Actes del Dia d’Europa 2017 1r de Batxillerat

Jornada acadèmica en ocasió del Dia d’Europa 2017 1r de Batxillerat

El passat divendres 5 de maig, els alumnes de 1r de batxillerat van participar a la Jornada acadèmica en ocasió del Dia d’Europa, que se celebra el 9 de maig, juntament amb els alumnes dels instituts Salvador Espriu de Salt, l’Institut de Cassà i l’institut La Miquela de Bescanó.
Aquest curs la Jornada, organitzada des de l’àrea de Filosofia, portava per títol “Units en la diversitat. Cultures a Europa” i ha estat precedida per un treball previ en cada centre i en un campus virtual que podeu visitar (Dia d’Europa 2017).

La Jornada, amb més de 170 participants, es va desenvolupar a la Factoria cultural Coma Cros, a Salt. La presentació inicial ha estat a càrrec de la senyora. Dolors Reig, Presidenta de l’Associació “Amics de la UNESCO”, a Girona, que ha exposat la feina que ells realitzen en l’esperit d’aquesta agència de Nacions Unides i també la importància del respecte per a la convivència intercultural.
A continuació, els alumnes van visionar un documental sobre les experiències Erasmus de deu joves. “L’auberge européenne” (que s’estrenà subtitulat en català) recull les vivències d’aquests universitaris francesos a deu ciutats diferents d’Europa, i va permetre plantejar un fòrum de debat amb 12 equips d’alumnes de diferents centres, al voltant de tres eixos: a) “Marxo”, i diuen que altres pensen i senten diferent; b) “Sóc”: porto la meva cultura i tradicions; i c) “Reptes”: és possible viure “units en la diversitat”? Així es van analitzar qüestions ben rellevants: cal sotmetre’s a costums culturals que no són propis?, és possible no ser de cap cultura?, ens agrada i enriqueix la convivència amb persones de costums i tradicions ben diferents als propis. Els portaveus ho van expressar clarament en la sessió conjunta.

Després de la pausa, es va  presentar la ponència central, a càrrec del professor Joan Manuel del Pozo, de la Universitat e Girona: “Una Europa per a què? Una Europa per a qui?”. Es va centrar en les aportacions que la Unió fa en termes de pau, democràcia, benestar, protecció social, etc., destacant la importància que té per als joves, per a les persones més febles i pel fet de proposar un model d’ètica humanística.

Després, 14 alumnes de diferents Instituts van presentar exposicions en llengua anglesa i francesa sobre temàtiques vinculades amb la diversitat cultural: les nacions i les minories, les llengües, la identitat europea o les migracions internes. Aquesta última és la que van presentar la Laia Droch, en Joel Cooke, en Pau Boix i la Sira Ausellé de l’institut Rafael Campalans. I finalment, abans de les actuacions musicals a càrrec d’alumnes, es van lliurar els premis a les millors comunicacions. D’entre els 12 finalistes guardonats Hi havia l’Estel Artigas, l’Oriol Mudarra i la Laura Vila del nostre institut. L’Estel va llegir la seva comunicació públicament.

Els resultats de la Jornada, així com els vídeos i les comunicacions premiades es poden consultar al web oficial, a l’adreça http://filo.segirones.cat/dde17
Es pot accedir a un ampli àlbum obert de fotografies a: https://goo.gl/photos/YCpboknAvhV6JSX29

Aquí en teniu una petita mostra.

“Falcó de notícies”, 19 maig 2017