodeta del forn a velocitat nº 6.
  2. Vam posar la cassola al damunt del forn i vam omplir-la amb uns 25 cl aproximadament d’aigua del riu Ebre.
  3. Vam ficar el got petit de vidre al mig de la cassola, observant que no hi havia res a dintre i vam col·locar la tapa invertida al damunt de la cassola amb el glaçó al damunt.
  4. Al cap d’una estona vam observar com començaven a sortir unes bombolles a dintre de l’aigua i vam baixar la intensitat del forn a velocitat nº3. Al mateix moment vam poder apreciar com el glaçó cada vegada es feia més petit i com havia aigua al damunt de la tapa.
  5. Quan van passar un 10 min aproximadament vam tancar el forn i vam aixecar la tapa en compte de no tirar l’aigua que hi havia a sobre.
  6. Vam treure el got petit del mig de la cassola i vam observar com hi havia aigua molt clara, sense cap tipus d’impureses. En canvi vam veure que a dintre de la cassola havien quedat unes restes paregudes a la brutícia.

Conclusions: Ara en les properes sessions ens cal fer futures hipòtesis per a esbrinar per què ha passat això i aprendre com es forma l’aigua mitjançant el seu cicle natural.

Experiment 2:

Objectiu: Observar a petita escala com afecta la salinització de l’aigua del riu Ebre a les zones properes a la seva desembocadura.

Material que vam utilitzar: Aigua potable, sal, un forn elèctric, una cassola amb tapa, un glaçó i un got de vidre petit.

Desenvolupament de l’experiment:

2. Vam afegir uns 25 cl d’aigua de l’aixeta de l’escola a dintre de la cassola i vam començar a tirar força sal. Vam remenar-la per a què es dissolgués i tots la vam tastar per comprovar que era aigua salada amb un gust molt semblant a la del mar.
  3. Vam posar la cassola al damunt del forn i a continuació vam ficar el got petit de vidre al mig de la cassola, observant que no hi havia res a dintre. Seguidament vam col·locar la tapa invertida al damunt de la cassola amb el glaçó al damunt.
  6. Vam treure el got petit del mig de la cassola i vam esperar una estona a que es gelés. Vam apreciar que hi havia aigua a dintre. La vam tastar novament tots i vam comprovar que no tenia cap tipus de gust.
  7. Finalment, vam comprovar que l’aigua que restava a dintre de la cassola continuava tenint un sabor molt salat.

Conclusions: Ara en les properes sessions ens cal fer futures hipòtesis per a esbrinar per què ha passat això i aprendre com es pot netejar l’aigua salada o l’aigua no potable.