ESQUÍ ADAPTAT AL CICLE DE NEU

Aquest article ha estat escrit per Gerard Grabulosa, alumne “lesionat” del Cicle de Neu.

L’activitat d’esquí adaptat es du a terme en una assignatura dedicada a tractar persones que poden tenir algun tipus de discapacitat, ja sigui funcional o sensorial.

L’assignatura “Discapacitat i esport” es realitza durant el 2n curs del cicle i té com a objectius:

– Conèixer les principals causes de discapacitat.

– Conèixer les principals discapacitats.

– Conèixer l’esport adaptat.

– Dirigir sessions d’activitat física per a persones amb capacitats diferents.

Per dur a terme aquests objectius el professor imparteix una part teòrica i una part pràctica (una sessió d’activitat física per a persones amb capacitats diferents. A més, es realitzen una sèrie de cursos enfocats a l’esqui adaptat, tant per a persones amb discapacitat funcionals com sensorial. Degut a que hi ha un gran contingut de pràctiques amb persones amb capacitats diferents, la nota final està clarament condicionada per la nota de la part pràctica.

Això té coses bones ja que l’alumnat acostuma a treballar amb grup i per tant aprèn a formar un equip de treball per assolir els objectius marcats. Aquesta aptitud és molt positiva de cara al món laboral ja que cada cop més es treballa en equip, i més en situacions de perill en que està en joc la vida d’alguna persona ( exemple: víctimes d’allau a la neu).

Si ens centrem en la part pràctica en que conduïm grups de persones amb capacitats diferents, mentre fem la pràctica, a més de tenir una intencionalitat pedagògica per als alumnes, fem un acte de solidaritat amb les persones amb capacitats diferents, ja que venint a les nostres activitats gaudeixen de l’experiència (en aquest cas de l’esquí adaptat), que potser per a si mateixos no podrien realitzar o haurien de contractar els serveis d’altres. Podríem dir que aquest intercanvi és un “win-win” per a totes dues parts, donat que tothom hi surt guanyant. Aquesta forma d’aprenentatge s’anomena “Aprenentatge Servei”.

Activitat amb un grup de persones del CRE ONCE

El passat 3 de març de 2018 els alumnes del 2n curs “CFGM Tècnics en explotació d’estacions d’esquí” han realitzat una activitat d’esquí adaptat per a discapacitats sensorials amb la col·laboració de l’organització del Centre de Recursos Educatius de la ONCE. Els alumnes han pogut posar-se en la pell de un guia per les pistes d’esquí de Boí Taüll Resort. El principal repte per als alumnes ha estat generar un grau de satisfacció i confiança amb els seus “clients”, als quals han guiat per les pistes.

Quins són els objectius principals d’aquestes activitats?

1. Explicar la descripció del material i de l’entorn a un discapacitat sensorial.

2. Explicar la tècnica d’esquí a un discapacitat sensorial.

3. Guiar a un discapacitat sensorial per les pistes d’esquí.

4. Conèixer gent amb discapacitat sensorial.

5. Passar-ho bé i gaudir de la experiència.

Quant temps s’ha dedicat a la formació teòrica? i a la practica?

Des de les 9:30h a les 11:45h s’ha dut a terme la formació teòric-pràctica de l’activitat amb el guia David Huget.

Des de les 12:00h a les 14:30h s’ha dut a terme la posada en pràctica del coneixement teòric a través del guiatge. En total l’activitat a durat 4 hores 45 minuts.

Quines tasques s’han desenvolupat?

El primer de tot ha estat posar-se el peto de guia, d’un color groc fluorescent. En la part teòrica els alumnes del cicle s’han posat a la pell d’un “cec parcial” i d’un “cec total” mitjançant ulleres modificades, amb la missió de que el company el guiés des de el punt en que agafa els esquís fins que finalitza la baixada.

En aquest procés l’alumne guia ha hagut de descriure l’entorn per on es passava i han hagut de transmetre instruccions clares per poder avançar sense que el company cec caigués o xoqués.

En la part pràctica cada alumne acompanyava una persona amb ceguesa. Aquí començaven a posar en pràctica els conceptes apresos anteriorment. Cal remarcar que hi havia cecs amb diferents nivells d’esquí, fins hi tot n’hi havia que feien competició amb els quals tot i la seva discapacitat, han pogut baixar per zones de pista d’un cert nivell i per zones amb neu sense trepitjar Tot i que hi ha hagut alguna caiguda, ho han fet molt bé i tan els alumnes del cicle com els companys amb capacitats diferents han gaudit de l’activitat. Es va donar el cas de que algun alumne del cicle repetís l’experiència el dia següent ja que un dels cecs va quedar encantat i s’ho va passa tant be que volia tornar a esquiar amb ell.

Sens dubte els alumnes del Cicle de Neu recomanen a tothom que sàpiga esquiar una activitat com la d’aquest dia ja que perdurarà en les seves memòries durant molts anys.