DENIP

Com cada any l’última setmana de gener, i en concret el dia 30, celebrem el DENIP (Dia escolar per la no violència i la pau). Se celebra aquest dia per commemorar la mort de Mahatma Gandhi. Fou fundat l’any 1964 pel poeta i educador mallorquí Llorenç Vidal i Vidal amb el missatge bàsic de: “Amor universal, No-violència i Pau. L’Amor universal és millor que l’egoisme, la No-violència és millor que la violència i la Pau és millor que la guerra”.

Com que cada dia se sent a parlar més sobre casos de bullying, l’equip de mediadors hem decidit tractar aquest tema en motiu del DENIP i el missatge que vol transmetre. El nostre objectiu és que els alumnes del centre es sentin a gust amb la resta de companys i companyes i el seu entorn escolar.

L’assetjament escolar es pot definir com una conducta de maltractament psicològic i/o físic, en el marc escolar, d’un alumne o grup d’alumnes envers un company, de forma reiterada, intencionada i amb abús o desequilibri de poder.

Cal desfer-se d’algunes idees falses sobre l’assetjament com que tan sols es tracta d’una broma, una forma de divertir-se on tothom s’ho passa bé.

En l’assetjament, tothom hi juga un rol. A més de l’agressor i la persona que el pateix, també hi intervenen els observadors.

Hi ha diverses formes d’assetjament: físic (pegar, donar empentes…), verbal (insultar, anomenar amb malnoms, burlar-se…), psicològic (humiliar, menystenir, avergonyir…) o social (no deixar participar, excloure d’un grup…).

L’assetjament repercuteix negativament en tots els agents implicats, tant individualment (agressor, víctima i observadors) com de forma col·lectiva (escola i família).

L’assetjament és un fenomen que té a veure amb una manca d’habilitats i de capacitats relacionals, com l’empatia o l’assertivitat, de les persones implicades.

Cal que treballem tots plegats per prevenir aquestes situacions, detectar-les i aturar-les.

Hem d’intentar actuar com si cada dia fos 30 de gener, gestionant els conflictes de forma pacífica i pactada, perquè cap membre de la nostra comunitat educativa se senti malament.