Principis i valors

L’Institut Vallès ha estat des de la seva creació el 1985, un centre públic d’ensenyament secundari català, laic i respectuós amb la pluralitat, trets que identifiquen el seu caràcter.

Definim els quatre grans principis propis en què fonamentem la nostra acció educativa:

• L’EDUCACIÓ INTEGRAL:

Volem formar persones autònomes, equilibrades i amb valors perquè esdevinguin ciutadans responsables, compromesos, solidaris, capaços d’entendre el món i de transformar-lo. Impulsem una formació que inclou, tant el vessant intel·lectual i acadèmic per afavorir el desenvolupament de les capacitats de l’alumnat, com l’educació emocional i en valors, per garantir l’aprenentatge de les estratègies que permeten la convivència i la implicació en una societat plural.

• L’EDUCACIÓ INCLUSIVA:

El centre promou una escola inclusiva que té en compte la singularitat de l’alumnat i aposta per un aprenentatge personalitzat, per tal de contribuir a desenvolupar les competències curriculars de cadascú  i orientar-los a prendre decisions pel que fa a la seva continuïtat en els estudis o a la inserció en el món laboral. En aquest sentit, el centre s’esforça a adaptar les seves activitats i metodologies a les característiques individuals de l’alumnat, a fi d’obtenir el màxim desenvolupament de les competències.Així, l’atenció a la diversitat esdevé una manera d’entendre l’educació en què en cadascuna de les accions educatives  es pretén atendre les necessitats educatives de la totalitat dels i de les alumnes.

• L’EXCEL·LÈNCIA:

Cada alumne/a ha d’assolir èxit acadèmic i personal; ha d’arribar tan lluny com pugui, sigui quin sigui el seu moment de maduresa, a partir del desenvolupament de les seves capacitats, els seus talents i el seu esforç, i de la compensació de les seves mancances. La nostra responsabilitat és proporcionar els recursos adients perquè això sigui possible. Tothom, sigui quina sigui la seva situació social, econòmica, cultural, de desigualtat educativa o lingüística, ha d’aconseguir l’èxit educatiu i personal. Treballem per garantir la igualtat d’oportunitats i la justícia social perquè això sigui possible.

• COL·LABORACIÓ:

Amb les famílies i l’entorn. L’institut és un element socialitzador que implica alumnat, professorat, famílies i entorn. Per aquest motiu, l’objectiu del nostre treball tutorial és afavorir l’acompanyament  acadèmic i personal de l’alumnat, conjuntament amb la família. L’Institut planteja, doncs, la necessitat de prioritzar l’acció tutorial per tal de tenir una intensa col·laboració de la família amb l’equip de professionals del centre per assolir un procés formatiu efectiu i coherent. La nostra acció educativa pretén establir xarxes amb el nostre entorn immediat connectant amb entitats culturals i socials de la ciutat per tal de completar la formació del nostre alumnat.

Aquests quatre grans principis fonamentals es complementen amb  els següents principis ideològics i valors de centre:

• Fomentar els valors, normes i actituds que caracteritzen una societat plural, democràtica i solidària, respectant la diversitat cultural, ideològica i política dels membres de la comunitat escolar; potenciant els comportaments i idees no violentes, no autoritàries o prepotents; assegurant l’absència de discriminació per cap mena de circumstància; respectant la llibertat d’expressió; i fomentant la responsabilitat, el diàleg i la mediació davant de les confrontacions.
  • La participació, implicació i compromís de tota la comunitat educativa a través del respecte i dins un marc de diàleg i convivència. La comunitat escolar està constituïda pels següents àmbits: alumnat, pares i mares, professionals docents, professionals d’administració i serveis. Cadascun d’aquests col·lectius té el compromís de participar en el procés formatiu de l’alumnat en l’àmbit que li correspon.
  • Donarà suport a la recerca i l’execució de projectes que incloguin innovacions curriculars, metodològiques, tecnològiques, didàctiques, d’acció tutorial i d’organització, de manera que esdevingui un nucli d’investigació educativa i de formació permanent del professorat. En aquesta tasca de recerca i innovació hi estan implicats tots els professionals que treballen al centre. D’aquesta manera, la col·laboració i coordinació entre els docents i també amb els altres professionals esdevé prioritària.
  • L’alumnat és el primer responsable del seu procés formatiu i la família és el seu primer nucli de formació. El centre entén que s’ha de conscienciar l’alumnat d’aquesta responsabilitat, que haurà d’aprendre a exercir en el context del seu nivell de maduresa personal i que cal orientar-lo cap a un aprenentatge reflexiu basat en la voluntat de treball, d’esforç i de cooperació.
  • Ha d’obrir-se al seu entorn social, cultural, científic i tecnològic, i establir-hi xarxes i línies de cooperació, per tal d’aconseguir una formació que afavoreixi la comprensió i la interacció amb la societat i amb el món en què vivim. Cal conscienciar l’alumnat per a la  sostenibilitat del nostre entorn en coherència amb els canvis científics i socials, com a objectiu de millora del benestar. El centre també ha de vetllar per tal d’educar en l’ús crític i responsable de les noves tecnologies.
  • Ha de ser un entorn que afavoreixi la salut física, psíquica, afectiva i social. En aquesta línia, l’Institut ha de conscienciar tota la comunitat educativa de la necessitat de mantenir uns hàbits higiènics, alimentaris i de salut mental correctes, treballant les conductes de prevenció sobre determinats hàbits de risc. La finalitat última és crear un espai inclusiu, lliure de violències, participatiu i del qual tothom senti que forma part.
  • Manifesta, també, la predisposició a oferir l’ús de les instal·lacions i recursos materials a aquelles institucions públiques, sobretot educatives, que ho sol·licitin, sempre que no impliqui una alteració significativa de l’activitat pròpia del centre.