Transtorns alimentaris en l’adolescència

L’anorèxia i la bulímia són dos trastorns alimentaris que es posen en evidència, principalment, durant l’adolescència. Detectar i tractar aquests dos trastorns que vénen a ser dues cares de la mateixa moneda no és gens fàcil perquè la persona que pateix aquestes malalties generalment les nega i no demana ajuda. La prevenció tampoc no és senzilla perquè els seus orígens no són del tot clars i responen a múltiples causes.

El psicòleg Pau Chapur, màxim responsable de la Unitat de patologies alimentàries de la clínica Bofill (UPA) un centre de referència a Girona amb 17 anys d’experiència contrastada, ha ofert una xerrada als alumnes de 4t d’ESO en la que ha exposat els canvis conductuals, psicològics i fisiològics que es produeixen en les persones afectades per aquesta malaltia, el 90% de les quals són noies.

La participació en la xerrada d’una pacient de l’Hospital de dia de la clínica Bofill que ha donat testimoni de la seva experiència en primera persona, ha fet que aquesta xerrada esdevingués molt propera i pràctica per als alumnes, que en el torn final de l’exposició han pogut preguntar tots els dubtes que tenien.

De ben segur que aquesta xerrada haurà resultat molt interessant i útil per tots els nois i noies que gràcies a aquestes explicacions han pogut adquirir un coneixement més precís d’aquests trastorns alimentaris i desterrar alguns dels falsos mites que envolten aquestes patologies com, per exemple, que l’anorèxia s’associa sobretot amb el fet de no menjar i amb l’estar prim.  Recordem que, tal i com ha explicat el sr. Chapur “un diagnòstic precoç és el primer pas a una curació” i, per tant, la importància que té per als nostres adolescents conèixer de primera mà les principals característiques d’una malaltia mental tan present en la nostra societat.