Qui aprèn a mirar, ho ensenya

Eulàlia Bosch, en el seu llibre “El plaer de mirar. El museu del visitant”, menciona que aprendre a mirar ens obre a una comprensió més intel·ligent del món. En paraules de l’autora: “De veure-hi no se n’aprèn. De mirar, sí. Igual que aprenem a llegir”. En aquest sentit, els alumnes de 1r del CFGS d’Educació Infantil han tingut l’oportunitat de  conèixer els plantejaments i els recursos didàctics de dos projectes d’educació no formal que se centren en la importància d’observar i de dialogar enfront d’una obra artística.

Els estudiants han realitzat una visita dinamitzada a l’exposició “Robert Capa en color” a Caixa Fòrum de Tarragona per conèixer un particular projecte educatiu centrat en fotografia. En la sessió, han conegut els recursos i materials didàctics adreçats als infants per interactuar amb les obres del gran mestre de la fotografia , i experimentar-los.

A continuació, s’ha visitat el Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT). La sessió s’ha desenvolupat en dues parts. A la primera, s’ha propiciat el contacte amb la col·lecció del Museu i el paper actiu del visitant en la contemplació de les obres. Cada estudiant, durant el recorregut, ha escollit una determinada obra artística per analitzar els sentiments i els pensaments que li provocava. A la segona, han tingut l’oportunitat de conèixer el servei educatiu del museu de la mà de la seva directora, amb qui han compartit un espai d’intercanvi al voltant de les propostes de caràcter didàctic que ofereixen per a tota mena de públic, inclosos els més petits.

Ambdues sortides han servit per prendre consciència que els projectes educatius de l’àmbit formal i no formal han d’enfortir la seva relació. Necessitem promoure una educació que refermi el pensament, la creativitat i l’experiència estètica.