Carta a les Famílies – Assemblea Professorat

Benvolgudes famílies,

Com sabeu, durant el darrer trimestre d’aquest curs el professorat de Catalunya s’ha manifestat amb l’objectiu de revertir totes les retallades que pateix l’escola pública des de fa anys.

Tot i que el Departament d’Educació i els mitjans de comunicació han volgut reduir la problemàtica a l’avançament del calendari escolar, us assegurem que la disputa té arrels molt més profundes i que la reacció dels i les docents del nostre país ha estat, com a mínim, proporcionada a l’atac que l’escola pública fa tants anys que rep.

Alhora, denunciem que el Departament ha aprovat un nou currículum i un nou calendari sense diàleg i sense consens, amb unes mesures que no van ser aprovades ni pel Consell Escolar ni consultades als sindicats que ens representen, amb unes formes autoritàries que, per descomptat, no haurien de tenir cabuda en un estat democràtic.

Tot i les nostres peticions de disminuir el nombre d’alumnes per aula, de no modificar els currículums i els calendaris sense consens, de desplegar el decret d’inclusió, d’augmentar la inversió per poder atendre els nostres fills com cal (Catalunya inverteix en educació un 3,6% del PIB, lluny encara del 4,2% del conjunt d’Espanya o del 4,6% de la UE), del blindatge de la immersió lingüística, etc., ens trobem sense resposta i sentim que el nostre sistema educatiu es debilita cada cop més.

El motiu pel qual us enviem aquesta carta és perquè creiem que heu de saber que la manca d’inversió està precaritzant també la situació del nostre centre. A continuació, us exposem algunes de les dificultats amb les quals ens trobem, o amb les que ens trobarem a partir del curs vinent:

• Des de fa tres anys (el curs vinent seran quatre) el departament ha augmentat un grup per curs a l’ESO, afegint en aquest període de temps 120 alumnes més a l’institut sense compensar-ho amb prou espais (aules, lavabos, patis, tallers…) ni amb més docents. El fet de no tenir més espais ha provocat que s’eliminin tallers i laboratoris; el fet que no ens hagin dotat del personal docent necessari implicarà la reducció de cinc a quatre grups als nivells de 3r i 4t d’ESO i, per tant, les tutories passaran a ser, com a mínim, de trenta alumnes. Aquest fet no només reduirà la qualitat educativa, sinó que dificultarà molt l’atenció individualitzada que molts dels nostres estudiants necessiten. Mentrestant, a batxillerat, treballem amb unes ràtios que aquest curs han arribat a ser de trenta-set en algunes assignatures especifiques.
    • En relació amb el punt anterior, l’escassa dotació de recursos per al tractament de la diversitat, que ja arrosseguem des de fa anys, serà encara més evident amb l’augment de les ràtios.
    • La poca inversió també afecta les nostres infraestructures; el fet de continuar impartint les classes de batxillerat en barracons, en són bon exemple, com també ho és que, en plena onada de calor, les nostres aules no tenen cap sistema de refrigeració (amb excepció dels barracons), més enllà de comptar, amb sort, d’un ventilador per a tota l’aula.
    • També volem denunciar que, tot i que al setembre comencem un nou currículum de batxillerat, amb noves matèries i noves metodologies, el Departament només ens ha donat un títol per “ajudar-nos” a construir algunes d’aquestes noves assignatures, i cap formació per dur a terme aquests canvis tan profunds. Com podeu imaginar, de la nova Selectivitat tampoc en sabem res, més enllà de l’anunci.

Com a docents podem estar d’acord en moltes de les qüestions que formalment planteja el Departament d’Educació, com l’ensenyament competencial o la inclusió, però la manca de formació i recursos (humans i materials) fan molt difícil d’aplicar aquestes transformacions.

Per tot el que s’ha exposat en aquesta carta, us convidem a lluitar aferrissadament a favor de l’educació pública i també a unir-vos a les futures manifestacions del professorat que, de segur, protagonitzaran l’entrada del curs 2022-2023. Accedir a una educació de qualitat no ha de ser un luxe d’uns pocs, sinó un dret per a tothom.

Cordialment,

Assemblea de professorat Institut Vallès