La revolució del gènere i els afectes

Al llarg del mes de desembre, els alumnes de tercer d’ESO d’aquest centre han realitzat un taller que gira al voltant de la diversitat sexual i de gènere. El taller, que ha estat organitzat pel col·lectiu Lo relacional www.lorelacional.org ha constat de dues sessions.

La primera ha tingut com a objectiu el conèixer, a partir d’una dinàmica participativa i material audiovisual, conceptes com sexe, expressió de gènere, identitat de gènere, desig, orientació sexual o pràctiques sexuals. Durant la sessió s’han definit també les característiques de les actituds i els comportaments sexistes, homofòbics i transfòbics. El coneixement és un instrument que estén les mirades estretes i les transforma, ens fa millors. Cal apropar-se al nostre espai públic i de convivència amb una altra mirada, amb cura i coneixement, com el poeta japonès Bashō s’acosta a la naturalesa, la desvetlla i la contempla, la comprèn i la gaudeix en el seu conegut haiku: “Quan miro amb cura, veig florir la Nazuna al costat de la Tanca” (Yoku mireba / Nazuna hana Saku / Kakine kana…). És pertinent i indefugible una nova visió de la realitat, operativa i manifesta, una mirada generadora i alerta que sensibilitzi a les altres mirades i delati els comportaments sexistes, posar llum sobre ells, focalitzar-los, conèixer-los, desterrar-los.

A la segona sessió, s’han dissenyat uns cartells amb missatges proactius dels i les joves participants. Amb aquesta activitat creativa, s’han pretès assolir tres objectius: divulgar (generar un millor coneixement sobre els conceptes tractats); sensibilitzar (fer visible un missatge contra les conductes i les actituds LGTB fòbiques i generar un clima en què la diversitat de gènere i de sexualitat sigui lloc comú i formi part del nostre centre acadèmic); i empoderar (que els joves siguin agents actius en la construcció d’una societat millor i més lliure). Només la tolerància i el coneixement ens fan realment lliures, ens alliberen de les cadenes dels nostres pors, de l’odi i de la supina ignorància.